Bu çalışma ile ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin çevre ile ilgili
kavramlara yönelik algılarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma bir devlet
okulunda öğrenim görmekte olan 69 ilkokul öğrencisi (35 kız 34 erkek) ile
yürütülmüştür. Çalışma tarama modelinde olup betimsel bir çalışmadır. Bu
çalışmada verilerin toplanması sürecinde Kelime İlişkilendirme Testi (KİT)
kullanılmıştır. KİT oluşturulurken çevre ile ilgili olarak “çevre”, “hava
kirliliği”, “su kirliliği”, “toprak kirliliği”, “gürültü kirliliği”, “atık” ve
“geri dönüşüm” kavramları anahtar kelimeler olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin
her bir anahtar kelimeye verdikleri cevaplar listelenmiş ve bu cevapların
sıklıkları ve anahtar kelimelerin ilişkililik katsayıları belirlenmiştir. Çalışmanın
sonuçlarına göre öğrencilerin çevre kavramını çoğunlukla ağaç, doğa ve çiçekle
ilişkilendirdikleri görülmektedir. Su
kirliliği kavramını kirlenme, çöp ve atık ile; hava kirliliği kavramını duman,
gaz ve fabrika ile; toprak kirliliği
kavramını, çöp, çimen ve toprak ile; gürültü kirliliği kavramını ses, müzik ve
bağırış/bağırma kavramı ile ilişkilendirdikleri görülmektedir. Öğrencilerin geri dönüşüm kavramını çöp, kağıt
ve cam ile ilişkilendirildiği görülürken; atık kavramını çöp, kağıt ve pil
kavramı ile ilişkilendirdikleri görülmektedir.
Öğrencilerin tüm anahtar kelimelere verdikleri ortak cevap kelime olarak
insan dikkat çekmektedir. Ayrıca öğrencilerin verilen anahtar kelimeler
arasında en çok “geri dönüşüm” ve “atık” ilişkisini kurabildikleri ve “gürültü
kirliliği”ni ise diğer anahtar kelimeler ile en az ilişkilendirebildikleri
sonucuna ulaşılmıştır.
Çevre ilkokul öğrencisi kelime ilişkilendirme testi çevre kirliliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 3 |