Çocukların
yaratıcılıklarının, anasınıfında birinci sınıfta ve dördüncü sınıfta iken
incelenmesi amacıyla planlanan bu araştırmada betimsel yöntemlerden biri olan ilişkisel
tarama modeli kullanılmıştır. Aynı zamanda bu çalışma boylamsal bir
araştırmadır. Araştırmanın evrenini
Yozgat İl merkezinde bulunan ilköğretim okulları bünyesindeki ana sınıflarına
(47 anasınıfı) devam eden çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise
bu anasınıflarından tesadüfi yöntemle seçilen 201çocuk oluşturmuştur. Birinci sınıfta
örneklem sayısı 160’a, dördüncü sınıfta 147’ye düşmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak Genel Bilgi Formu, Torrance Yaratıcı Düşünce Testi (Şekil Form A ve Form B)
kullanılmıştır. Verilerin
analizinde tanımlayıcı
istatistiklerden frekans, tekrarlı ölçümler için ANOVA
ve ilişkisiz ölçümlerde t
Testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda akıcılık
ve orijinallik alt boyutlarında anasınıfında iken alınan puan ile dördüncü
sınıfta iken alınan puan arasında ve birinci sınıfta iken alınan puan ile dördüncü
sınıfta iken alınan puan arasında farklılaşma olduğu, bu farklılaşmanın
dördüncü sınıfta iken alınan puanlar lehine olduğu tespit edilmiştir.
Zenginleştirme alt boyutunda anasınıfında iken alınan puan ile birinci sınıfta
iken alınan puan arasında birinci sınıfta iken alınan puan lehine ve anasınıfı
ile dördüncü sınıfta alınan puan arasında dördüncü sınıfta iken alınan puan
lehine farklılaşma olduğu görülmüştür. Toplam yaratıcılık puanlarında anasınıfında
iken alınan puan ile birinci sınıfta iken alınan puan arasında ve anasınıfı ile
dördüncü sınıf arasında anasınıfında iken alınan puan lehine, birinci sınıf ile
dördüncü sınıf arasında dördüncü sınıfta iken alınan puan lehine farklılaşma
olduğu tespit edilmiştir (p<.05). Araştırmaya katılan çocukların anasınıfında iken aldıkları
akıcılık puanlarının kız çocukların puanları lehine cinsiyete göre
farklılaştığı, başlıkların soyutluğu puanının erkek çocukların lehine
farklılaştığı; birinci sınıfta iken aldıkları akıcılık puanlarının ve zenginleştirme puanlarının
kız çocukların puanları lehine cinsiyete göre farklılaştığı; dördüncü sınıfta
iken aldıkları akıcılık puanlarının kız çocukların puanları lehine cinsiyete
göre farklılaştığı, belirlenmiştir (p<.05).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 |