Bu araştırmanın amacı,
öğretmen adaylarının eğitim inançlarının, eleştirel düşünme eğilimlerine
etkisini belirlemektir. Araştırmanın modeli tarama modelidir. Araştırmanın
çalışma grubunu 2014–2015 eğitim-öğretim yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesi ve Düzce Üniversitesi bünyesinde gerçekleştirilen Pedagojik
Formasyon Sertifika Eğitimi Programına devam eden toplam 519 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Eğitim İnançları Ölçeği
(EİÖ) ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Ölçeği (CCTDI-T) kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistikler, pearson korelasyon katsayısı ve
doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular
incelendiğinde, öğretmen adaylarının eğitime ilişkin inançlarının en çok
ilerlemecilik eğitim felsefesine, en az ise esasicilik eğitim felsefesine
dayandığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme
eğilimlerinin tüm boyutlar düşünüldüğünde düşük olduğu belirlenmiştir. Alt
boyutlar ayrı ayrı incelendiğinde ise, meraklılık ve analitiklik boyutlarında
“orta” eğilimde; doğruyu arama, sistematiklik, kendine güven, açık fikirlilik
boyutlarında ise “düşük” eğilimde oldukları saptanmıştır. Öğretmen adaylarının
eleştirel düşünme eğilimleri ile esasicilik eğitim felsefesine dayanan eğitim
inancına ilişkin negatif ve anlamlı; daimicilik, ilerlemecilik ve varoluşculuk
eğitim felsefelerine dayalı eğitim inançlarına ilişkin görüşleri arasında ise
pozitif ve anlamlı bir ilişki vardır. Öğretmen adaylarının sahip olduğu eğitim
inançları, eleştirel düşünme eğilimlerinin %5’ini açıklamaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 2 |