It was aimed to
evaluate the involvement of parents in the practice of transported education
process, to detect the problems by means of teachers’ and parents’
perspectives, and to make the required suggestions to increase the
effectiveness of the practice of transported education in this study. Since the
experiences of the respondents were tried to be inquired by their explanations,
this study was based on phenomenology. The sample of the study involves eight
teachers who were active in providing the parents’ involvement and 7 parents
who represented the poorest involvement (N=15) which were selected through
homogeneous sampling method. It was aimed to gather data from the homogenous
groups by means of focus group discussions. The data of the study were gathered
by means of semi-structured interview questions which were formed by the
researchers. The gathered data were tried to be clarified by means of thematic
analysis. The findings of the study represent that students’ difficulty in
transportation to school is the biggest problem for both teachers and parents.
Besides, teachers think that parents are indifferent to involving in the
transported education process and far away from interaction and cooperation as
well. Parents have limited knowledge of involvement activities. Lastly, parents
relate the inefficiency of involvement with economical reasons, not being able
to get permission from work, and the insufficiency of directives.
Transported education parents’ involvement phenomenology teachers parents
Bu çalışmada taşımalı eğitim uygulamasında ailelerin eğitim sürecine katılımını değerlendirmek; yaşanan sorunları öğretmen, aile görüşleriyle tespit etmek ve taşımalı eğitim uygulamasının etkililiğinin artması için gerekli önerilerde bulunmak amaçlanmıştır. Araştırmanın amacına yönelik katılımcıların deneyimleri onların açıklamalarıyla anlaşılmak istendiğinden fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu benzeşik örnekleme yöntemi ile seçilen; aile ile katılımı konusunda en çok girişimde bulunan 8 öğretmen ve en az katılım gösteren 7 veli (15 katılımcı) oluşturmaktadır. Odak grup görüşmeleri yoluyla benzeşik gruplardan etkili bir biçimde verilerin toplanması hedeflenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler tematik analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre ulaşım zorluğu hem öğretmenlerin hem de velilerin aile katılımı konusundaki en büyük problemidir. Bunun yanında öğretmenlere göre aileler katılım konusunda duyarsız, iletişime kapalı ve iş birliğinden uzaktırlar. Aileler katılım etkinlikleri konusunda sınırlı bilgiye sahiptirler. Aileler katılımın yetersizliğini ayrıca, ekonomik sebepler, işten izin alamama ve katılıma yönelik yönerge eksikliğine bağlamaktadırlar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |