Çalışmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların
yaratıcılıkları ve hazzı geciktirme becerileri arasındaki ilişkiyi ve bu
ilişkide bilişsel esneklik ve kararlılığın aracı rolünü incelemektir.
Araştırmanın çalışma grubu Bolu’daki okul öncesi kurumlara devam eden 4-5
yaşlarında 83’ü erkek, 87’si kız 170 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada
çocukların hazzı geciktirme becerilerini ölçmek amacıyla Mischel ve Ebbesen
(1970) tarafından geliştirilen ve arzu duyulan bir ödül için çocuğun
beklemesini gerektiren yöntem yardımıyla ölçülmüştür. Yaratıcılık ölçümü için
ise çocuktan bir obje için farklı kullanımlar üretmesi yardımlı ve yardımsız
görev ile değerlendirilmiştir. Üretilen kullanımların kategorilere ayrılması
yoluyla da esneklik ve kararlılık puanları hesaplanmıştır. Araştırmanın
bulguları, çocukların yaratıcılıkları, esneklikleri, kararlılıkları ve hazzı
erteleme sürelerinin birbiriyle anlamlı şekilde ilişkili olduğunu
görstermektedir. Ayrıca çocukların yaratıcılıkları ve hazzı geciktirme
becerileri arasındaki ilişkide esnekliğin aracı değişken olduğu görülmüştür.
Öte yandan bu ilişkide kararlılığın aracı rol oynamadığı görülmektedir.
Bulgular literatür çerçevesinde tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |