Bu araştırmanın amacı, fen
bilgisi öğretmen adaylarının Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) ile
ilgili algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesidir. Araştırmanın
çalışma grubunu Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim
Dalı’nın 1., 2., 3. ve 4. sınıfında
öğrenim görmekte olan toplam 150 (111 kız, 39 erkek) öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonoloji deseni
kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının GDO’ya ilişkin
algılarını ortaya çıkarmak için her bir öğretmen adayına “Genetiği
değiştirilmiş organizmalar (GDO) … gibidir, çünkü…” cümlesinin yazılı olduğu
bir kağıt verilmiş ve bu cümleyi tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen
verilerin analizinde NVIVO 11 programından yararlanılmıştır. Verilerin
anlamlandırılmasında ve aralarındaki ilişkilerin ortaya çıkarılmasında içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının GDO’ya
ilişkin dokuz ayrı kategoride 110 metafor ürettikleri belirlenmiştir. En fazla
metafor “Diğer” ve “GDO Sağlık İlişkisi” kategorilerinde geliştirilmiştir.
Katılımcıların ürettikleri metaforların nedenlerinin dört farklı kategoride
toplandığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının GDO ile ilgili ürettikleri
metaforların nedenleri en fazla “Yarattığı Riskler” kategorisinde toplanmıştır.
Bulgular sınıf düzeyi yükseldikçe GDO’lu ürün kullanmaya yönelik olumsuz
görüşlerin azaldığını göstermiştir. Birinci sınıfta okuyan öğretmen adayları
GDO’lu ürün kullanmaya yönelik hiç olumlu görüş belirtmemişlerdir. Ayrıca
araştırmaya katılan kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla GDO’lu ürünlere
yönelik daha olumsuz bir görüşe sahip oldukları tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |