Araştırma altıncı sınıf
öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarını etkileyen birtakım faktörlerin
doğrudan, dolaylı ve toplam etkilerini belirlemek için tasarlanmıştır. Bu
doğrultuda algılanan ebeveyn etkisi, matematik öğrenme yaklaşımları,
matematiksel ilişkilendirme öz-yeterlik, temel psikolojik ihtiyaçlar ve
matematiğe yönelik tutum arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler
incelenmiştir. Tarama modelinin benimsendiği araştırmanın çalışma grubunu İzmir
şehir merkezinde yer alan bir devlet ortaokulundaki 416 öğrenci
oluşturmaktadır. Yaşları 10-12 aralığında değişen öğrencilerin %54,3’ü (n=226)
kız, %45,7’si (n=190) erkektir. Araştırmada veri toplama araçları olarak;
Algılanan Ebeveyn Etkisi, Matematik Öğrenme Yaklaşımları, Matematiksel
İlişkilendirme Öz-Yeterlik, Temel Psikolojik İhtiyaçlar ile Matematiğe Yönelik
Tutum ölçekleri kullanılmıştır. Toplanan veriler dışsal ve içsel değişkenler
arasındaki doğrudan ve dolaylı nedenselliği yapısal denklemler aracılığı ile
ortaya koymak için yapısal eşitlik modellerinden Path (yol) ile analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgulara göre, matematiğe yönelik tutumu matematiksel
ilişkilendirme öz-yeterlik, temel psikolojik ihtiyaçlar ve matematik öğrenme
yaklaşımları doğrudan, algılanan ebeveyn etkisi de dolaylı olarak etkilemektedir.
Matematiğe yönelik tutumu doğrudan etkileyen değişkenler toplam varyansın
%76’sını açıklamaktadır. Matematiğe yönelik tutuma (R2=0,76; f2=1,36)
ait yapısal eşitliklerin etki değerleri ise geniş düzeydedir. Öğrencilerde
matematiğe yönelik olumlu algı oluşturmada matematiksel ilişkilendirme öz-yeterlik
düzeylerinin artırılması, temel psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması, uygun
öğrenme yaklaşımlarının benimsenmesi ve olumlu ebeveyn etkisinin oluşturulması
öneri olarak sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |