Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VİYOLONSEL EĞİTİMİ SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN ENTONASYON PROBLEMİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN ÖĞRENCİ PERFORMANSI İLE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2020, , 1853 - 1865, 15.12.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-652462

Öz

Bu araştırma, viyolonsel eğitimi sürecinde karşılaşılan “entonasyon” probleminin çözümüne yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri öğrenci performansıyla karşılaştırılarak, viyolonsel eğitiminde karşılaşılan entonasyon problemlerinin nedenleri ile ilgili görüşlere ve görgül verilere dayalı saptamalar yapmak, konunun önemini vurgulamak ve entonasyon problemlerini en aza indirebilmek için gerekli önerilerde bulunmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 Öğretim Yılında Bolu Güzel Sanatlar Lisesinde görev yapan üç viyolonsel öğretmeni ve aynı okulda öğrenim gören birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıftaki on yedi viyolonsel öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada, araştırmanın amacına ve önemine uygun olarak uzman görüşleri doğrultusunda araştırmacı tarafından hazırlanan “Öğretmen Anket Soruları”, “Öğrenci Anket Soruları” ve “Performans Gözlem Formu” uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulardan hareketle, SPSS yazılımı aracılığı ile istatistiksel yöntemlerden yararlanılarak araştırmanın alt problemlerine yönelik veriler elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, viyolonsel öğretmenlerinin ve öğrencilerinin entonasyon probleminin çözümüne yönelik görüşlerinin büyük bir bölümünde, görüşler arasında bir uyum olduğu ortaya çıkmıştır. Entonasyon probleminin çözümüne yönelik öğretmen görüşleri ile öğrenci performanslarının karşılaştırılmasında yapılan istatistiksel çözümlemelere göre büyük ölçüde farklılıklar olduğu anlaşılmaktadır. Entonasyon problemlerinin çözümüne yönelik öğrenci görüşleri ile öğrenci performanslarının karşılaştırılmasında ise sonuçların bir bölümünde farklılık bulunurken, bir bölümünde farklılık bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Afacan, Ş. & Çilden, Ş. (2017). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü keman öğrencilerinin temel yay tekniklerine ilişkin kazanımlarının incelenmesi. Researcher: Social Science Studies, 5(10), 370-382. http://dx.doi.org/10.18301/rss.386
  • Alpagut, U. & Uçan, A. (2015). Keman eserlerinde temel yapıların yayın kullanımına yansımaları ve keman eğitimi açısından incelenmesi. Gece Kitaplığı.
  • Angı, Ç. E. (2005). Keman öğretiminde karşılaşılan entonasyon problemleri ve çözüm önerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Apaydınlı, K. (2009, Eylül 23-25). Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin müziksel işitme-okuma-yazma dersinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Büyüköztürtk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Demirbatır, R. E. (2001). Yaylı çalgılar yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 143-150.
  • Dunn. A. A. (1998). Finger placement marker usage in el paso for beginning orchestra students [Unpublished master thesis]. The University of Texas at El Paso, Texas.
  • Ergen, D. (2010). İlköğretim düzeyinde eşlikli çalmaya dayalı keman eğitiminin entonasyon, özgüven ve tutum üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Ha, J. (2015). Teaching intonation in violin playing: A study of expert string teaching. Australian Journal of Music Education, 2015(2), 224-236.
  • Öz, N. B. (2001). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda orkestra-oda müziği eğitiminde yaylı çalgıların yeri ve önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 93-99.
  • Saraç, A. G. (1996). Türkiye’de eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde çalgı eğitiminin bir boyutu olarak viyolonsel öğretim programlarında belirlenen devinişsel hedefler ve hedef davranışların gerçekleşme dereceleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Say, A. (2009). Müzik sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sonsel, Ö. B. & Tanrıverdi, F. A. (2019). Piyano eşlikli başlangıç viyola öğretiminin entonasyon hakimiyeti açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi. Gefad/Gujgef, 39(1), 575-595.
  • Topoğlu, O. (2006). Yaylı çalgı çalışma sürecinde eşlikli çalışmanın önemi ve viyolonsel için eşlikli parmak açma çalışmaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Uçan, A. (1994). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

COMPARISON OF TEACHERS AND STUDENTS' VIEWS ON THE INTONATION PROBLEM ENCOUNTERED IN THE CELLO EDUCATION PROCESS WITH STUDENT PERFORMANCE

Yıl 2020, , 1853 - 1865, 15.12.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-652462

Öz

This study has the objective to compare the views of teachers as well as students about the solution of intonation problems encountered in the process of cello education with students’ performance. Also, the study aims to draw conclusions based on opinions and empirical data regarding the causes of intonation problems encountered in cello education, to emphasize the importance of the subject and to make the necessary suggestions to minimize the problems of intonation. The participants of the study consists of three cello teachers working in Bolu Fine Arts High School in the 2018-2019 academic year and seventeen cello students in the first, second, third and fourth grades of the same school. The research study is a descriptive study. In this study, a “Teacher Questionnaire”, “Student Questionnaire” and “Performance Observation Form” prepared by the researcher in accordance with the expert opinions, the purpose and the importance of the research study were used. Based on the findings obtained in the study, data for the sub-problems of the study were obtained by using statistical methods through SPSS software. According to the results obtained from the research, it was revealed that there is a positive compatibility between the views of the cello teachers towards the solution of the intonation problem and students' performance. In terms of the comparison of students' views on the solution of intonation problems and their performances, difference in some of the results was found while no difference was found in the other results.

Kaynakça

  • Afacan, Ş. & Çilden, Ş. (2017). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü keman öğrencilerinin temel yay tekniklerine ilişkin kazanımlarının incelenmesi. Researcher: Social Science Studies, 5(10), 370-382. http://dx.doi.org/10.18301/rss.386
  • Alpagut, U. & Uçan, A. (2015). Keman eserlerinde temel yapıların yayın kullanımına yansımaları ve keman eğitimi açısından incelenmesi. Gece Kitaplığı.
  • Angı, Ç. E. (2005). Keman öğretiminde karşılaşılan entonasyon problemleri ve çözüm önerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Apaydınlı, K. (2009, Eylül 23-25). Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin müziksel işitme-okuma-yazma dersinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Büyüköztürtk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Demirbatır, R. E. (2001). Yaylı çalgılar yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tez bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 143-150.
  • Dunn. A. A. (1998). Finger placement marker usage in el paso for beginning orchestra students [Unpublished master thesis]. The University of Texas at El Paso, Texas.
  • Ergen, D. (2010). İlköğretim düzeyinde eşlikli çalmaya dayalı keman eğitiminin entonasyon, özgüven ve tutum üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Ha, J. (2015). Teaching intonation in violin playing: A study of expert string teaching. Australian Journal of Music Education, 2015(2), 224-236.
  • Öz, N. B. (2001). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda orkestra-oda müziği eğitiminde yaylı çalgıların yeri ve önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 93-99.
  • Saraç, A. G. (1996). Türkiye’de eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde çalgı eğitiminin bir boyutu olarak viyolonsel öğretim programlarında belirlenen devinişsel hedefler ve hedef davranışların gerçekleşme dereceleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Say, A. (2009). Müzik sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sonsel, Ö. B. & Tanrıverdi, F. A. (2019). Piyano eşlikli başlangıç viyola öğretiminin entonasyon hakimiyeti açısından incelenmesi ve değerlendirilmesi. Gefad/Gujgef, 39(1), 575-595.
  • Topoğlu, O. (2006). Yaylı çalgı çalışma sürecinde eşlikli çalışmanın önemi ve viyolonsel için eşlikli parmak açma çalışmaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Uçan, A. (1994). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Çınar 0000-0002-6687-1162

Uğur Alpagut 0000-0001-6503-0022

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Çınar, Ç., & Alpagut, U. (2020). VİYOLONSEL EĞİTİMİ SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN ENTONASYON PROBLEMİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN ÖĞRENCİ PERFORMANSI İLE KARŞILAŞTIRILMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1853-1865. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-652462