Okunabilirlik formülleri metnin gözlenebilen dilsel
özelliklerinden yola çıkarak metinleri okuma zorluklarına veya kolaylıklarına
göre aşamalı olarak sınıflandırmayı amaçlayan kestirim araçlarıdır. Ders
kitabının okunabilirliğinin seviyeye uygun olması, konuların öğrenciler
açısından kolay anlaşılmasını sağlayacaktır. Çalışmada yedi farklı yayınevine
ait ortaokul 6 sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının okunabilirliği ölçümü ve
hedef yaş kitlesine uygun olup olmadığı saptanmıştır. Araştırmanın modeli
doküman incelemesine dayalı betimsel bir çalışmadır. MEB Yayınevi ve özel
yayınevleri tarafından hazırlanan ders kitaplarından seçilen metinler üzerinde
Felsch Okuma Kolaylığı Okunabilirlik Formülü, Smog Okunabilirlik Formülü,
Gunning Zorluk Göstergesi, Fry Grafik okunabilirlik formülü, Ateşman tarafından
Türkçe için geliştirilen Okunabilirlik Formülü uygulanmıştır. Bu formüllerin
yanı sıra 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarının okunabilirliğinin
araştırılmasında uluslararası geçerliliğe sahip Cloze test prosedürü kullanılmıştır.
Araştırmanın Cloze test örneklemini Artvin merkez ilçedeki tüm okulların 6.
sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın sonucunda Ateşman tarafından
Türkçe için geliştirilen okunabilirlik formülü dışında diğer formüllerden elde
edilen sonuçlar ders kitaplarının hedef kitleye uygun olmadığını ortaya
çıkarmıştır. Ateşman tarafından Türkçe için geliştirilen okunabilirlik formülü sonuçlarına göre ise 6. sınıf Sosyal
Bilgiler ders kitaplarının orta güçlük düzeyinde olduğu saptanmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 4 |