Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2013 ve 2018 Müfredatına Göre Hazırlanan İlköğretim Fen Kitaplarında Fizik Kavramlarının Karşılaştırılması; Verilerin Liseye Geçiş Sınav Soruları ve Eğitim Fakültesi Müfredatı ile Uyumluluğunun Araştırılması

Yıl 2023, Cilt: 23 Sayı: 1, 397 - 426, 25.03.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-868924

Öz

Bilim ve bilim eğitimi, her çağda insanlık tarihinde önemli bir görüngü olmuştur. Tarih boyunca her gelişmiş milletin bilime ve eğitimine önem verdiği görülmektedir. Bilimin bu belirleyici ve şekillendirici rolü kapsamında, Fen bilimleri ve fen bilimlerinin eğitimi toplumların gelişmişliğine doğrudan etki eden etmenlerdir. Bu çalışmanın amacı, 2013 ve 2018 fen eğitimi öğretim programlarına göre hazırlanan 5. 6. 7. ve 8. sınıf fen ders kitaplarını fizik kavramları açısından karşılaştırmak ve değişimin günümüz koşulları ve merkezi sınavlara uygunluğunu araştırmaktır. Bu değişikliklerin 2018 yılında yürürlüğe giren ve eğitim fakültelerinde uygulanan fen eğitimi müfredatına uygunluğunun incelenmesidir. Çalışmada doküman analizi ve literatür tarama yöntemleri kullanılmıştır. 2018 fen öğretim programına göre hazırlanan 5. 6. ve 7. sınıf fen bilimleri kitaplarında fizik kavramı sayılarının sırasıyla %67.85, %14.53 ve %6.14 azaldığı belirlenmiştir. 8. sınıf düzeyindeki fizik kavramlarının sayısı %64.66 artmıştır. Bu değişiklikler, liseye geçiş sınavlarında sorulan sorularla uyumludur. Eğitim fakültelerinde uygulanan fen bilgisi öğretim müfredatı ile 2018 fen bilgisi öğretim programı arasında ciddi bir uyumsuzluk olduğu görünmektedir.

Kaynakça

  • Abubakar, S. (2012). Role of physics education for technological development for employment and self-productivity in Nigeria. Journal of Educational and social Research, 2(10), 166-166. http://doi.org/10.5901/jesr.2012.v2n10p166
  • Aytac, A., Bozkaya, T., Türker, S. & Üçüncü, Z. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri 8.sınıf ders kitabı. 8. grade science textbooks for middle school and imam hatip middle school]. Tutku.
  • Bayram, G. & Sertaç, K, F. (2014). Ortaokul fen bilimleri 5. sınıf ders kitabı. 5. Grade science textbook for secondary school]. Sevgi.
  • Brocke, J., Simons, A., Niehaves, B., Reimer, K., Plattfaut, R. & Cleven, A. (2018). Reconstructing the giant: on the importance of rigour in documenting the literature search process (2009). ECIS 2009 Proceedings. 161. http://aisel.aisnet.org/ecis2009/161Bureau, E.. LCQ5: Issues Relating to the Promotion of “Hong Kong Independence”.
  • Büyüktokatlı, N. & Bayraktar, Ş. (2014). Fen eğitiminde alternatif ölçme değerlendirme uygulamaları Alternative assessment and evaluation practices in science education]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1),126-130. https://doi.org/10.14527/pegegog.2014.006
  • Çiğdem, C., Karaca, Ö. & Minoğlu B. Ö. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri 6. sınıf ders kitabı. 6. grade science textbooks for middle school and imam hatip middle school]. Sevgi.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde müfredat geliştirme.  Curriculum development in education]. Pegem A Education Bureau (2019, July 08). https://www.edb.gov.hk/attachment/en/curriculum-development/kla/science-edu/CS_C&A_Guide_updated_Eng_22082018.pdf
  • Erbaş, K. (2015). İlköğretim fen ve teknoloji 8. sınıf ders kitabı.  Primary education science and technology 8th grade textbook]. Yıldırım.
  • Erol, H. (2015). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavı (TfBESE) T.C. İnkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi sınav sorularının öğrenci çalışma kitabıyla ilişkisi açısından bir inceleme An examination in terms of the relation of the history of transition exam from basic education to secondary education exam questions (TfBESE) with Turkish republic Revolution and Kemalism course student workbook]. Electronic Turkish Studies, 10(11), 607-628. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8549
  • European Commission. (2015). Sciences Education for Responsible Citizenship, Report to the European Commission of the Expert Group on Science Education, Luxembourg: Publications Office of the European Union. http://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/KI-NA-26-893-EN-N.pdf
  • Gershenfeld, N. (2011). Physics of the future: how science will shape human destiny and our daily lives by the year 2100. PhT, 64(10), 56. https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2011PhT....64j..56G/abstract
  • Gezer, İ. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri 7. sınıf ders kitabı. 7. grade science textbooks for middle school and imam hatip middle school]. Aydın.
  • Gökçe, N. & Işık, N. (2017). Ortaokul fen bilimleri 6. sınıf ders kitabı.  Secondary school 6th grade science textbook]. Tuna.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: kuramsal ve pratik bilgiler. Content analysis: theoretical and practical information]. Siyasal.
  • Halloun, I. (1996). Schematic modeling for meaningful learning of physics. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 33(9), 1019-1041. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199611)33:9<1019
  • İmamoğlu, HV., &. Çeken, R. (2011). İköğretim sosyal bilgiler dersinin bilim tarihi açısından fen ve teknoloji dersi ile ilişkilendirilmesi üzerine disiplinler arası bir bakış. An interdisciplinary approach to elementary science and social studies education relations in terms of history of science] Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(3), 72-87.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma ve yöntemi.  Scientific research and method]. (15nd ed). Nobel.
  • Mayer, R. E. (2002) Rote Versus Meaningful Learning, Theory into Practice, 41:4, 226-232, https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_4
  • MEB (2018, September 15). http://www.eba.gov.tr/ekitap?channel=134
  • MEB (2019, July 08). http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/
  • MEB (2019, July 08). http://www.meb.gov.tr/teog-istatistikleri-yayimlandi/haber/11409/tr
  • MEB (2019, July 08). https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_04/27131529
  • Özkan, İ. & Mısıroğlu, Z. (2018). Ortaokul ve imam hatip okulu fen bilimleri 5. sınıf ders kitabı. Middle school and imam hatip school 5th-grade science textbook]. Ada.
  • Paré, G., & Kitsiou, S. (2017). Methods for literature reviews. In Handbook of eHealth Evaluation: An Evidence-based Approach [Internet]. University of Victoria. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK481590/
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün, S. B. Demir, Çeviri Ed.)  Qualitative research and evaluation methods (M. Bütün, S. B. Demir, Translation Ed)]. Pegem.
  • Rull V. (2014). The most important application of science: As scientists have to justify research funding with potential social benefits, they may well add education to the list. EMBO reports, 15(9), 919–922. https://doi.org/10.15252/embr.201438848
  • Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi.  History of science]. Gündoğan.
  • Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Instructional technologies and material design]. Pegem.
  • Soslu, O. (2016). Ortaöğretimde çağdaş fizik öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme [An evaluation on the importance of modern physics teaching in secondary education and how it should be]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 91-99.
  • TIMSS (2019, July 09). http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/countries/finland/the-science-curriculum-in-primary-and-lower-secondary-grades/
  • TIMSS (2019, July 09). http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/countries/singapore/the-science curriculum-in-primary-and-lower-secondary-grades/
  • Tuncel, E. (2017). Ortaokul fen bilimleri 7 ders kitabı. Secondary school science 7th grade textbook]. Mevsim.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Qualitative research methods in the social sciences.] (6nd ed). Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Qualitative research in social sciences]. Seçkin.
  • YÖK (2019, June 12). (https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-curriculumlari)

Comparison of Physics Concepts in Primary School Science Books Prepared According to 2013 and 2018 Curriculum; Investigation of the Compatibility of the Data with the High School Entrance Exam Questions and the Curriculum of the Faculty of Education

Yıl 2023, Cilt: 23 Sayı: 1, 397 - 426, 25.03.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-868924

Öz

Science and science education has been an important phenomenon in human history in every age. It is seen that every developed nation throughout history gave importance to science and its education. While these science curriculum changes are an inevitable necessity in the evolutionary process of education, frequent and superficial changes cause some problems. The aim of this study is to compare 5th, 6th, 7th, and 8th-grade science textbooks prepared according to 2013 and 2018 science education curriculums in terms of physics concepts and to investigate the compatibility of the change with today's conditions and central exams. It is to examine the compatibility of these changes with the science education curriculum, which came into force in 2018 and implemented in education faculties. It was determined that the number of physics concepts in 5th, 6th, and 7th-grade science books prepared according to the 2018 science curriculum decreased by 67.46%, 14.53%, and 6.14%, respectively. The number of physics concepts at the 8th-grade physics level has increased by 64.66%. These changes are compatible with the questions asked in high school transition exams. A serious incompatibility can be seen between the sciences teaching curriculum applied at the education faculties with the 2018 science curriculum.

Kaynakça

  • Abubakar, S. (2012). Role of physics education for technological development for employment and self-productivity in Nigeria. Journal of Educational and social Research, 2(10), 166-166. http://doi.org/10.5901/jesr.2012.v2n10p166
  • Aytac, A., Bozkaya, T., Türker, S. & Üçüncü, Z. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri 8.sınıf ders kitabı. 8. grade science textbooks for middle school and imam hatip middle school]. Tutku.
  • Bayram, G. & Sertaç, K, F. (2014). Ortaokul fen bilimleri 5. sınıf ders kitabı. 5. Grade science textbook for secondary school]. Sevgi.
  • Brocke, J., Simons, A., Niehaves, B., Reimer, K., Plattfaut, R. & Cleven, A. (2018). Reconstructing the giant: on the importance of rigour in documenting the literature search process (2009). ECIS 2009 Proceedings. 161. http://aisel.aisnet.org/ecis2009/161Bureau, E.. LCQ5: Issues Relating to the Promotion of “Hong Kong Independence”.
  • Büyüktokatlı, N. & Bayraktar, Ş. (2014). Fen eğitiminde alternatif ölçme değerlendirme uygulamaları Alternative assessment and evaluation practices in science education]. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1),126-130. https://doi.org/10.14527/pegegog.2014.006
  • Çiğdem, C., Karaca, Ö. & Minoğlu B. Ö. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri 6. sınıf ders kitabı. 6. grade science textbooks for middle school and imam hatip middle school]. Sevgi.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde müfredat geliştirme.  Curriculum development in education]. Pegem A Education Bureau (2019, July 08). https://www.edb.gov.hk/attachment/en/curriculum-development/kla/science-edu/CS_C&A_Guide_updated_Eng_22082018.pdf
  • Erbaş, K. (2015). İlköğretim fen ve teknoloji 8. sınıf ders kitabı.  Primary education science and technology 8th grade textbook]. Yıldırım.
  • Erol, H. (2015). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavı (TfBESE) T.C. İnkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi sınav sorularının öğrenci çalışma kitabıyla ilişkisi açısından bir inceleme An examination in terms of the relation of the history of transition exam from basic education to secondary education exam questions (TfBESE) with Turkish republic Revolution and Kemalism course student workbook]. Electronic Turkish Studies, 10(11), 607-628. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8549
  • European Commission. (2015). Sciences Education for Responsible Citizenship, Report to the European Commission of the Expert Group on Science Education, Luxembourg: Publications Office of the European Union. http://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/KI-NA-26-893-EN-N.pdf
  • Gershenfeld, N. (2011). Physics of the future: how science will shape human destiny and our daily lives by the year 2100. PhT, 64(10), 56. https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2011PhT....64j..56G/abstract
  • Gezer, İ. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu fen bilimleri 7. sınıf ders kitabı. 7. grade science textbooks for middle school and imam hatip middle school]. Aydın.
  • Gökçe, N. & Işık, N. (2017). Ortaokul fen bilimleri 6. sınıf ders kitabı.  Secondary school 6th grade science textbook]. Tuna.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: kuramsal ve pratik bilgiler. Content analysis: theoretical and practical information]. Siyasal.
  • Halloun, I. (1996). Schematic modeling for meaningful learning of physics. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 33(9), 1019-1041. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199611)33:9<1019
  • İmamoğlu, HV., &. Çeken, R. (2011). İköğretim sosyal bilgiler dersinin bilim tarihi açısından fen ve teknoloji dersi ile ilişkilendirilmesi üzerine disiplinler arası bir bakış. An interdisciplinary approach to elementary science and social studies education relations in terms of history of science] Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(3), 72-87.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma ve yöntemi.  Scientific research and method]. (15nd ed). Nobel.
  • Mayer, R. E. (2002) Rote Versus Meaningful Learning, Theory into Practice, 41:4, 226-232, https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_4
  • MEB (2018, September 15). http://www.eba.gov.tr/ekitap?channel=134
  • MEB (2019, July 08). http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/
  • MEB (2019, July 08). http://www.meb.gov.tr/teog-istatistikleri-yayimlandi/haber/11409/tr
  • MEB (2019, July 08). https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_04/27131529
  • Özkan, İ. & Mısıroğlu, Z. (2018). Ortaokul ve imam hatip okulu fen bilimleri 5. sınıf ders kitabı. Middle school and imam hatip school 5th-grade science textbook]. Ada.
  • Paré, G., & Kitsiou, S. (2017). Methods for literature reviews. In Handbook of eHealth Evaluation: An Evidence-based Approach [Internet]. University of Victoria. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK481590/
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün, S. B. Demir, Çeviri Ed.)  Qualitative research and evaluation methods (M. Bütün, S. B. Demir, Translation Ed)]. Pegem.
  • Rull V. (2014). The most important application of science: As scientists have to justify research funding with potential social benefits, they may well add education to the list. EMBO reports, 15(9), 919–922. https://doi.org/10.15252/embr.201438848
  • Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi.  History of science]. Gündoğan.
  • Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Instructional technologies and material design]. Pegem.
  • Soslu, O. (2016). Ortaöğretimde çağdaş fizik öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme [An evaluation on the importance of modern physics teaching in secondary education and how it should be]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 91-99.
  • TIMSS (2019, July 09). http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/countries/finland/the-science-curriculum-in-primary-and-lower-secondary-grades/
  • TIMSS (2019, July 09). http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/encyclopedia/countries/singapore/the-science curriculum-in-primary-and-lower-secondary-grades/
  • Tuncel, E. (2017). Ortaokul fen bilimleri 7 ders kitabı. Secondary school science 7th grade textbook]. Mevsim.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Qualitative research methods in the social sciences.] (6nd ed). Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Qualitative research in social sciences]. Seçkin.
  • YÖK (2019, June 12). (https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-curriculumlari)
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Karaca 0000-0003-4764-1908

Uğur Akbaba 0000-0002-7043-0749

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 23 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaca, M., & Akbaba, U. (2023). Comparison of Physics Concepts in Primary School Science Books Prepared According to 2013 and 2018 Curriculum; Investigation of the Compatibility of the Data with the High School Entrance Exam Questions and the Curriculum of the Faculty of Education. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 397-426. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-868924