Concept instruction is an important
practice that enables students to construct knowledge and “create
meaning”. However, curricular and
instructional designs are traditionally two-dimensional, and they focus on
students’ “knowing” and “being able to do”. In fact, “understanding dimension”
is important in terms of construction of knowledge and development of
higher-order thinking skills. Therefore, this study aims to evaluate the effect
of concept instruction process on students’ development in the context of
“know, understand, do” dimensions presented by Erickson (2007). The study
utilised a case study design, one of the qualitative research methods.
Instruction of the selected concepts was performed in 16 course hours. The
study was conducted in a state school located in one of the central towns of
Adana. The participants included totally 21 primary school fourth grade
students, 13 males and 8 males.
Students’ development was monitored using the “level identification
checklists”. In conclusion, concept instruction was found to contribute to the
process of constructing knowledge in the “know, understand, do” dimensions of
concept instruction, and there were more developments in the understanding
dimension in comparison to other dimensions. In the understanding dimension,
improvements were observed in students’ explaining, providing reference, asking
questions, classifying, giving examples, making comparisons, and distinguishing
skills.
Kavram
öğretimi öğrencinin bilgiyi yapılandırmasını ve “anlam oluşturmasını” sağlayan
önemli bir uygulamadır. Ancak geleneksel olarak, eğitim programı ve öğretim
tasarımları daha çok iki boyutludur ve öğrencilerin “bilme” ve
“yapabilmelerine” odaklanmıştır. Oysa, “anlama boyutu” bilginin
yapılandırılması ve üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için önemlidir. Bu
nedenle çalışma kavram öğretimi sürecinin Erickson (2007) tarafından sunulan
“bil, anla, yap” boyutları bağlamında öğrenci gelişimine katkısının
değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Seçilen kavramların öğretimi 16 ders
saatinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma Adana
ilinin merkez ilçelerinden birinde, bir devlet ilkokulunda yürütülmüştür. Çalışmaya on üçü erkek, sekizi kız olmak üzere
toplam 21 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi
katılmıştır. Öğrencilerdeki gelişim “düzey belirleme kontrol listeleri” ile
izlenmiştir. Sonuç olarak, kavram öğretiminin “bil,
anla, yap” boyutlarında bilgiyi yapılandırma sürecine katkı sağladığı,
ancak anlama boyutunda diğer boyutlara göre daha fazla gelişim olduğu
belirlenmiştir. Anla boyutunda; nedenini açıklama, sınıflandırma, ayırt etme,
soru sorma, özelliklerini gösterme davranışların edinmesinde katkısı olduğu
bulgusuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 |