Students with special needs have a specific legislations during educational evaluation process and teachers must have positive attitudes and professional competence for arranging the suitable enviroment determinate students’ education performances according their individual needs, preparing a programme based on effective teaching methods, educational arrangements for students with special needs. Descriptive qualitative research method has been used for data collection in this study and classroom teachers who has been inclusion classes participate the research. Purpose of the data collection is analysing attitudes of teachers towasrds screening, diagnosing, advising, preparing İEP, recording the process opinions about educational evaluation. Datas have been collected with 6 teachers of 3. and 4. classes by semi-structure interview in Sincan, Ankara and analysed based on qualitative research methods. According to 5 main and 13 sub themes, classroom teachers have mentioned lack of screening practice after educational evaluation, diagnosis and inadequate suport services during education evaluation and also lack of measurment and assessment cause several problem
Educational evaluation person with special needs IEP classroom teacher
Özel gereksinimli
öğrencilerin, eğitsel değerlendirme sürecinde bir takım yasal düzenlemeler
bulunmaktadır. Öğretmenlerin, öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir
eğitim ortamı oluşturmaları için performans belirlemede, eğitsel değerlendirme
sürecinde, bir takım mesleki yeterlikler ile etkili öğretim becerilerine sahip
olması gerekmektedir. Betimsel desende nitel araştırma yönteminde
gerçekleştirilen bu çalışmada kaynaştırma ortamlarında görevli sınıf
öğretmenlerinin, özel gereksinimli öğrencilerinin eğitsel değerlendirme süreçleri olan tarama,
tanılama, yönlendirme, BEP hazırlama, ilerlemenin kayıt edilmesi ve öğretimsel
düzenlemeler hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Ankara İli Sincan İlçesindeki
bir ilkokulda 3. ve 4. sınıflarda görevli 6 sınıf öğretmeni ile yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanan veriler, nitel analize uygun bir
biçimde analiz edilmiştir. Beş (5) ana ve on üç (13) alt temadan oluşan
bulgulara göre öğretmenler eğitsel değerlendirme sonrasında izleme
çalışmalarının olmamasından, tanı ve değerlendirme çalışmalarında destek hizmet
almamalarından ve özel eğitimde ölçme değerlendirme alanıyla ilgili mesleki
bilgi düzeylerinin az olmasından kaynaklı sorunlar yaşadıklarını ifade
etmişlerdir.
Eğitsel değerlendirme özel gereksinimli birey BEP sınıf öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 29 |