Bu araştırmada temel amaç ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin canlıları sınıflandırma durumlarının belirlenmesidir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda yapılandırılmış görüşme, nicel boyutunda ise tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada amaçsal örnekleme yöntemi ile 2018-2019 eğitim öğretim sezonunda Doğu Anadolu Bölgesindeki bir devlet okulunda 5. sınıf öğrencilerinden gönüllülük ilkesine bağlı olarak toplamda 57 öğrenci katılmıştır. Nitel veriler tam yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Nicel verilerin toplanmasında ise bulmaca formu kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçme araçlarının verileri Microsoft Excel programının yardımıyla analiz edilmiştir. Betimsel analiz ile frekans ve yüzde değerleri gibi teknikler kullanılmıştır. Elde edilen bulguların yorumlanmasına göre; nicel verilere göre katılımcıların canlıların sınıflandırması konusunda iyi düzeyde olduğu belirlenmiş olsa da bu durum nitel verilerce desteklenmemektedir. Nitel verilere göre katılımcıların yarısına yakınının (% 45.83) sınıflandırma konusunda tam ve doğru bilgiye sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların önemli bir bölümünün yanılgılar içerisinde olduğu belirlenmiştir. En belirgin yanılgının canlıların sınıflandırması ile hayvanların sınıflandırmasının bir biri ile karıştırılması olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların çevrelerindeki canlıları omurgalı ve omurgasız, çevremdeki canlılar gibi farklı şekillerde sınıflandırdıkları, bazılarının resim çizerek canlıları sınıflandırdıkları ve yaptıkları sınıflandırmada kavram yanılgıları yaşadıkları belirlenmiştir. En belirgin yanılgının Yengeç, Hamsi, Akrep, Sazan ve İstavrit gibi canlıların omurgasız canlı sınıfında gösterilmesidir. Ülke geneli çevredeki canlılar farklılık gösterse de sınıflandırmada kullanılan örneklerin öğrencinin yakın çevresinden olmasına dikkat edilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |