Son yıllarda ülkemizde,
bilimsel ve teknolojik gelişmelere paralel olarak, çeşitli öğretim programı
değişiklikleri ve program reformları gerçekleştirilmektedir. Ancak ülkemizde
gerçekleştirilen program değişikliklerinde ve reformlarında uygulama süreci,
öğretmenlere yeni programın felsefesi, kuramsal yapısı ve uygulama süreci
hakkında gerekli bilgi ve yeterli mesleki gelişim ile ilgili destek verilmeden
başlamaktadır. Bu durum öğretmenlerin bu hızlı değişimlere adaptasyonu ile
ilgili güçlükleri de beraberinde getirmektedir. Öğretmenlerin son yıllarda
gerçekleştirilen program reformlarındaki yeni yaklaşımları yeterince anlamaları
ve uygulamalarına yansıtabilmeleri için, kendilerinin de aktif bir şekilde rol
aldıkları verimli mesleki gelişim olanaklarına ihtiyaçları vardır. Bu
olanakların başında, öğretmenlerin değişen yaklaşım ve uygulamalara
oryantasyonları ile kişisel ve mesleki gelişimlerinin desteklenmeleri için
düzenlenen mesleki gelişim programları gelmektedir. Bu anlamda son yıllarda
ülkemizde bazı çalışmalar yapılmaktadır, ancak yapılan çalışmalar sınırlı
sayıdadır. Bu araştırmada, literatürdeki mesleki gelişim programları model,
süreç ve uygulama bağlamında 3 doğrultusunda incelenmiştir: (1) Bu alandaki
bilimsel bilgi boşluğunun kapatılmasına katkı sağlanması, (2) öğretmen mesleki
gelişim projelerine destek veren TÜBİTAK, MEB gibi kurumların
bilinçlendirilmesi ve (3) bu konuda çalışma yapacak olan fen eğitimcilerine
daha nitelikli öğrenme ortamları hazırlanabilmesi konusunda rehber olabilmesi.
Bu doğrultuda ülkemizde yapılacak çalışmalar için çeşitli öneriler sunulmuştur.
Bu derleme çalışmasının “Mesleki Gelişim
Programları” ile ilgili araştırmalara rehberlik edeceği ve bu konuda
bilimsel çalışmaların artmasına imkân sağlayacağı düşünülmektedir.
bilim okur yazarlığı fen öğretim programı fen öğretmeni mesleki gelişim öğretmen eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)