Ülkemizde
üstün yeteneklilerle ilgili konuların, tez çalışmalarında araştırılmasına
yönelik çalışmalara 1990’lı yılların
başlarında başlanılmış günümüzde ise bu alanda yapılan lisansüstü tezler artış
göstermiştir. Üstün yetenekliler alanında yapılan ve 1990-2016 yılları arasında
bulunan, YÖK(Ulusal Tez Merkezi) veri
tabanında kayıtlı olan tezlerin incelenmesine yönelik olarak yapılan bu
araştırmada 128 doktora ve yüksek lisans tezi incelenmiştir. Bu araştırma üstün
yetenekliler alanında yapılan bu tezlerin karşılaştırmalı analizini yapmayı
amaçlamaktadır. Tezlerin analiz edilmesinde nitel araştırma yöntemlerinden
belge/doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Verilerin incelenmesinde
doküman analizi yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın verileri betimsel analiz
tekniği ile analiz edilmiştir. Tezlerin hangi Üniversitelerden ve hangi
bölümlerden çıktığı, kaç yılında basıldığı, yöntemi ve konusu gibi bilgiler
araştırmanın bulgularını oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre bu
tezlerin yayınlanmasında Gazi, Hacettepe ve Karadeniz Teknik Üniversite’lerinin
öncü olduğu, tezlerin genellikle eğitim öğretim, psikoloji ve özel eğitim
alanlarından çıktığı, yöntem olarak genelde nicel araştırma yönteminin benimsendiği,
yapılan çalışmalarda BİLSEM’lerin yoğun kullanıldığı, çalışmaların daha çok
İlkokul ve ortaokul kademesine odaklandığı ve örneklem olarak genelde
öğrencilerle çalışıldığı görülmüştür. Üstün yeteneklilerle ilgili tez
çalışmalarının ilkokul ve ortaokul dışındaki eğitim kademelerine
yaygınlaştırılması, eğitim ve psikoloji alanları dışındaki alanlarda da
çalışılması, tanılama ve model geliştirmeye yönelik tez çalışmalarının
arttırılması öneriler arasında yer almıştır.
The studies on the subjects related to gifted
students in the thesis studies in our country started at the beginning of 1990s
and the number of thesis studies in this field has increased recently. In this
research, 128 doctoral dissertations and master's theses which are made in the
field of gifted students and are registered in YÖK (National Thesis Center)
database between 1990-2016 were investigated. This research aims to make a
comparative analysis of these theses made in the field of gifted students. This
research was designed as a qualitative study. Data were analyzed by content
analysis technique. Research questions are about the thesis's publication
university and department, publication year, its method and subject matter.
According to the results of the research, Gazi, Hacettepe and Karadeniz Teknik
Universities are the pioneers in publishing these theses. These theses are
usually from the fields of education, psychology and special education.
Quantitative research method is generally used in these theses. In the theses,
BİLSEMs are used extensively, the studies mainly focus on the primary and
secondary school education and they are usually conducted with students as
sample. The dissemination of thesis studies on gifted students at education
levels apart from elementary and secondary school, studying in disciplines
other than education and psychology, and increasing the thesis studies for
diagnosis and model development are among the suggestions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 3 |