Bu
çalışmada ulusal literatürde eksikliği hissedilen, okur tepkilerini de
kapsayacak şekilde öğrencilerin Türkçe hikâyeleri anlatma becerilerini
değerlendirmek isteyen öğretmenler ve araştırmacılar için, bir gözlem formu
geliştirip, öğrencilerin anlama ve anlatma puanlarının yapılan altı farklı
uygulama boyunca nasıl değiştiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2016-2017 öğretim yılında Ankara
ili Yenimahalle ilçesinde iki farklı ilkokulda öğrenim gören ve öğretmenleri
tarafından öğretimsel okuma seviyesinde oldukları belirtilen 6 ikinci sınıf
öğrencisi katılmıştır. Çalışmada altı resimli çocuk kitabı kullanılmıştır.
Kitaplar sahip oldukları T-Birim sayılarına göre en azdan en fazlaya doğru
sıralanmış ve öğrenciler bu sırayı takip ederek kitapları okumuşlardır.
Araştırma sürecinde her öğrenciyle bireysel olarak çalışılmıştır. Öğrencilerin
kitapları sessizce okumalarının ardından sözel olarak anlatım aşamasına
geçilmiştir. Öğrencilerin anlatımları kaydedilmiş ve anlatımları sırasında bu
araştırma kapsamında geliştirilen "Sözel Anlatımlar ve Tepkileri Gözlem
Formu" kullanılmıştır. Öğrenciler her hafta bir kitap olmak üzere aynı hafta
aynı kitabı bireysel olarak okumuşlar ve toplamda veri toplama süreci 6 hafta
sürmüştür. Öğrencilerin Sözel Anlatımlar ve Tepkileri Gözlem Formundan
aldıkları toplam puanlar haftalara göre incelendiğinde, kitaplardaki T-Birim
sayısının her hafta yükselmesine rağmen öğrencilerin birinci haftadaki
puanlarını minimum 13 ve maksimum 16 puan yükseltmeyi başardıkları görülmüştür.
Sözlü anlatımlardaki T-Birimlerin kitaplardaki T-Birim sayısına oranı açısından
birinci ve altıncı haftalardaki puanlar incelendiğinde öğrencilerin puanlarını
minimum %10.4 ve maksimum %36.1 oranında yükselttikleri belirlenmiştir. Bu
çalışmada sözlü anlatımla ilgili rehberlik çalışması yapılamamasına rağmen altı
haftalık bir uygulama sonucunda öğrencilerin tamamının anlatım becerilerinde
artışlar olduğu gözlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |