Dil-müzik
ilişkisine ve müziğin bir eğitim aracı olduğu düşüncesine dayanarak bu
araştırmada, ilkokuma eğitiminin ses, hece, sözcük, cümle, metin oluşturma
aşamalarının her birinde müzik yoluyla eğitimle ilkokuma için belirlenmiş
kazanımlara daha etkili ulaşmanın mümkün olup olmadığının belirlenmesi ve bu
yöntemin “müziksel kazanımlar” açısından etkili olup olmadığının ortaya konması
amaçlanmıştır. Bu araştırmada, deney ve kontrol gruplu son test modelli
deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Ankara ili
Elmadağ ilçesi ilköğretim okullarının birinci devre birinci sınıf öğrenci ve
öğretmenlerinden oluşmaktadır. Ankara ili Elmadağ ilçesi ilköğretim okulları içerisinden
seçilmiş Barut İlköğretim Okulu ve bu okulun 2011-2012 eğitim öğretim yılında
okuyan birinci sınıf öğrencileri ve birinci sınıf öğretmenleri araştırmanın
örneklemini oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre “müzik destekli
ilkokuma eğitimi”, ilkokuma eğitimi basamaklarından, “ünsüz ses/harf tanıma” ve
“hece oluşturma” kazanımları etkili olmuş; “cümleye soluk alarak başlama”,
“ünlü ses/harf tanıma”, “kelime oluşturma”, “cümle oluşturma” kazanımlarında
ise etkisiz olmuştur. Her ne kadar belirtilen dört kazanım için yeterince
etkili olmasa da, bu yöntemin ilkokumada destekleyici olarak kullanılabilir
sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra deney grubunda yapılan “müzik destekli
ilkokuma eğitimi” nin müziksel kazanımlar (ezgi, ritim tekrarı, toplu ve bireysel
uyum, birlikte hareket edebilme, diyafram nefesi kullanımı) açısında etkili
olduğu görülmüştür.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 23 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |