The aim of the study is to examine the predictive level of prior knowledge, verbal working memory and attention skills on reading comprehension skills. The research was conducted in the correlational screening model, which is one of the screening models. The study group of the research consists of 79 third grade students who continue their education in a primary school in Mamak district of Ankara province. The data of the study were collected with the text "What is Football" in the primary school third grade Turkish book used in the 2019-2020 academic year. The selection of a text about football in the research is a goal-oriented behaviour. Because while some of the students have more prior knowledge due to their interest in football, some of them have limited prior knowledge. In the research, question scale of Running Records was used to measure comprehension skills. In the study, the prior knowledge of the students was measured with the Sentence Verification Technique. In the study, the nonsense word repetition list developed for children between the ages of 3-9 was used to determine the participants' verbal working memory skills. The letter form of the Bourdon Attention Test was used to measure attention skills. The data collected in the study were analysed by multiple regression path analysis. Path analysis was performed using AMOS 24 package programme. According to the findings of path analysis, 54% of the change in reading comprehension skill is explained by prior knowledge, attention and verbal working memory. According to the findings, students' prior knowledge (β=.38, p<.001), verbal working memory (β=.31, p<.001) and attention (β=.28, p<.001) skills are significant predictors of reading comprehension skills. There is a moderate, positive and significant correlation between prior knowledge and verbal working memory (r=.58, p= .000, p<.05).
Prior knowledge verbal working memory reading comprehension attention
Araştırmanın amacı; ön bilgi, sözel çalışma belleği ve dikkat becerilerinin okuduğunu anlama becerisini yordama düzeyini incelemektir. Araştırma, tarama modelleri arasında yer alan korelasyonel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Mamak ilçesindeki bir ilkokulda yer alan 79 üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, 2019-2020 öğretim yılında kullanılan ilkokul üçüncü sınıf Türkçe kitabında yer alan “Futbol Nedir?” metni ile toplanmıştır. Araştırmada futbol ile ilgili bir metnin seçilmesi amaçlı bir davranıştır. Çünkü öğrencilerin bir kısmının futbola olan ilgilerinden kaynaklı olarak ön bilgileri fazlayken bir kısmının ise ön bilgisi sınırlıdır. Araştırmada anlama becerilerinin ölçülmesinde Yanlış Analiz Envanteri, ön bilginin ölçülmesinde Cümle Doğrulama Tekniği (CDT), sözel çalışma belleğinin ölçülmesinde anlamsız sözcük tekrarı (AST) listesi ve dikkat becerisinde ise Bourdon Dikkat testinin harf formu kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerini analiz etmede çoklu regresyon path analizi tercih edilmiştir. Analiz için de AMOS 24 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, okuduğunu anlamada meydana gelen değişimin %54’ünün ön bilgi, dikkat ve sözel çalışma belleği tarafından açıklandığı söylenebilir. Öte yandan, öğrencilerin sahip oldukları ön bilgi (β=.38, p<.001), sözel çalışma belleği (β=.31, p<.001) ve dikkat (β=.28, p<.001) becerileri okuduğunu anlama becerisinin anlamlı birer yordayıcısıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |