The purpose of this study is to determine whether organizational dissent has a mediating role in the relationship between elementary school teachers’ job security perceptions and professional self-esteem. The research was conducted using the descriptive-relational survey model with 211 elementary school teachers working in 14 public primary schools in the city center of Amasya in the 2018-2019 academic year. The data in the study were collected using Arıcak's (1999) Professional Self-Esteem Scale, Kassing's (2000) Organizational Dissent Scale, and the Job Security Perception Scale developed by the researcher. According to the results of the research, elementary school teachers exhibit vertical dissent behavior rather than horizontal dissent behavior. In addition, job security positively and significantly affects Vertical and Horizontal dissent. Vertical Dissent affects Belief in the Functionality of the Profession sub-dimensions significantly and positively; its’ effect on Acceptance of the Profession and the Value of the Profession is not statistically significant. Horizontal Dissent does not significantly affect Acceptance of the Profession, Value of the Profession, and Belief in the Functionality of the Profession sub-dimensions. It was concluded that there is a low and positive relationship between elementary school teachers’ job security perceptions and professional self-esteem, organizational dissent is a partial mediator in the relationship between job security perception and professional self-esteem, and vertical dissent is a partial intermediator in the relationship between job security perception and belief in the functionality of the profession.
Professional self-esteem organizational dissent job security elementary school teacher.
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin iş güvencesi algıları ile mesleki benlik saygıları arasındaki ilişkide örgütsel muhalefetin aracılık rolünün olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırma betimsel-ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma 2018–2019 Eğitim-Öğretim yılında Amasya il merkezinde 14 kamu ilkokulunda görev yapan 211 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler Arıcak (1999) Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği, Kassing (2000) Örgütsel Muhalefet Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen İş Güvencesi Algısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; sınıf öğretmenleri yatay muhalefet davranışından çok dikey muhalefet davranışı sergilemektedirler. İş Güvencesi Algısı, Dikey ve Yatay Muhalefet’i pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilemektedir. Dikey Muhalefet; Mesleğin İşlevselliğine İnanç alt boyutunu anlamlı ve pozitif yönde etkilemekte ancak Mesleği Kabul ve Mesleğin Değeri’ni anlamlı olarak etkilememektedir. Yatay Muhalefet; Mesleği Kabul, Mesleğin Değeri ve Mesleğin İşlevselliğine İnanç alt boyutlarını anlamlı olarak etkilememektedir. Sınıf öğretmenlerinin iş güvencesi algıları ile mesleki benlik saygıları arasında düşük ve pozitif düzeyde bir ilişki olduğu, örgütsel muhalefetin iş güvencesi algısı ile mesleki benlik saygısı arasındaki ilişkide ve dikey muhalefetin de iş güvencesi algısı ile mesleğin işlevselliğine inanç arasındaki ilişkide kısmi aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
Mesleki benlik saygısı örgütsel muhalefet iş güvencesi sınıf öğretmeni.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 23 Sayı: 1 |