Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

What Do Teachers Think About Specialized Teaching and Head Teachers Defined by the Teaching Profession Law?

Yıl 2023, , 1438 - 1457, 24.09.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1221851

Öz

The aim of this research is to determine the opinions of teachers about the profession of specialist and head teacher stated in the Teaching Profession Law. For this purpose, the study was carried out with the qualitative research method. The study group of the research consisted of 30 teachers. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as a data collection tool in the study. In the analysis of the data obtained from the research, the inductive content analysis technique was used. For the research findings, the codes that are related to each other were brought together and main themes were formed. Five sub-themes and codes of these themes emerged as opinions on the expert and head teacher exam, opinions on personnel rights in the Teaching Profession Law, opinions on the Expert Teacher Education Program Seminar, opinions on the content and time of the course and the period in which the course was given, and the quality of the TPL career ladder. According to the results of the research, teachers reported negative opinions on all five sub-dimensions.

Kaynakça

  • Aktürk, A. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297.
  • Avrupa Komisyonu, (2018). Avrupa'da öğretmenlik kariyeri: erişim, devamlılık ve destek. eurydice report. Luxembourg: publications office of the european union. https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/documents/Avrupa%27da%20O%CC%88g%CC%86retmenlik%20Kariyeri%20%20Eris%CC%A7im%2C%20Devaml%C4%B1l%C4%B1k%20ve%20Destek.pdf
  • Bakioğlu, A., & Banoğlu, K. (2013). Öğretmenlikte kariyer basamakları uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin metaforlar ve sosyal ağ analizi yoluyla incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 28-55.
  • Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational Researcher, 33(8), 3e15. https://doi.org/10.3102/ 0013189X033008003
  • Bozdoğan AE, Aydın D, Yıldırım K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2):83–97.
  • Canatan Doğan, N. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu’na yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Bilim Dalı Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi. Denizli. http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11499/45470/Naile%20CANATAN%20DOĞAN%20İsimli.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cantürk, G. (2021). Öğretmenlerin karşılaştıkları ekonomik sorunlar ve maaş̧ artışı talepleriyle ilgili görüşleri: Twitter analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 202-223 https://doi.org/10.46762/mamulebd.991380
  • Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J. and Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: a narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research, 66(3), 227-268. Darling-Hammond, Linda, et al. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute,
  • Day, C., & Sachs, J. (2004). Professionalism, performativity, and empowerment: Discourse in the politics, policies and purposes of continuing professional development. In C. Day, & J. Sachs (Eds.), International handbook on continuing professional development of teachers (pp. 3e33). Maidenhead, England: Open University Press.
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamasının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3, 53-80.
  • Demirci, Y. (2020). 2023 Eğitim vizyonunda insan kaynaklarının geliştirilmesi ve yönetimi. [Yayınlanmamış̧ tezsiz yüksek lisans projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Eğitim-Bir-Sen (2021). Öğretmenlik meslek kanunu teklifi hakkında değerlendirme ve öneriler bilgi notu, https://www.ebs.org.tr/manset/4754/ogretmenlik-meslek-kanunu-beklentileri-karsilayacaksekilde-acilen-cikarilmalidir
  • Eğitim İş (2021). Öğretmenlik meslek kanunu kandırmacasına hayır! https://www.egitimis.org.tr/guncel/sendika-haberleri/ogretmenlik-meslek-kanunu-kandirmacasina-hayir-3718/#.YlQhztRBzIU
  • Eğitim Sen (2022). Haklarımızı ve Taleplerimizi İçermeyen Öğretmenlik Meslek Kanunu Tasarısı Geri Çekilmelidir! https://egitimsen.org.tr/haklarimizi-ve-taleplerimizi- icermeyen-ogretmenlik-meslek-kanunu-tasarisi-geri-cekilmelidir/
  • Gül, İ., & Güngör, C. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1098-1123. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1090770
  • MEB. (2005). Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği. Erişim tarihi: 25.07.2022 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/08/20050813-2.htm
  • MEB. (2022a). Öğretmenlik Meslek Kanunu. Erişim tarihi: 25.07.2022 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/02/20220214-1.htm 12/05/2022 tarihli 31833 sayılı Resmî Gazete
  • MEB. (2022b). Millî Eğitim Bakanlığı Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü Haberler, Erişim tarihi: 25.07.2022 https://www.meb.gov.tr/uzman-ve-basogretmenlik-egitim-programina-basvuru-sonuclari-aciklandi/haber/26967/tr
  • Magaldi D. and Berler M. (2020). Semi-structured Interviews. In: Zeigler-Hill V., Shackelford T.K. (Eds.) Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-24612-3_857 Erişim tarihi: 31.07.2022
  • OECD (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. OECD Publishing.
  • OECD. (2019). TALIS 2018 results. In Teachers and school leaders as lifelong learners, ume I. Paris: TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en Regeringen, (2013). Karriärvägar m.m. i frÖga om lärare i skolväsendet. Utbildningsde- partementets promemoria U2012/4904/S.
  • ÖĞDER (2019). Öğretmene şiddet, https://www.ogretmenlersitesi.com/ogretmene-siddet/52365/ Scher, Lauren, and Fran O’Reilly. “Professional Development for K–12 Math and Science Teachers: What do we Really Know?.” Journal of Research on Educational Effectiveness, vol. 2, no. 3, 2009, pp. 209-49.
  • Serin, H., & Ergin-Kocatürk, H. (2019). Eğitim yönetimi yüksek lisans öğrencilerinin eğitim sürecine dair deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 495-513.
  • Statskontoret (2015). Myndighetsanalys av Statens museer för världskultur. Vol. 24. Stockholm: Statskontoret https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10242694.2021.1888014? casa_token=X96b3Aip2m8AAAAA:Qu7VgcLYXQ5pVeNWGHySVpwjmmfVcYlVUIUFlhsEYwn51J8nZ2SffpWOsR0SSyVJp24CX9wqsOCeBA
  • TEDMEM. (y.y.). Öğretmenlik Meslek Kanunu Öneri Metni. Erişim Tarihi: 25.07.2022 https://tedmem.org/download/ogretmenlik-meslek-kanunu-oneri-metni?wpdmdl=2925&refresh=62dd2619baa171658660377
  • Tuna, C. (2020). Öğretmenlerin hakları ve sorumlulukları. T. Aytaç (Eds.), Eğitim Hukuku içinde (ss. 99-123), Pegem Akademi.
  • Türkdoğan SC. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlere göre mesleki kaygıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • UNESCO UIS (2022). The UNESCO Institute for Statistics. Erişim Tarihi: 25.07.2022 http://data.uis.unesco.org
  • Yağan, E., Özgenel, M. & Baydar, F. (2022). Professional self-understanding of teachers in different career stages: a phenomenological analysis. BMC Psychol 10, 57 https://doi.org/10.1186/s40359-022-00769-w
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Öğretmenler, Öğretmenlik Meslek Kanunuyla Tanımlanmış Uzman Öğretmenlik ve Başöğretmenlik Hakkında Ne Düşünüyor?

Yıl 2023, , 1438 - 1457, 24.09.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1221851

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin Öğretmenlik Meslek Kanunu’nda belirtilen uzman öğretmenlik ve başöğretmenliğe ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla çalışma, nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 30 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde, tümevarımsal içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulguları için benzer kodlar bir araya getirilerek temalar belirlenmiştir. Uzman öğretmen ve başöğretmenlik sınavına ilişkin görüşler, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nda özlük haklarına ilişkin görüşler, uzman öğretmenlik eğitim programı seminerine ilişkin görüşler, kursun içeriği ve zamanı ile kursun verildiği döneme ilişkin görüşler ve ÖMK kariyer basamağının niteliği şeklinde beş alt tema ve bu temalara ait kodlar ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmenler beş alt boyutun tamamında olumsuz görüş bildirmişlerdir.

Kaynakça

  • Aktürk, A. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297.
  • Avrupa Komisyonu, (2018). Avrupa'da öğretmenlik kariyeri: erişim, devamlılık ve destek. eurydice report. Luxembourg: publications office of the european union. https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/documents/Avrupa%27da%20O%CC%88g%CC%86retmenlik%20Kariyeri%20%20Eris%CC%A7im%2C%20Devaml%C4%B1l%C4%B1k%20ve%20Destek.pdf
  • Bakioğlu, A., & Banoğlu, K. (2013). Öğretmenlikte kariyer basamakları uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin metaforlar ve sosyal ağ analizi yoluyla incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 28-55.
  • Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational Researcher, 33(8), 3e15. https://doi.org/10.3102/ 0013189X033008003
  • Bozdoğan AE, Aydın D, Yıldırım K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2):83–97.
  • Canatan Doğan, N. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu’na yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Bilim Dalı Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Projesi. Denizli. http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11499/45470/Naile%20CANATAN%20DOĞAN%20İsimli.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cantürk, G. (2021). Öğretmenlerin karşılaştıkları ekonomik sorunlar ve maaş̧ artışı talepleriyle ilgili görüşleri: Twitter analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 202-223 https://doi.org/10.46762/mamulebd.991380
  • Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J. and Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: a narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research, 66(3), 227-268. Darling-Hammond, Linda, et al. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute,
  • Day, C., & Sachs, J. (2004). Professionalism, performativity, and empowerment: Discourse in the politics, policies and purposes of continuing professional development. In C. Day, & J. Sachs (Eds.), International handbook on continuing professional development of teachers (pp. 3e33). Maidenhead, England: Open University Press.
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamasının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3, 53-80.
  • Demirci, Y. (2020). 2023 Eğitim vizyonunda insan kaynaklarının geliştirilmesi ve yönetimi. [Yayınlanmamış̧ tezsiz yüksek lisans projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Eğitim-Bir-Sen (2021). Öğretmenlik meslek kanunu teklifi hakkında değerlendirme ve öneriler bilgi notu, https://www.ebs.org.tr/manset/4754/ogretmenlik-meslek-kanunu-beklentileri-karsilayacaksekilde-acilen-cikarilmalidir
  • Eğitim İş (2021). Öğretmenlik meslek kanunu kandırmacasına hayır! https://www.egitimis.org.tr/guncel/sendika-haberleri/ogretmenlik-meslek-kanunu-kandirmacasina-hayir-3718/#.YlQhztRBzIU
  • Eğitim Sen (2022). Haklarımızı ve Taleplerimizi İçermeyen Öğretmenlik Meslek Kanunu Tasarısı Geri Çekilmelidir! https://egitimsen.org.tr/haklarimizi-ve-taleplerimizi- icermeyen-ogretmenlik-meslek-kanunu-tasarisi-geri-cekilmelidir/
  • Gül, İ., & Güngör, C. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1098-1123. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1090770
  • MEB. (2005). Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği. Erişim tarihi: 25.07.2022 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/08/20050813-2.htm
  • MEB. (2022a). Öğretmenlik Meslek Kanunu. Erişim tarihi: 25.07.2022 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/02/20220214-1.htm 12/05/2022 tarihli 31833 sayılı Resmî Gazete
  • MEB. (2022b). Millî Eğitim Bakanlığı Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü Haberler, Erişim tarihi: 25.07.2022 https://www.meb.gov.tr/uzman-ve-basogretmenlik-egitim-programina-basvuru-sonuclari-aciklandi/haber/26967/tr
  • Magaldi D. and Berler M. (2020). Semi-structured Interviews. In: Zeigler-Hill V., Shackelford T.K. (Eds.) Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-24612-3_857 Erişim tarihi: 31.07.2022
  • OECD (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. OECD Publishing.
  • OECD. (2019). TALIS 2018 results. In Teachers and school leaders as lifelong learners, ume I. Paris: TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en Regeringen, (2013). Karriärvägar m.m. i frÖga om lärare i skolväsendet. Utbildningsde- partementets promemoria U2012/4904/S.
  • ÖĞDER (2019). Öğretmene şiddet, https://www.ogretmenlersitesi.com/ogretmene-siddet/52365/ Scher, Lauren, and Fran O’Reilly. “Professional Development for K–12 Math and Science Teachers: What do we Really Know?.” Journal of Research on Educational Effectiveness, vol. 2, no. 3, 2009, pp. 209-49.
  • Serin, H., & Ergin-Kocatürk, H. (2019). Eğitim yönetimi yüksek lisans öğrencilerinin eğitim sürecine dair deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 495-513.
  • Statskontoret (2015). Myndighetsanalys av Statens museer för världskultur. Vol. 24. Stockholm: Statskontoret https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10242694.2021.1888014? casa_token=X96b3Aip2m8AAAAA:Qu7VgcLYXQ5pVeNWGHySVpwjmmfVcYlVUIUFlhsEYwn51J8nZ2SffpWOsR0SSyVJp24CX9wqsOCeBA
  • TEDMEM. (y.y.). Öğretmenlik Meslek Kanunu Öneri Metni. Erişim Tarihi: 25.07.2022 https://tedmem.org/download/ogretmenlik-meslek-kanunu-oneri-metni?wpdmdl=2925&refresh=62dd2619baa171658660377
  • Tuna, C. (2020). Öğretmenlerin hakları ve sorumlulukları. T. Aytaç (Eds.), Eğitim Hukuku içinde (ss. 99-123), Pegem Akademi.
  • Türkdoğan SC. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlere göre mesleki kaygıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • UNESCO UIS (2022). The UNESCO Institute for Statistics. Erişim Tarihi: 25.07.2022 http://data.uis.unesco.org
  • Yağan, E., Özgenel, M. & Baydar, F. (2022). Professional self-understanding of teachers in different career stages: a phenomenological analysis. BMC Psychol 10, 57 https://doi.org/10.1186/s40359-022-00769-w
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metin Altunkaynak 0000-0001-6947-7526

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Altunkaynak, M. (2023). Öğretmenler, Öğretmenlik Meslek Kanunuyla Tanımlanmış Uzman Öğretmenlik ve Başöğretmenlik Hakkında Ne Düşünüyor?. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1438-1457. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1221851