The aim of this study is to present theoretical
knowledge of instructors lecturing the branch courses, pedagogical content
knowledge courses and professional teaching knowledge and to reveal how their
level of pedagogic competencies were displayed during the process of teaching-learning
according to teacher candidates of primary school teaching program. 96 third
and fourth class students taking undergraduate education in primary education
teaching of basic education department of education faculty of Adıyaman
University form population of this study which is prepared by using descriptive
survey model. Pedagogic competency level of instructors teaching branch and
pedagogical content knowledge courses and professional teaching knowledge in
the processes of professional improvement, knowing student, teaching-learning
processes were found as good and medium level at the most; their pedagogic competency
levels in evaluation were found as medium and very good level. Pedagogical competency
level of instructors did not differ significantly according to variables of
gender of teacher candidates, their class in which they had their education,
type of lesson and their situation of doing their profession willingly.
Bu araştırmanın amacı, sınıf eğitimi programı öğretmen
adaylarının görüşlerine göre alan ve alan eğitimi ile öğretmenlik meslek
bilgisi derslerine giren öğretim üyelerinin teorik bilgisini verdikleri bu
derslerin öğretme öğrenme sürecinde sergiledikleri pedagojik yeterlik düzeyinin
nasıl olduğunu ortaya koymaktır. Tarama modeli kullanılarak yapılan bu araştırmanın
çalışma grubunu Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf
Eğitimi Programı 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 96 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada, sınıf eğitimi programında, alan ve alan eğitimi
ile öğretmenlik meslek bilgisi derslerine giren öğretim üyelerinin kişisel ve
mesleki değerler, mesleki gelişim, öğrenciyi tanıma, öğrenme öğretme süreci
pedagojik yeterlik düzeyi en çok iyi ve orta; değerlendirme pedagojik yeterlik düzeyi
ise en çok orta ve çok iyi düzeyde bulunmuştur. Öğretim üyelerinin pedagojik yeterlik
düzeyi, öğretmen adaylarının cinsiyet, öğrenim gördükleri sınıf, ders türü ve
sınıf öğretmenliği mesleğini isteyerek yapma durumu değişkenlerine göre ise
anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 27 |