Bu çalışmanın amacı ilkokul yönetici ve öğretmenlerinin uzman öğretmenlik/başöğretmenlik eğitimlerine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgubilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılı birinci döneminde Bolu merkez ilçede kamuya bağlı ilkokullarda çalışan uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 10 yönetici (müdür/müdür yardımcısı) ve 10 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacı tarafından oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, içerik analizi ve betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda bütün katılımcıların çoğunlukla eğitimleri içerik yönünden “Çok kalabalık” bulduğu; ders sürelerini kariyer basamağı öğretmen olan yönetici ve öğretmenlerin genellikle “Uygun/yeterli” görürken kariyer basamağı uzman öğretmen olan yönetici ve öğretmenlerin ise genellikle “uzun” olarak dile getirdikleri anlaşılmıştır. Toplam ders süresini bütün katılımcıların genel olarak “uzun” olarak belirttiği; uygulamanın uzaktan olmasına yönelik öğretmen ve yöneticiler ile kariyer basamağı uzman olan öğretmenlerin “Mantıklı /iyi”, kariyer basamağı uzman olan yöneticilerin ise “Uygun değil” görüşünü sıklıkla dile getirdikleri anlaşılmıştır. Eğitimlerde ders veren eğitmenlere yönelik tüm katılımcıların “Yöntem ve teknik zayıf” görüşünü en fazla dile getirdikleri anlaşılmıştır. Uygulamanın zamanlamasına yönelik öğretmenler ve kariyer basamağı uzman olan yönetici ve öğretmenler “Zamanlama uygun değil”, yöneticiler ise “Zamanlama uygun” görüşlerini en çok dile getirmişlerdir. Yönetici ve öğretmenlerin eğitimlerin etkili ve verimli olmasına ilişkin görüşlerinin farklı temalarda toplandığı; “Uzman öğretmenlik belli kriterlere göre olmalı”, Ders veren eğitmenlerin seçimine özen gösterilmeli”, “Her bölüm sonu online sınav olmalı”, “Sınav olmamalı”, “Herkes alanıyla ilgili eğitim almalı” görüşlerinin öne çıkan görüşler olduğu sonucuna ulaşılmıştır
The aim of this study is to examine the primary school administrators’ and teachers’ views on expert teacher/head teacher training. The phenomenology method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group of the research consisted of 10 administrators (principal / vice principal) and 10 teachers who are working at public primary schools in the central district of Bolu during the first term of the 2022-2023 academic year. The participants were chosen on the basis of the convenience sampling method. Research data were collected with a semi-structured interview form created by the researcher and analyzed with content analysis and descriptive analysis. Results of the study showed that all the participants mostly found the training “Too crowded” in terms of content. It has been understood that while the administrators and teachers who are at a teacher career level generally consider it "appropriate/adequate", the administrators and teachers who are at an expert teacher career level generally reported it as "long". It was found that all participants generally defined the total course duration as “long”. Regarding the distance nature of the courses, teachers, administrators, and teachers who are at an expert teacher career level often consider it as "Reasonable / good", and administrators who are at an expert career level reported it as "Not suitable". It was understood that the most expressed opinion by the participant teachers regarding the instructors of the training is "Weak in terms of method and technique". Regarding the timing of the application, teachers, administrators, and teachers who are at an expert career level mostly reported "The timing is not appropriate", and the administrators stated, "The timing is appropriate". It was found that the administrators’ and teachers’ opinions on the effectiveness and efficiency of training are accumulated under different themes, and the most prominent views in the study were "Expert teachership should be based on certain criteria", “The selection of the instructors in the training should be paid attention to", "There should be an online exam at the end of each section", "There should be no exams", "Everyone should receive training in their own fields of study".
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 23 Sayı: 1 |