Bu çalışmanın amacı okul aidiyeti olgusunu bütüncül bir yaklaşımla inceleyerek ortaokul ve lise öğrencilerinin duygu, düşünce ve görüşleri bağlamında çok yönlü bir değerlendirme sunmaktır. Çalışma nitel araştırma temelinde ve fenomenoloji deseninde tasarlanmıştır. Katılımcılar, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerinde öğrenim görmekte olan 20 ortaokul ve lise öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme ve maksimum çeşitlilik yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin çoğunun kendilerini bulundukları okula ait hissettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin okul aidiyetleri üzerinde okulda öğretmenleri, akranları ve yöneticilerden gördükleri değer, destek ve başarıların teşvik edilmesinin etkili olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin iletişim tarzları ve kullandıkları öğretim yöntem teknikler ve materyaller öğrencilerin okul aidiyetlerini etkilemektedir. Öğrencilerin çoğu bulundukları okulda öğrenciliği devam ettirmek istemektedir. Öğrenciler, okul aidiyetlerine okulu benimseme, okulda tanınma, gurur duyma ve güvende hissetme anlamlarını yüklemektedir. Öğrencilerin okul aidiyetlerinde, okulda bulunan yetişkinler ve akranlarla ilişkilerin önemi düşünüldüğünde, öğrencilere yönelik akran ve sosyal beceriler eğitimlerinin yapılması önerilmektedir. Öğrencilerin birlikte çalışabilecekleri iş birlikli öğrenme yöntemlerinin kullanılması ve proje çalışmalarına önem verilmesi önerilmektedir.
This study aims to present a multidimensional evaluation of the feelings, thoughts, and opinions of middle and high school students by examining the phenomenon of school belonging with a holistic approach. The study was designed using a phenomenological approach based on qualitative research. The participants consisted of 20 middle and high school students studying in the central districts of Ankara province in the 2023-2024 academic year. Purposive sampling and maximum diversity methods were used to determine the participants. Data were collected using a semi-structured interview form and were analyzed using the descriptive analysis method. As a result of the research, it was determined that most students felt a sense of belonging to their respective schools. The study also found that the value, support, and encouragement of achievements from teachers, peers, and administrators have a significant impact on students' school belonging. Additionally, teachers' communication styles, teaching methods, techniques, and materials were identified as factors affecting students' sense of belonging. Students attributed the meanings of adopting the school, being recognized at the school, feeling proud, and feeling safe to their sense of school belonging. It is recommended that peer and social skills training be provided for students. The study also suggests the use of cooperative learning methods where students can work together and emphasizes the importance of project work.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3 |