Türkiye’de dershanelerin kapatılarak özel okullara dönüştürülmesine ilişkin yasal düzenleme, dershane yöneticileri, dershane öğretmenleri, veliler, öğrenciler ve özel okullar başta olmak üzere tüm eğitim çevrelerini etkilemiş, pek çok eğitim girişimcisini, özellikle de dershane sahiplerini ve yöneticilerini alternatif eğitim modelleri arayışına sevk etmiştir. Söz konusu süreç içerisinde bakanlığa sayısız model teklifi sunulmuş ve düzenlemenin hayata geçirilmesini mümkün kılacak uygulamalar hakkında pek çok platformda tartışılmıştır. Bu araştırma ise konuya ilişkin nitel bir çalışma olup söz konusu dönüşüm projesinin güçlü ve zayıf yönlerini, sunduğu fırsatları ve neden olabileceği tehditleri ortaya koyabilmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın verileri toplam 13 katılımcı ile yapılan bire-bir görüşmeler ile toplanmıştır. Katılımcılar üç farklı dershaneden seçilen birer yönetici, birer öğretmen ve birer öğrenci ile bir özel ve bir devlet okulundan seçilen birer yönetici ve öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir ve dönüşüm projesini destekleyen ve desteklemeyen temel savlar açıklayıcı alıntılar eşliğinde verilmiştir. Araştırma bulguları, projenin zamanlamasına ve tartışmalı sebep-sonuç ilişkilerine dikkat çekerek, projeyi destekleyen beş, desteklemeyen altı temel sav ortaya koymuştur.
The Turkish government’s plans to phase out the country’s supplementary education centres (SECs) by transforming this centres into private schools affected many stakeholders including students, parents, the owners, managers and teachers of these SECs, public and private schools and many entrepreneurs in the education sector and led to the search of new educational models. Many proposals are offered to the government by the owners and leaders of these SECs, and the pros and cons of this transformation are discussed in many platforms. This study is a qualitative research and aims to identify the strengths and weaknesses of this transformation project and to reveal the possible threats and opportunities presented by it. The data were collected from 13 participants via one-to-one interviews. Participants are comprised of one manager, one teacher, and one student chosen from each of the three different SECs; and one manager and teacher selected from one public and one private school. Data was analyzed by the content analysis method and the findings are presented with illustrating excerpts. Findings indicate that timing and the disputable cause and effect relationships of the project are the two main issues that can affect the success of the project and therefore should be handled with great care.
Supplementary education centers private schools transformation shadow education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |