Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN REHBERLİK GÖREVLERİ İLE İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 1, 95 - 106, 30.03.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-372764

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan sınıf
öğretmenlerinin rehberlik görevleri ile ilgili tutumlarının incelenmesidir. Bu
amaç doğrultusunda ilköğretim okullarında görev yapan sınıf rehber
öğretmenlerinin, sosyo-demografik özelliklerine göre rehberlik görevlerini
yerine getirme durumlarındaki davranış ve tutumlarında bir farklılaşmanın olup
olmadığı incelenmiştir. Araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini Uşak ilinin Merkez ilçesinde ilköğretim okullarında görev yapan
öğretmenler, örneklemini ise bu okullarda görev yapan 112 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerinin
analizinde betimsel istatistikler, bağımsız t testleri ile tek yönlü varyans
analizi teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre sınıf öğretmenlerinin
tutumlarının cinsiyet, görev süreleri ve eğitim düzeyleri değişkenlerinin
tutumlarında farklılık oluşturmadığı görülmektedir. Sınıf öğretmenlerinin
çalıştıkları ilköğretim okullarında psikolojik danışmanın mevcut olma durumuna
göre tutumların ise anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Yine araştırmaya göre, sınıf öğretmenlerinin rehberlik ile hizmet
içi eğitim alma sayılarına göre rehberlik hizmetlerine göre tutumlarının
farklılaştığı anlaşılmaktadır. 

Kaynakça

  • Bülbül, Ö., (2009), İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin rehberlik görevleriyle ilgili tutum ve davranışlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş. http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Bostancı, A.B.(2017). Sınıfta ilişki düzenini oluşturmada öğretmenin liderliği. Celal Gülşen (Ed.) Kuram ve Uygulamada Sınıf Yönetimi(s.245-272) Ankara: Anı yayıncılık.
  • Cochran-Smith, M., & Fries, K. (2005). Researching teacher education in changing times: Politics and paradigms. Studying teacher education: The report of the AERA panel on research and teacher education, 69-109.
  • Demirel, M, (2010), İlköğretim ve ortaöğretim kurumları sınıf rehberlik programının değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 35(156),
  • Doğan, S., (2000), Türkiye'de Psikolojik Danışma ve Rehberliğin Durumu ve Geleceğe İlişkin Yönelimler, Eğitim ve Bilim, 25(118),
  • Durmuş, E., (2015), Eğitimde rehberlik hizmetleri (7. Baskı), M. Engin Deniz ve Atılgan Erözkan (Ed.) Psikolojik Danışma ve Rehberlik (s. 89-118). Ankara: Maya Akademi.
  • Erözkan, A., (1997) İlköğretim okullarında görevli yöneticiler ile öğretmenlerin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin değerlendirmelerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Gündüz, B., (2013), Öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik. M. Engin Deniz ve Atılgan Erözkan (Ed.) Psikolojik Danışma ve Rehberlik (s. 1-26) Ankara: Maya Akademi.
  • Güvenç, M., (2001). Okullarda rehberlik faaliyetlerinin yürütülmesinde karşılaşılan güçlükler, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Hearne, L., Geary, T., & Martin, N., (2017). Guidance counselling as a whole school responsibility in the ırish post primary sector, British Journal of Guidance & Counselling, 45(2), 138–152.
  • Karasar, N., (2002). Bilimsel araştırma yöntemi, (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi
  • Kepçeoğlu, M. (1999). Psikolojik danışma ve rehberlik (11. Baskı). İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Kuzgun, Y. (2003). Mesleki rehberliği ve danışmalığına giriş (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, İ.E., 1991. Bazı değişkenlerin liselerdeki öğrenci, öğretmen, danışman ve yöneticilerin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinden beklentilerine etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Spilt, J. L., Koomen, H. M., & Thijs, J. T. (2011). Teacher wellbeing: The importance of teacher–student relationships. Educational Psychology Review, 23(4), 457-477.
  • Tatlıoğlu, K., (1999), Rehberlik ve psikolojik danışmalık servisinden beklentiler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tsouloupas, C. N., Carson, R. L., Matthews, R., Grawitch, M. J., & Barber, L. K. (2010). Exploring the association between teachers’ perceived student misbehavior and emotional exhaustion: The importance of teacher efficacy beliefs and emotional regulation. Educational Psychology, 30, 173–189.
  • Yavuzer, Y., (2015), Psikolojik danışma ve rehberlik, Editörler; Deniz, M.,E., ve Erözkan, A., (7. Baskı). Ankara: Maya Akademi Yayını.
  • Yeşilyaprak, B. (2005). Eğitimde rehberlik hizmetleri. (11. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Yılmaz, R. (2008). Orta öğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin sınıf rehberlik çalışmaları ile ilgili uygulamalarının araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yumrutaş, A. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin rehberlik görevleriyle ilgili görüş ve uygulamalarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hafız Bek

Buket Şen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bek, H., & Şen, B. (2018). İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN REHBERLİK GÖREVLERİ İLE İLGİLİ TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 95-106. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-372764