Kadınların siyasette yetersiz temsili veya siyasetten dışlanmaları dünyada ve Türkiye’de önemli tartışma konularından birini oluşturmaktadır. Bu konu ise ulusal ve yerel olmak üzere iki temel düzeyde ele alınmaktadır. Birçok ülkede yerel düzey kadın temsilinin artması ve kadınların ulusal siyasette de etkili olabilmeleri için öne çıkan bir araç olarak görülürken, Türkiye’de tarihsel süreçte ortaya konan veriler Türk paradoksu olarak adlandırılan farklı bir resim ortaya koymaktadır. Dolayısıyla yerel düzeydeki bu temsil yetersizliği üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur. Literatürde bu sorun üzerine gerçekleştirilen tartışmalar nedenleri ve farklı birim ve görev türlerinde kadın temsili oranlarını tartışmaya açmaktadır. Nitekim bu çalışmalar anlamlı veriler ortaya koymaktadır. Ancak bu birimler ve görevler arasında gözden kaçırılan alanlar da olabilmektedir. Belediye birlikleri bu alanlardan birini oluşturmaktadır. Bu birliklerin meclisleri kentlerde oluşan yerel birimlerin başkanları ve meclisleri içerisinden seçilen üyelerden oluşmaktadır. Kadınların bu birimlerde temsil durumları da temsil tartışmaları açısından dikkate alınmalıdır. Çalışmada amaç bu birliklerde kadınların temsilini tartışmaya açmaktadır. Bu doğrultuda ulusal/bölgesel farklılıkları ve üye belediyelerin meclisleri ile birlik meclislerinde kadın temsili arasındaki ilişkiyi ortaya koymak üzere Doğu Karadeniz Belediyeler Birliği çalışmanın sahası olarak seçilmiştir. Bu doğrultuda Doğu Karadeniz Belediyeler Birliği Meclisinde görülen kadın temsil oranı üye belediyelerin meclislerindeki kadın oranıyla kıyaslanmakta, böylelikle farklı birimler temelinde bölgesel bir analiz yapılmaktadır. Çalışma neticesinde üye belediyelerde kadın temsilinin Türkiye verilerine kıyasla düşük olduğu, belediye birliği meclis üyeliğinde bu oranın daha da azaldığı anlaşılmaktadır.
The underrepresentation of women in politics or their exclusion from politics constitutes one of the important topics of discussion in the world and in Turkey. This issue is addressed at two basic levels: national and local. While local level is seen as a prominent tool for increasing women's political representation and for providing women to be effective in national politics in many countries, the data revealed in the historical process in Turkey reveals a different picture called the Turkish paradox. Therefore, this lack of representation at the local level is an issue that needs to be considered. Discussions on this problem in the literature bring into question the reasons and the rates of female representation in different units and task types. As a matter of fact, these studies reveal meaningful data. However, there may be areas that are overlooked among these units and tasks. Municipal unions constitute one of these areas. The assemblies of these unions consist of the presidents of the local units formed in the cities and members elected from their assemblies. The representation status of women in these units should also be taken into consideration in terms of representation discussions. The aim of the study is to discuss the representation of women in these unions. In this direction, the Eastern Black Sea Municipalities Union has been selected as the field of study in order to reveal national/regional differences and the relationship between the representation of women in the assemblies of member municipalities and the assemblies of the unions. Accordingly, the rate of women's representation in the Assembly of the Union of Eastern Black Sea Municipalities is compared with the rate of women in the assemblies of member municipalities, thus a regional analysis is made on the basis of different units. As a result of the study, it is understood that the representation of women in the member municipalities is low compared to the data of Turkey, and this rate decreases even more in the municipal union council membership.
Municipal Unions Representation of Women Local Representation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kentsel Politika |
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 25 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.