Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenler E-Öğrenmeye Hazır mı? Öğretmenlerin E-Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluklarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 54 - 69, 28.06.2020

Öz

E-öğrenmenin en önemli paydaşlarından öğretmenlerin e-öğrenme hazır bulunuşluk durumları, e-öğrenme ortamlarının başarılı şekilde oluşturulabilmesini, etkin bir şekilde uygulanabilmesini ve maksimum verimin alınabilmesini doğrudan etkilemektedir. Bu bağlamda yapılan araştırmanın amacı, öğretmenlerin e-öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarını incelemek ve cinsiyet faktörünün öğretmenlerin e-öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarını nasıl etkilediğini ortaya çıkarmaktır. Tarama modeli çerçevesinde, veri toplamak için Demir (2015) tarafından geliştirilen akademik personelin e-öğrenmeye hazır bulunuşluk ölçeği kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan kartopu örneklemesi kullanılarak 2019 yılında Türkiye'nin çeşitli illerinde görev yapan 994 öğretmenden veriler toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 470’i (yüzde 47.3) erkek, 524'ü (yüzde 52.7) kadındır. Çalışmada ulaşılan sonuçlara göre, öğretmenlerin e-öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarının, BİT kullanım öz yeterliliklerini, e-öğrenmede kendine güvenlerinin ve e-öğrenmeye yönelik tutumları orta düzeyde bulunmuştur. Çalışma sonuçları, cinsiyet değişkenine göre de istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir. Ayrıca, karar ağaç yapıları kullanılarak bulgular detaylandırılmış ve derinleştirilmiştir. Son olarak, araştırma sonuçları kapsamında ileriye yönelik yapılabilecek çalışmalar için öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adiyarta, K., Napitupulu, D., Rahim, R., Abdullah, D., & Setiawan, M. I. (2018, April). Analysis of e-learning implementation readiness based on integrated elr model. In Journal of Physics: Conference Series (1007, 1, p. 012041). IOP Publishing.
  • Aydın, C. H. (2005). Turkish mentors' perception of roles, competencies and resources for online teaching. Turkish Online Journal of Distance Education, 6(3), 58-80.
  • Aydın, C. H., & Tasci, D. (2005). Measuring readiness for e-learning: Reflections from an emerging country. Journal of Educational Technology & Society, 8(4), 244-257.
  • Bhargava, N., Sharma, G., Bhargava, R., & Mathuria, M. (2013). Decision tree analysis on j48 algorithm for data mining. Proceedings of International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 3(6).
  • Bhuasiri, W., Xaymoungkhoun, O., Zo, H., Rho, J. J., & Ciganek, A. P. (2012). Critical success factors for e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers & Education, 58(2), 843-855.
  • Demir, Ö. (2015). Öğrencilerin ve öğretim elemanlarının e- öğrenmeye hazır bulunuşluk düzeylerinin incelenmesi: Hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi örneği. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Hamoud, A., Hashim, A. S., & Awadh, W. A. (2018). Predicting Student Performance in Higher Education Institutions Using Decision Tree Analysis. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 5, 26-31.
  • Karaoğlan Yılmaz, G. F., & Binay Eyuboğlu, F. A. (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme tutumları, dijital yerli olma durumları ve teknoloji kabulü arasındaki ilişkinin birbirleri ile ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Education Science and Technology, 4(1), 1-17. Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi. Kuzey, C. (2012). Veri madenciliğinde destek vektör makinaları ve karar ağaçları yöntemlerini kullanarak bilgi çalışanlarının kurum performansı üzerine etkisinin ölçülmesi ve bir uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. McGill, T., Klobas, J., & Renzi, S. (2011). LMS use and instructor performance: The role of tasktechnology fit. International Journal on E-Learning, 10(1), 43–62 Motaghian, H., Hassanzadeh, A., & Moghadam, D. K. (2013). Factors affecting university instructors’ adoption of web-based learning systems: Case study of Iran. Computers & Education, 61(1), 158–167. Nawaz, A. (2011). Users’ training: The predictor of successful eLearning in HEIs. Global Journal of Computer Science and Technology, 11(4), 1-8. Ouma, G. O., Awuor, F. M., & Kyambo, B. (2013). E-Learning Readiness in Public Secondary Schools in Kenya. European Journal of Open, Distance and E-learning, 16(2), 97-110. Qureshi, Q. A., Ahmad, S., Najibullah, N. A., & Shah, B. (2009). eLearning development in HEIs: Uncomfortable and comfortable zones for developing countries. Gomal University Journal of Research, 25(2), 47-56.
  • So, K. K. T., & Swatman, P. (2010, August). The diminishing influence of age and gender on e-learning readiness of teachers in Hong Kong. In International Conference on Hybrid Learning (pp. 477-488). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • So, T., & Swatman, P.M.C. (2006). e-Learning readiness of Hong Kong teachers. Hong Kong IT in Education Conference 2006 “Capacity Building for Learning through IT”, February 6–8, 2006, Hong Kong Exhibition and Convention Centre, Hong Kong.
  • Soydal, I., Alır, G., & Ünal, Y. (2011). Are Turkish universities ready for e-learning: A case of Hacettepe University faculty of letters. Information Services & Use, 31, 281–291.
  • Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y. Y., & Yeh, D. (2008). What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183-1202.
  • Teo, T., Wong, S.L., Thammetar, T., & Chattiwat, W. 2011. Assessing the e-learning acceptance of university students in Thailand. Australasian Journal of Educational Technology, 27(8), 1356–1368.
  • Ustun, A. B., & Tracey, M. W. (2019). An effective way of designing blended learning: A three phase designbased research approach. Education and Information Technologies, https://doi.org/10.1007/s10639-019-09999-9.
  • Wasilik, O., & Bolliger, D. U. (2009). Faculty satisfaction in the online environment: An institutional study. The Internet and Higher Education, 12(3–4), 173–178.
  • Willging, P. A., & Johnson, S. D. (2009). Factors that influence students' decision to dropout of online courses. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13(3), 115-127.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004), SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara
  • Yilmaz, R. (2017). Exploring the role of e-learning readiness on student satisfaction and motivation in flipped classroom. Computers in Human Behavior, 70, 251-260.
  • Yuen, A. H., & Ma, W. W. (2002). Gender differences in teacher computer acceptance. Journal of Technology and Teacher Education, 10(3), 365-382.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Berk Ustun

Fatma Gizem Karaoğlan Yılmaz

Ramazan Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2020
Kabul Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ustun, A. B., Karaoğlan Yılmaz, F. G., & Yılmaz, R. (2020). Öğretmenler E-Öğrenmeye Hazır mı? Öğretmenlerin E-Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluklarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 54-69.

28981289802580829733