Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Effects of the TÜBİTAK Science Fairs on Middle School Students' Science Process Skills

Yıl 2022, , 870 - 886, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-560153

Öz

This study was carried out to investigate the effect of science fairs on the science process skills of secondary school students. The study was structured using a quasi-experimental design with experimental and control groups. Students in the experimental group were encouraged to participate in science fairs, prepare projects, and present them. In the meantime, the classes were conducted in accordance with the current curriculum in both groups. In the study, the "Scientific Process Skills Test" was used as the data collection tool, and it was administered to both groups as the pre-test and post-test. The SPSS 24 software was used in the analysis of the collected data. In the analysis of the data that had normal distribution, dependent groups t-test was conducted. The t-test results of the experimental group showed that there was a statistically significant difference in the scientific process skills of the students in the group. However, there was no significant difference in the science process skills of the students in the control group. Therefore, it was determined that the processes of preparing and presenting projects for and during the 4006 TÜBİTAK science fairs had a positive effect on students' scientific process skills. It was observed that the courses taught with the current method did not have the same effect.

Kaynakça

  • AVCI, E.,& SU ÖZENİR, Ö. (2018). Bilim Fuarları Sürecinin Yürütücü Öğretmenler Gözünden Değerlendirilmesi. Elemantry Education Online, 1672-1690.
  • AYDINLI, E.(2007) İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Performanslarının Değerlendirilmesi, Ankara, Gazi Üniversitesi
  • BOZDEMİR, E. (2018). Tubitak Bilim Fuarlarında Yapılan Projelerin Öğrenciler Üzerindeki Etkililiğinin Değerlendirimesi. Yüksek Lissans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener. (2001). Deneysel Desenler. Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • CAMCI,S.(2008)Bilim Şenliğine Katılan ve Katılmayan Öğrencilerin Bilim ve Bilim İnsanlarına Yönelik İlgi ve İmajlarının Karşılaştırılması, Ankara, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı
  • CAN, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara : Pegem Akademi.
  • ÇAVUŞ, R., BALÇIN, M., & YILMAZ , M. (2018). Bilim Fuarı Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Fen ve Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algılarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi.
  • ÇİÇEK, Ş. (2008). Lise 2 Öğrencilerinin Kimya Dersindeki Başarıları ve Tutumları Üzerine Bilim Şenliklerinin Etkilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • ÇOLAKOĞLU, M. (2018). TUBİTAK 4006 bilim fuarları desteğinin eğitim ve öğretime katkısı. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi, 1(1), 48-63.
  • GÜLTEKİN,Z.(2009)Fen Eğitiminin Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamalarının Öğrenme Uygulamalarının Öğrencilerin Bilimin Doğasıyla İlgili Görüşlerine , Bilimsel Süreç Becerilerine ve Tutumlarına Etkisi ,İstanbul,Marmara Üniversitesi
  • KARATAY, R.(2012)7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Ünite Konularına Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testinin Geliştirilmesi, Çanakkale, Onsekiz Mart Üniversitesi
  • KAPTAN F. ,(1998) Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • KIZILCIK, H., ÇAĞAN, S., & ÜNLÜ-YAVAŞ, P. (2018). TÜBİTAK Bilim Fuarlarına ve Fuarların Fizik Dersine Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisine İlişkin Ziyaretçi Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 287-310.
  • M.E.B. ,FEN BİLİMLERİ DERSİ PROGRAMI. (2017)
  • MUTLU, S. (2012). Bilimsel Süreç Bcerileri Odaklı Fen ve Teknoloji Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri, Motivasyon Tutum ve Başrı Üzerine Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi
  • SONTAY, G., ANAR, F., & KARAMUSTAFAOĞLU , O. (2019). 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarı’na Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarı Hakkındaki Görüşleri. International e-Journal of EducationalStudies.
  • SOYUÇOK, H. (2018). Tubitak 4006 Bilim Fuarları Kapsamında Hazırlanan Fen Projeleri Hakkındaki Çalışmalara Katılan Farklı Kesimlerin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • ŞAHİN, Ş. (2012). Bilim Şenliklerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumlarına Olan Etkis. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 89-103
  • YAVUZ , S., BÜYÜKEKŞİ, C., & IŞIK-BÜYÜKEKŞİ, S. (2014). Bilim Şenliğinin Bilimsel İnanışlar Üzerine Etkisi. Karaelmas Journal of EducationalSciences, 160-174.
  • YILDIRIM, H. İ., & ŞENSOY, Ö. (2016). Bilim Şenliklerinin Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilime Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 193-213.
  • TÜBİTAK, 4006- TÜBİTAK BİLİM FUARLARI DESTEKLEME PROGRAMI (2018)

4006 Kodlu Tübitak Bilim Fuarlarının Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 870 - 886, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-560153

Öz

Bu çalışma bilim fuarlarının ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri üzerindeki etkisini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma, deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak yapılandırılmıştır. Deney grubundaki öğrencilerin bilim fuarlarına katılmaları, bilim fuarına yönelik proje hazırlamaları ve bu projeleri sunmaları sağlanmıştır. Aynı zamanda iki grupta da mevcut öğretim programına uygun dersler sürdürülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” kullanılmış ve bu araç ön test ve son test olarak her iki gruba da uygulanmıştır. Toplanan verilerin analizinde SPSS 24 programı kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren verilerin analizinde bağımlı gruplar t testi uygulanmıştır. Deney grubunun bağımlı gruplar t testi sonuçlarına göre grubun bilimsel süreç becerilerinde istatistiki olarak anlamlı düzeyde değişim mevcuttur. Ancak kontrol grubunun bilimsel süreç becerilerinde anlamlı bir farklılık yoktur. Dolayısıyla 4006 kodlu TÜBİTAK bilim fuarları boyunca proje hazırlama ve sunma süreçlerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri üzerinde olumlu etki gösterdiği belirlenmiştir. Mevcut sistemle işlenen derslerin aynı etkiye sahip olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • AVCI, E.,& SU ÖZENİR, Ö. (2018). Bilim Fuarları Sürecinin Yürütücü Öğretmenler Gözünden Değerlendirilmesi. Elemantry Education Online, 1672-1690.
  • AYDINLI, E.(2007) İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine İlişkin Performanslarının Değerlendirilmesi, Ankara, Gazi Üniversitesi
  • BOZDEMİR, E. (2018). Tubitak Bilim Fuarlarında Yapılan Projelerin Öğrenciler Üzerindeki Etkililiğinin Değerlendirimesi. Yüksek Lissans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener. (2001). Deneysel Desenler. Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • CAMCI,S.(2008)Bilim Şenliğine Katılan ve Katılmayan Öğrencilerin Bilim ve Bilim İnsanlarına Yönelik İlgi ve İmajlarının Karşılaştırılması, Ankara, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı
  • CAN, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara : Pegem Akademi.
  • ÇAVUŞ, R., BALÇIN, M., & YILMAZ , M. (2018). Bilim Fuarı Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Fen ve Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algılarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi.
  • ÇİÇEK, Ş. (2008). Lise 2 Öğrencilerinin Kimya Dersindeki Başarıları ve Tutumları Üzerine Bilim Şenliklerinin Etkilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • ÇOLAKOĞLU, M. (2018). TUBİTAK 4006 bilim fuarları desteğinin eğitim ve öğretime katkısı. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi, 1(1), 48-63.
  • GÜLTEKİN,Z.(2009)Fen Eğitiminin Proje Tabanlı Öğrenme Uygulamalarının Öğrenme Uygulamalarının Öğrencilerin Bilimin Doğasıyla İlgili Görüşlerine , Bilimsel Süreç Becerilerine ve Tutumlarına Etkisi ,İstanbul,Marmara Üniversitesi
  • KARATAY, R.(2012)7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Ünite Konularına Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testinin Geliştirilmesi, Çanakkale, Onsekiz Mart Üniversitesi
  • KAPTAN F. ,(1998) Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi
  • KIZILCIK, H., ÇAĞAN, S., & ÜNLÜ-YAVAŞ, P. (2018). TÜBİTAK Bilim Fuarlarına ve Fuarların Fizik Dersine Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisine İlişkin Ziyaretçi Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 287-310.
  • M.E.B. ,FEN BİLİMLERİ DERSİ PROGRAMI. (2017)
  • MUTLU, S. (2012). Bilimsel Süreç Bcerileri Odaklı Fen ve Teknoloji Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri, Motivasyon Tutum ve Başrı Üzerine Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi
  • SONTAY, G., ANAR, F., & KARAMUSTAFAOĞLU , O. (2019). 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarı’na Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Bilim Fuarı Hakkındaki Görüşleri. International e-Journal of EducationalStudies.
  • SOYUÇOK, H. (2018). Tubitak 4006 Bilim Fuarları Kapsamında Hazırlanan Fen Projeleri Hakkındaki Çalışmalara Katılan Farklı Kesimlerin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • ŞAHİN, Ş. (2012). Bilim Şenliklerinin 10. Sınıf Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumlarına Olan Etkis. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 89-103
  • YAVUZ , S., BÜYÜKEKŞİ, C., & IŞIK-BÜYÜKEKŞİ, S. (2014). Bilim Şenliğinin Bilimsel İnanışlar Üzerine Etkisi. Karaelmas Journal of EducationalSciences, 160-174.
  • YILDIRIM, H. İ., & ŞENSOY, Ö. (2016). Bilim Şenliklerinin Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilime Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 193-213.
  • TÜBİTAK, 4006- TÜBİTAK BİLİM FUARLARI DESTEKLEME PROGRAMI (2018)
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Durdu Keskin

Mesut Özel 0000-0003-0672-7908

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Keskin, D., & Özel, M. (2022). 4006 Kodlu Tübitak Bilim Fuarlarının Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 870-886. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-560153