Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SUGGESTIONS OF UNIVERSITY STUDENTS ON COMPULSORY DISTANCE EDUCATION

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 3, 820 - 832, 15.09.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-816505

Öz

The purpose of this research is to determine the positive and negative opinions of university students about compulsory distance education. Case study design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The easily accessible technique was used in determining the study group of the research. In line with the purpose of the study, a study group consisting of distance education university students who are knowledgeable about the research subject was determined. In the study group determined for this research, a total of 1004 university students, 403 from Muş Alparslan University and 601 from Bingöl University, who studied distance education in the 2019-2020 academic year, took place. Descriptive and content analysis technique was used in the analysis of the data obtained in the study. According to some results of the research, in the first applications of distance education, which is being implemented due to the Coronavirus (Covid-19) pandemic, students suggested that academicians can be understanding and flexible, communicate well with the student, and behave in an attitude that facilitates the process. Regarding the exam system, they argued that it should be simpler and more understandable, exams should be in the form of homework, and grades should be given more fairly. They emphasized the importance of conducting distance education with live lessons and videos and making remedial trainings when necessary. They stated that they have problems such as internet connection and network. According to the results of the research, it is suggested that the quality of "home education" should be increased.

Kaynakça

  • Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.
  • Aydın, C. H. (2011). Açık ve uzaktan öğrenme: Öğrenci adaylarının bakış açısı. Pegem Akademi.
  • Banar, K. & Fırat, M. (2015). Bütüncül bir bakıştan açık ve uzaktan eğitim: Türkiye özeli (Yeğitek Uzaktan Eğitim Özel Sayısı, 18-23). MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Bilgiç, H. G., Doğan, D. & Seferoğlu, S. S. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde çevrimiçi öğretimin durumu: İhtiyaçlar, sorunlar ve çözüm önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80-87.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Canbek, N. G. (2015). Uzaktan öğretme ve öğrenme: Uzaktan eğitimin temelleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 102-111.
  • Ciabocchi, E., Ginsberg, A., & Picciano, A. (2016). A study of faculty governance leaders' perceptions of online and blended learning. Online Learning, 20(3), 52-73.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
  • Çetin, Ö., Çakıroğlu, M., Bayılmış, C. & Ekiz, H. (2004). Teknolojik gelişme için eğitimin önemi ve internet destekli öğretimin eğitimdeki yeri. Türkiye Online Eğitim Teknolojileri Dergisi – TOJET, 3(3), 144-147.
  • Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Demirbilek, N., Han, F., Demirtaş, H. & Atila, F. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin bakış açısıyla uzaktan öğretim kavramı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 446-470.
  • Duffy, T. M., & Kirkley, J. R. (Eds.). (2003). Learner-centered theory and practice in distance education: Cases from higher education (1st ed.). Routledge.
  • Durgun, H., Can, T., Avcı, A. B. & Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 Sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 142-148.
  • Eby, G. (2013). Uzaktan eğitim ortamlarının tasarımı: Yazılım mühendisliği yaşam döngüsü yaklaşımı. Kültür Ajansı.
  • Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115. Fraenkel, A., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw Hill.
  • Gökbulut, B. (2021). Uzaktan eğitim öğrencilerinin bakış açısıyla uzaktan eğitim ve mobil öğrenme. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 160-177.
  • Gülnar, B. (2003). Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının tasarım, geliştirme ve değerlendirme aşamaları (SUZEP örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 259-271.
  • Han, F. & Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin covid-19 salgını süresince yürütülen zorunlu uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(44), 182-203.
  • Johnson, A. E. (2008). Nursing faculty’s transition to teaching online. Nursing Education Perspectives, 29(1), 17-22.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler (34. baskı). Nobel Akademik.
  • Kınalıoğlu, İ. H. & Güven, Ş. (2011, Şubat 2-4). Uzaktan eğitim sisteminde öğrenci başarısını ölçülmesinde karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri [Sözlü bildiri]. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Lombard, M., Snyder-Duch, J., & Bracken, C. C. (2002). Content analysis in mass communication: Assessment and reporting of intercoder reliability. Human Communication Research, 28(4), 587–604. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2002.tb00826.x
  • Mayring, P. (2000). Qualitative inhalts analyse [28 Absätze]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), 1-10.
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An extended sourcebook (2nd ed.). Sage Publications.
  • Özer, G., Günlük, M. & Özcan, M. (2019). Muhasebe akademisyenlerinin muhasebe eğitiminde uzaktan eğitim uygulamaları kullanımına yönelik algılarının teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelenmesi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi (MUVU), 12(1), 65-90.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research and evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage Publications.
  • Perrin, K. M., & Mayhew, D. (2000). The reality of designing and implementing an internet-based course. Online Journal of Distance Learning Administration, 3(4), 1-4.
  • Ryan, M., Carlton, K. H., & Ali, N. S. (1999). Evaluation of traditional classroom teaching methods versus course delivery via the World Wide Web. Journal of Nursing Education, 38(6), 272-277.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Sage.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2019). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://www.tuik.gov.tr/tr/
  • Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • Yamamoto, G. T. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. genişletilmiş baskı). Seçkin.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİMİN YÜRÜTÜLMESİNE İLİŞKİN ÖNERİLERİ

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 3, 820 - 832, 15.09.2021
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-816505

Öz

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin zorunlu uzaktan eğitimin yürütülmesine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kolay örnekleme (easily accessible) tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, araştırma konusuyla ilgili bilgi sahibi olan uzaktan öğretim gören üniversite öğrencilerinin yer aldığı bir çalışma grubu belirlenmiştir. Bu araştırma için belirlenen çalışma grubunda, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında uzaktan öğrenim gören Muş Alparslan Üniversitesinde 403, Bingöl Üniversitesinde 601 olmak üzere toplam 1004 üniversite öğrencisi yer almıştır. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde “betimsel analiz ve içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bazı sonuçlarına göre; Coronavirüs (Covid-19) pandemisi nedeniyle uygulanmakta olan uzaktan eğitimin ilk uygulamalarında öğrenciler, akademisyenlerin anlayışlı ve esnek olmalarını, öğrenci ile iyi iletişim kurmalarını, süreci kolaylaştıran bir tutum içerisinde olmalarını önermişlerdir. Sınav sistemi ile ilgili olarak daha basit ve anlaşılır olması gerektiğini, sınavların ödev şeklinde olması gerektiğini, notların daha adaletli verilmesi gerektiğini savunmuşlardır. Uzaktan öğretimin canlı ders ve videolarla yürütülmesinin önemini ve gerektiğinde telafi eğitimleri yapılmasını çokça vurgulamışlardır. İnternet bağlantısı ve şebeke gibi sorunları olduğunu dile getirmişlerdir. Araştırma sonuçları doğrultusunda, evdeki eğitim kalitesinin arttırılması gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Anderson, T. (Ed.). (2008). The theory and practice of online learning. Athabasca University Press.
  • Aydın, C. H. (2011). Açık ve uzaktan öğrenme: Öğrenci adaylarının bakış açısı. Pegem Akademi.
  • Banar, K. & Fırat, M. (2015). Bütüncül bir bakıştan açık ve uzaktan eğitim: Türkiye özeli (Yeğitek Uzaktan Eğitim Özel Sayısı, 18-23). MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Bilgiç, H. G., Doğan, D. & Seferoğlu, S. S. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde çevrimiçi öğretimin durumu: İhtiyaçlar, sorunlar ve çözüm önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80-87.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Canbek, N. G. (2015). Uzaktan öğretme ve öğrenme: Uzaktan eğitimin temelleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 102-111.
  • Ciabocchi, E., Ginsberg, A., & Picciano, A. (2016). A study of faculty governance leaders' perceptions of online and blended learning. Online Learning, 20(3), 52-73.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
  • Çetin, Ö., Çakıroğlu, M., Bayılmış, C. & Ekiz, H. (2004). Teknolojik gelişme için eğitimin önemi ve internet destekli öğretimin eğitimdeki yeri. Türkiye Online Eğitim Teknolojileri Dergisi – TOJET, 3(3), 144-147.
  • Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Demirbilek, N., Han, F., Demirtaş, H. & Atila, F. (2021). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin bakış açısıyla uzaktan öğretim kavramı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 446-470.
  • Duffy, T. M., & Kirkley, J. R. (Eds.). (2003). Learner-centered theory and practice in distance education: Cases from higher education (1st ed.). Routledge.
  • Durgun, H., Can, T., Avcı, A. B. & Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 Sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 142-148.
  • Eby, G. (2013). Uzaktan eğitim ortamlarının tasarımı: Yazılım mühendisliği yaşam döngüsü yaklaşımı. Kültür Ajansı.
  • Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115. Fraenkel, A., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw Hill.
  • Gökbulut, B. (2021). Uzaktan eğitim öğrencilerinin bakış açısıyla uzaktan eğitim ve mobil öğrenme. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 160-177.
  • Gülnar, B. (2003). Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının tasarım, geliştirme ve değerlendirme aşamaları (SUZEP örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 259-271.
  • Han, F. & Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin covid-19 salgını süresince yürütülen zorunlu uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(44), 182-203.
  • Johnson, A. E. (2008). Nursing faculty’s transition to teaching online. Nursing Education Perspectives, 29(1), 17-22.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler (34. baskı). Nobel Akademik.
  • Kınalıoğlu, İ. H. & Güven, Ş. (2011, Şubat 2-4). Uzaktan eğitim sisteminde öğrenci başarısını ölçülmesinde karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri [Sözlü bildiri]. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Lombard, M., Snyder-Duch, J., & Bracken, C. C. (2002). Content analysis in mass communication: Assessment and reporting of intercoder reliability. Human Communication Research, 28(4), 587–604. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2002.tb00826.x
  • Mayring, P. (2000). Qualitative inhalts analyse [28 Absätze]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), 1-10.
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An extended sourcebook (2nd ed.). Sage Publications.
  • Özer, G., Günlük, M. & Özcan, M. (2019). Muhasebe akademisyenlerinin muhasebe eğitiminde uzaktan eğitim uygulamaları kullanımına yönelik algılarının teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelenmesi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi (MUVU), 12(1), 65-90.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research and evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage Publications.
  • Perrin, K. M., & Mayhew, D. (2000). The reality of designing and implementing an internet-based course. Online Journal of Distance Learning Administration, 3(4), 1-4.
  • Ryan, M., Carlton, K. H., & Ali, N. S. (1999). Evaluation of traditional classroom teaching methods versus course delivery via the World Wide Web. Journal of Nursing Education, 38(6), 272-277.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Sage.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2019). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://www.tuik.gov.tr/tr/
  • Tuncer, M. & Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • Yamamoto, G. T. & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. genişletilmiş baskı). Seçkin.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nesip Demirbilek 0000-0001-5133-7111

Fulya Atila 0000-0002-8537-8808

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirbilek, N., & Atila, F. (2021). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİMİN YÜRÜTÜLMESİNE İLİŞKİN ÖNERİLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 820-832. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-816505