Bu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin İlkokul Türkçe Dersi
Öğretim Programını değerlendirmesini sağlayacak bir ölçme aracı geliştirmektir.
Bu amaç doğrultusunda, program geliştirme ve değerlendirme kaynakları da
dikkate alınarak bir ölçek oluşturulmuştur. Pilot çalışması yapılmak üzere
hazırlanan ilk ölçekte 47 madde yer almış ve maddeler beşli Likert olarak
oluşturulmuştur. Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları kapsamında ölçek, Adana,
Mersin, Urfa, Mardin, Gaziantep, İstanbul, Kayseri ve Hatay illerinde birinci sınıf okutan 210 öğretmene
uygulanmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile ölçeğin yapı
geçerliği sınanmış; ayrıca ölçüt bağıntılı geçerliğine bakılmıştır. Açımlayıcı
faktör analizi sonucunda, faktör yükü .50'nin altında olan veya iki faktöre
birden yüklenen maddeler atılmış, beş faktörlü 26 maddelik bir yapı ortaya
çıkmıştır. Ölçeğin alt faktörleri, “kazanım, tema, ölçme ve değerlendirme, dil
bilgisi ile ilk okuma yazma” olarak adlandırılmıştır. Ortaya çıkan bu beş
faktörlü yapı, doğrulayıcı faktör analizi ile sınanmıştır. Sonuçta ölçeğin iyi
uyum değerlerine sahip olduğu belirlenmiştir. Bu ölçeğin güvenirliğini test
etmek için Cronbach Alfa güvenirlik katsayıları, maddeler ve alt ölçekler
arasındaki korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Sonuç olarak, "Türkçe
Dersi Öğretim Programını Değerlendirme Ölçeği"nin güvenilir ve geçerli bir
ölçme aracı olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 |