Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERE AKTİF ÖĞRENME MODELİYLE COĞRAFYA EĞİTİMİ

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 3, 1533 - 1546, 15.09.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-663869

Öz

Eğitim sisteminin en önemli amacı, tüm bireylerin gelişim süreçlerindeki olması muhtemel sorunlarını çözmeye yardımcı olmak ve bireylere gereksinim duydukları eğitim hizmetlerini sağlamaktır. Bu sistem içerisindeki özel eğitimin amacı ise herhangi bir nedenle normal eğitimin gereklerini yerine getiremeyen bireylere eğitimde fırsat eşitliği sağlamaktır. İnsana verilen değerin artması ile birlikte, özür ve özelliği olan bireylere dönük, öğrenen merkezli yaklaşımlar ön plâna çıkmıştır. Eğitim bilimlerinde kaydedilen gelişmeler, işitme engellilerin öğretim etkinliklerinde geleneksel yaklaşımların dışına çıkılması gerektiğini vurgular niteliktedir. Bu çalışmada, Coğrafya dersinde Ana Yeryüzü Şekilleri konusu örneğinin, aktif öğrenme ve geleneksel öğretim yaklaşımlarıyla işitme engelli öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkileri incelenmektedir. Ortaöğretim 9. sınıftaki işitme engelli öğrencilerin coğrafya dersinde, ana yeryüzü şekillerinin öğretiminde aktif ve geleneksel öğretim yöntemleri kullanılmasının öğrencilerin başarı düzeylerinde ortaya çıkaracağı farklılıkları incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada deneysel model kullanılmıştır. Deneysel modelde “ön test ve son test kontrol gruplu araştırma modeli” kullanılmıştır. Uygulanan yöntem ve tekniklerin ardından ortaya çıkan bulgulara göre başarı puanlarında uygulama öncesine göre daha fazla kazanç elde eden aktif öğrenme yönteminin, geleneksel öğretim yöntemine göre başarı puanlarını artırmada daha etkili olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Buna göre "Aktif Öğrenme Modeli" bu öğrencilerin Coğrafya derslerinde kullanıldığında başarı sağlanabilecek bir öğretim yöntemidir.

Kaynakça

  • Akçamete, G. (2003). İşitme engellilerde dil ve konuşma. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/39/41/349.pdf
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Asil Yayınları.
  • Atay, M. (2007). İşitme engelli çocukların eğitiminde temel ilkeler. Özgür Yayınları
  • Bayrak, C. & Erişti, B. (2005). Sınıfta grup etkileşimi. Kaya, Z. (Ed), Sınıf yönetimi içinde. Pegem A Yayınları.
  • Belgin, E. & Darıca, N. (2019). İşitme engelli çocukların erken tanısında ve eğitiminde aileye öneriler. https://orgm.meb.gov.tr/kitaplar/isitme_kit4.pdf
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. Pegem A Yayıncılık.
  • Engelliler Hakkındaki Kanun. (2005). Resmi Gazete (Sayı: 25868). http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5378.pdfGönderme (25/4/2013 Tarihli ve 6462 Sayılı Kanunun 1 inci md).
  • Ercan, O. (2004). Bir öğrenme süreci olarak aktif öğrenme, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5, 54–55, http://www.yayim.meb.gov.tr
  • Erdönmez, N. (2008). Hidrografya konularının öğretiminde aktif öğrenme temelli bir model [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güngördü, E. (2006). Coğrafya’da öğretim yöntemleri ve çağdaş öğretim yaklaşımları ilkeler uygulamalar. Asil Yayın Dağıtım
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Nobel Yayın Dağıtım
  • Karasar, N. (2007). Araştırmalarda rapor hazırlama. Nobel Yayın Dağıtım
  • Knoors, H., & Marschark, M. (2014). Teaching deaf learners: Psychologicaland developmental foundation. Oxford University Press. https://global.oup.com/academic/product/teaching-deaf-learners-9780199792023?cc=us&lang=en&.
  • Kocabıyık, D. (2015). İşitme engelli öğrencilere yönelik Türkiye ve İngiltere’de uygulanan ana dil eğitiminin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L. (2004). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Nobel Yayın Dağıtım
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı. Gazi Kitabevi
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı. http://www.mufredat.meb.gov.tr
  • Özür, K. N. (2007). Coğrafya eğitiminde öğrenme - öğretme süreçleri. Karabağ, S., Şahin, S. (Ed.), Kuram ve uygulamada coğrafya eğitimi Gazi Kitabevi.
  • Saban, A. (2014). Öğrenme-öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Nobel Yayınları.
  • Satılmış, E. (2010). İşitme engelli öğrencilere ana yeryüzü şekillerinin aktif öğrenme modeliyle öğretilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Şahinel, M. (2003). Etkin öğrenme. Pegem A Yayınları.
  • Tüfekçioğlu, U. (2007). İşitme, konuşma ve görme sorunu olan çocukların eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayını No:1514

GEOGRAPHY EDUCATION FOR HEARING IMPAIRED STUDENTS WITH ACTIVE LEARNING MODEL (CASE OF MAIN LANDFORMS)

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 3, 1533 - 1546, 15.09.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-663869

Öz

The most important objective of the educational system is to help find a solution to all possible problems that individuals can encounter during their development processes and to provide the individuals with the educational services they need. Special-needs education, as a part of this system, aims at providing equal opportunities to the individuals, who do not comply with the conditions of normal education because of any reason. Since greater importance has been attached to the needs as central to the learning experience of individuals, learner-centered approaches have been widely implemented for the individuals having disabilities or special needs. The developments in educational sciences emphasize a need for getting beyond the traditional approaches for the education of hearing impaired students. This study investigates the respective impacts of active learning and traditional teaching approaches on the academic achievement of hearing-impaired students related to the subject topic of Main Landforms in Geography lesson. The aim of the study is to analyze the differences of the achievement levels of 9th grade hearing impaired students in Geography lessons while teaching main landforms by employing active learning and traditional techniques. Pre-test and post-test experimental design with control group was used. The findings emerged from the administration of relevant techniques led to the conclusion that active learning method has proved to be particularly effective in increasing final grades of students than traditional teaching method. Accordingly, active learning method is a method that would increase achievement levels when used in Geography lessons with hearing impaired students.

Kaynakça

  • Akçamete, G. (2003). İşitme engellilerde dil ve konuşma. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/39/41/349.pdf
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Asil Yayınları.
  • Atay, M. (2007). İşitme engelli çocukların eğitiminde temel ilkeler. Özgür Yayınları
  • Bayrak, C. & Erişti, B. (2005). Sınıfta grup etkileşimi. Kaya, Z. (Ed), Sınıf yönetimi içinde. Pegem A Yayınları.
  • Belgin, E. & Darıca, N. (2019). İşitme engelli çocukların erken tanısında ve eğitiminde aileye öneriler. https://orgm.meb.gov.tr/kitaplar/isitme_kit4.pdf
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. Pegem A Yayıncılık.
  • Engelliler Hakkındaki Kanun. (2005). Resmi Gazete (Sayı: 25868). http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5378.pdfGönderme (25/4/2013 Tarihli ve 6462 Sayılı Kanunun 1 inci md).
  • Ercan, O. (2004). Bir öğrenme süreci olarak aktif öğrenme, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5, 54–55, http://www.yayim.meb.gov.tr
  • Erdönmez, N. (2008). Hidrografya konularının öğretiminde aktif öğrenme temelli bir model [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güngördü, E. (2006). Coğrafya’da öğretim yöntemleri ve çağdaş öğretim yaklaşımları ilkeler uygulamalar. Asil Yayın Dağıtım
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Nobel Yayın Dağıtım
  • Karasar, N. (2007). Araştırmalarda rapor hazırlama. Nobel Yayın Dağıtım
  • Knoors, H., & Marschark, M. (2014). Teaching deaf learners: Psychologicaland developmental foundation. Oxford University Press. https://global.oup.com/academic/product/teaching-deaf-learners-9780199792023?cc=us&lang=en&.
  • Kocabıyık, D. (2015). İşitme engelli öğrencilere yönelik Türkiye ve İngiltere’de uygulanan ana dil eğitiminin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L. (2004). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Nobel Yayın Dağıtım
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı. Gazi Kitabevi
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı. http://www.mufredat.meb.gov.tr
  • Özür, K. N. (2007). Coğrafya eğitiminde öğrenme - öğretme süreçleri. Karabağ, S., Şahin, S. (Ed.), Kuram ve uygulamada coğrafya eğitimi Gazi Kitabevi.
  • Saban, A. (2014). Öğrenme-öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar. Nobel Yayınları.
  • Satılmış, E. (2010). İşitme engelli öğrencilere ana yeryüzü şekillerinin aktif öğrenme modeliyle öğretilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Şahinel, M. (2003). Etkin öğrenme. Pegem A Yayınları.
  • Tüfekçioğlu, U. (2007). İşitme, konuşma ve görme sorunu olan çocukların eğitimi. Anadolu Üniversitesi Yayını No:1514
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esin Özcan 0000-0003-1035-8527

Eda Öztürk 0000-0002-8753-1749

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özcan, E., & Öztürk, E. (2020). İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERE AKTİF ÖĞRENME MODELİYLE COĞRAFYA EĞİTİMİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1533-1546. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-663869