Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI

Yıl 2019, Cilt: 19 Sayı: 4, 1620 - 1636, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-527052

Öz

Bir eylem araştırması
olarak tasarlanan bu çalışmada yöntem olarak seçilen sorgulama temelli
öğrenmenin matematik derslerine uyarlanmış şekli kullanılmıştır. Eylem planının
uygulanmasında Chin E. vd., ( 2016)
tarafından PRIMAS projesi kapsamında oluşturdukları Sorgulama Temelli
Matematik Öğretimi (STMÖ) modeli benimsenmiştir. Temel matematik 1 dersini alan
matematik öğretmen adaylarının, önceki eğitimlerinde matematik dersini
öğrendikleri bilgileri sorgulamadan öğrendikleri tespit edilmiştir. Bunun
üzerine planlanan STMÖ planı Temel Matematik 1 dersinin öğretimi sürecince
uygulanmıştır. Bu uygulama süreci ve sonuçları bu makalede tartışılmıştır.
Uygulama sürecinin ilk haftalarında öğretmen adaylarının alışık olmadıkları bu
uygulamaya tepki gösterdikleri görülmüştür. İlerleyen haftalarda yönteme alışan
öğretmen adaylarının uygulamaya ilişkin görüşleri alınmıştır. Öğretmen
adaylarının görüşlerinin dört tema altında toplandığı tespit edilmiştir.
Öğretmen adayları, matematiğin doğası teması altında matematiğe bakış
açılarının değiştiğini, matematiğin mantığını öğrendiklerini, matematiğin
ezberlenerek yapılamayacağını ve matematiği öğrenmek için sürecin önemini
vurgulamışlardır. Yöntem temasında matematiği sorgulayarak, düşünerek,
ezberlemeden, somutlaştırarak öğrendiklerini belirtirken, ilk haftalarda
yönteme adapte olamadıklarını ve zorlandıklarını söylemişlerdir. Öğretmen
becerileri teması altında yöntemin kendilerini öğretmen gibi hissettirdiğini ve
artık öğrenci sorularına cevap verebileceklerini düşündüklerini; duyuşsal özellikler
tema başlığı altında ise heyecan verici, iyi, faydalı ve beklentilerinin
üzerinde bir ders olduğunu belirtmişlerdir. Az sayıda da olsa dersten sıkıldım
diyen ve farklı konuları görmeyi uman öğretmen adayları olmuştur. 

Kaynakça

  • Anderson, R. D. (2002). Reforming science teaching: What research says about inquiry. Journal of Science Teacher Education, 13(1), 1–12.
  • Artigue, M., & Blomhøj, M. (2013). Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM, 45(6), 797–810.
  • Atkinson, J. W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64(6), 359-372. http://dx.doi.org/10.1037/h0043445
  • Büyüköztürk, Ş., Aygün, Ö., Çakmak, E. K., Karadeniz, Ş., (2016) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Pegem Yay.
  • Center for Inspired Teaching. (2008). Inspired issue brief: Inquiry-based teaching. Retrieved from http://www.inspiredteaching.org/wp-content/uploads/impact-research-briefs-inquiry-based-teaching.pdf
  • Chapman, O. (2011). Elementary school teachers’ growth in inquirybased teaching of mathematics. ZDM, 43(6–7), 951–963.
  • Chapman, O., & Heater, B. (2010). Understanding change through a high school mathematics teacher’s journey to inquiry-based teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 13(6), 445 – 458.
  • Chin, E., Lin, Y., Tuan, H. (2016). Analyzing Changes in Four Teachers’ Knowledge and Practice of Inquiry-Based Mathematics Teaching. Asia-Pacific Edu Res 25(5–6):845–862.
  • Cohen, L., Manion L. & Morrison K. (2005) Research methods in education. 5th edition. London and New York: RoutledgeFalmer.
  • Collins, A., & Spiegel, S. A. (1995). So you want to do action research?http://www.chem.fsu.edu/~gilmer/PDFs/Action%20research_Science%20FEAT%20teachers.pdf#page=77. Adresinden 17.12.2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Dorier, J., & Maaß, K. (2014). Inquiry based Mathematics education. Encyclopedia of Mathematics education (p. 300-304). Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.
  • Dorier, J. L., & García, F. J. (2013). Challenges and opportunities for the implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching. ZDM, 45(6), 837-849.
  • Ekiz, D.(2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Anı yayıncılık.
  • Engeln, K., Euler, M., & Maass, K. (2013). Inquiry-based learning in mathematics and science: A comparative baseline study of teachers’ beliefs and practices across 12 European countries. ZDM, 45(6), 823-836.
  • Friedman, D. B., Crews, T. B., Caicedo, J. M., Besley, J. C., Weinberg, J., & Freeman, M. L. (2010, June). An exploration into inquiry-based learning by a multidisciplinary group of higher education faculty. Higher Education, 59(6), 765-783.
  • Gutierez, S. B. (2015). Collaborative professional learning through lesson study: Identifying the challenges of inquiry-based teaching. Issues in Educational Research, 25(2), 118-134.
  • Ennis, R. H. (1991, March). Critical thinking: A streamlined conception. Teaching Philosophy, 14(1), 5-25. Retrieved from https://www.pdcnet.org/teachphil
  • Hmelo-Silver, C. E., Duncan, R. G., & Chinn, C. A. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based and inquiry learning: A response to Kirschner, Sweller, and
  • Clark (2006). Educational Psychologist, 42(2), 99-107.
  • Isıksal-Bostan, M., Sahin, E., & Ertepınar, H. (2015). Teacher beliefs toward using alternative teaching approaches in science and mathematics classes related to experience in teaching. International Journal of Environmental & Science Education, 10(5), 603-621. Retrieved from http://www.ijese.net/
  • Justice, C., Rice, J., Roy, D., Hudspith, B., & Jenkins, H. (2009, December). Inquiry-based learning in higher education: Administrators’ perspectives on integrating inquiry pedagogy into the curriculum. Higher Education, 58(6), 841-855.
  • Kinsey, L. C., & Moore, T. E. (2014, September). Narrative structure in inquiry-based learning. Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 25(3), 212-220.
  • Kogan, M., & Laursen, S. L. (2014). Assessing long-term effects of inquiry-based learning: A case study from college mathematics. Innovative Higher Education, 39(3), 183-199.
  • Maaβ, K. (2018) Scaling up Innovative Teaching Approaches in Mathematics: Supporting Teachers to Take up a New Role as Professional Development Course Leaders for Inquiry-Based Learning, Journal of Education and Training Studies, Vol. 6, No. 7
  • MEB, İlköğretim Matematik Dersi 1-5. Sınıflar Öğretim Program, MEB Yayınları, Ankara, 2009.
  • MEB, İlkokul Matematik Dersi 1-4. Sınıflar Öğretim Program, MEB Yayınları, Ankara, 2015.
  • MEB, Matematik Dersi Öğretim Programı(İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar), MEB Yayınları, Ankara, 2018.
  • Miranda, R. J., & Damico, J. B. (2015, Summer). Changes in teachers’ beliefs and classroom practices concerning inquiry-based instruction following a year-long ret-plc program. Science Educator, 24(1), 23-35.
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.Saad, R., & BouJaoude, S. (2012). The relationship between teachers’ knowledge and beliefs about science and inquiry and their classroom practices. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 8(2), 113–128.
  • Schwab, J. J. (1958, November). The teaching of science as inquiry. Bulletin of the Atomic Scientists, 14(9), 374-379.
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. In D. Grouws, Handbook for research on mathematics teaching and learning (pp. 334-370). New York, NY: MacMillan
  • Skoda, J., Doulik, P., Bilek, M., & Slmonova, I. (2015). The effectiveness of inquiry based science education in relation to the learners’ motivation types. Journal of
  • Baltic Science Education, 14(6), 791-803. Retrieved from http://www.jbse.webinfo.lt/journal.htm
  • Swan, M. (2007). The impact of task-based professional development on teachers' practices and beliefs: A research study. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(4-6), 217-237.
  • Wee, B., Shepardson, D., Fast, J., & Harbor, J. (2007). Teaching and learning about inquiry: Insights and challenges in professional development. Journal of Science Teacher Education, 18, 63–89.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 5.genişletilmiş baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Baki Sahin 0000-0003-0922-648X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sahin, B. (2019). SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1620-1636. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-527052