Bu araştırmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde eğitim gören okulöncesi öğretmen adaylarının müzik okuryazarlığının ne düzeyde olduğunu saptama yoluyla, müzik okuryazarlık seviyelerinin hangi değişkenlere göre farklılık gösterdiğini belirlemektir. Çalışma okul öncesi lisans programında öğrenim görmekte olan 141 okulöncesi öğretmen adayını kapsamaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış, Afacan ve Şentürk’ ün (2016) yılında geliştirmiş oldukları ‘‘Müzik Okuryazarlığı Ölçeği” okulöncesi öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda okulöncesi öğretmen adaylarının ‘‘Çocuk Şarkılarında Geçen Terimleri Tanıma ve Uygulama Becerisi”, ‘‘Şarkılarda Yöntem ve Teknik Bilgisi ve Kullanma Becerisi”, ‘‘Müziksel Algı ve Sesini Kullanma Becerisi” boyutlarına bakıldığında müzik okuryazarlık düzeyleri yüksek, ‘‘Eğitsel Müzik Dağarcığına Yönelik Bilgi” boyutunda orta, ‘‘Orff Yöntem Bilgisi ve Orff Çalgıları Uygulama Becerisi” boyutunda düşük olduğu tespit edilmiştir. Demografik özellik olan yaş değişkeni ile okulöncesi öğretmen adaylarının müzik okuryazarlık seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Okulöncesi öğretmen adaylarının müzik okuryazarlık seviyeleri; cinsiyete göre incelendiğinde kadın katılımcıların erkeklere göre daha başarılı olduğu, üniversite eğitimlerinden önce herhangi bir müzik eğitimi alan öğrencilerin almayanlara oranla başarılı olduğu, lisans 4. sınıf öğrencilerinin 3. Sınıflara göre daha başarılı olduğu, mezun oldukları lise türüne bakıldığında ise Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi mezunu olan öğrencilerin diğer öğrencilere göre daha başarılı olduğu saptanmıştır. Okul öncesi öğretmenliği lisans programında yer alan erken çocuklukta müzik eğitimi dersinin okul öncesi öğretmen adaylarının müzik okuryazarlık yeterliklerini hedeflenen seviyede geliştirmediği ve bu dersten başarılı olmalarının müzik okuryazarı olduklarını göstermediği saptanmıştır. Bu bağlamda, lisans programında yer alan müzik eğitimi ile ilgili derslerin yapılandırılması ve benzer bilimsel çalışmaların arttırılması önem taşımaktadır.
Müzik okuryazarlığı okul öncesi öğretmen adayları terim şarkı
The purpose of this study is to determine the level of music literacy of preschool student teachers studying in the Turkish Republic of Northern Cyprus and to find out the variables according to which their music literacy levels differ. The study includes 141 preschool student teachers studying in the Preschool Teacher Education Undergraduate Program. The quantitative research method was used in the study, and the "Music Literacy Scale" formed by Afacan and Şentürk (2016) was applied. The findings showed that the music literacy levels were high in “Recognition and Application Skills in Children's Songs”, “Method and Technical Knowledge and Using Skills in Songs”, “Musical Perception and Skill in Using Voice”; medium in “Educational Music Repertoire”, and low in “Orff Method Knowledge and Practice Skills of Orff Instruments”. Musical literacy levels did not significally differ in terms of age. However, female participants were more successful than male participants, students with music education background were more successful than those without, 4th year undergraduate students were more successful than 3rd year undergraduate students, “Vocational and Technical Anatolian High School Graduates” were more successful than other students. It has been determined that the "Early Childhood Music Education" course stated in the Preschool Teacher Education Undergraduate Program does not improve the music literacy competences of the preschool student teachers to the targeted level. The success of all the candidates in Early Childhood Music Education" course does not indicate that they are fully music literate. In this context, it is important to structure the courses related to music education in the undergraduate program and to increase similar studies on music literacy.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |