Bu
araştırmanın amacı, okulların DNA
profilleri ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi
belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini
Uşak ilinde görev yapan 3986 öğretmen,
örneklemini ise 457 ilkokul, ortaokul ve lise öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada basit tesadüfî örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırmada veriler “Örgüt DNA’sı Ölçeği” ve “Örgütsel Vatandaşlık
Davranışı Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama Pearson
Momentler Çarpımı Katsayısı ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenler okulların DNA profillerini, sağlıklı
örgüt profillerinden esnek örgüt profili olarak algılamaktadırlar. Yine
araştırmaya göre öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı algıları yüksek
düzeydedir. Araştırmada öğretmenlerin okulların sağlıklı örgüt profillerine
(esnek, askeri, tam zamanlı) yönelik algıları ile örgütsel vatandaşlık
düzeyleri arasında pozitif yönlü orta dereceli bir ilişki görülmekteyken,
okulların sağlıksız örgüt profillerine (gelişigüzel, yönetim ağırlıklı,
pasif-saldırgan) yönelik algıları ile örgütsel vatandaşlık düzeyleri arasında
negatif yönlü orta dereceli bir ilişki olduğu görülmüştür. Araştırmaya göre
ortaokullarda esnek örgüt ve pasif-saldırgan örgüt profillerinin, liselerde ise
esnek örgüt, askeri örgüt ve pasif-saldırgan örgüt profillerinin öğretmenlerin
örgütsel vatandaşlık davranışını anlamlı bir şekilde yordadığı tespit
edilmiştir. Okulların sağlıklı esnek ve askeri örgüt özelliklerine sahip
olmaları öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışını olumlu yönde yordamakta
iken, pasif-saldırgan örgüt özellikleri olumsuz yönde yordamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 3 |