The
aim of this study is to reveal how students in secondary school perceive
engineer and engineering. The study was
carried out in the 2017-2018 education year with the secondary schools 5, 6, 7
and 8th grade students (N= 672) in the Alanya district of Antalya. A mixed
model, in which a combination of quantitative and qualitative research methods
was used in the present study. As a data collection tools, “Draw an Engineer
Test (DAET), What is Engineering? and What is the Importance for Engineering? was
used. According to the findings, the students perceive engineering as inventing
and designing, making life easier, and according to the results of the drawing,
they perceive the engineer as the male profession and they perceive them as
people working in construction or road construction in outdoor area. It is
determined that the students do not have sufficient knowledge about engineering
diversity and most of the students drew civil engineering and computer engineer. In addition, it was concluded
that the use of mathematics for engineering was very important.
STEM engineering images of engineer secondary school students
Bu
çalışmanın temel amacı ortaokul seviyesindeki öğrencilerin mühendis kavramını
ve mühendislik mesleğini nasıl algıladıklarını ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla
Antalya ili Alanya ilçesinde 2017-2018 bahar yarıyılında eğitim gören 672
ortaokul öğrencisinden veri toplanmıştır. Araştırmada; nicel ve nitel araştırma
yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma model kullanılmıştır. Nicel
araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak, “Verilen Etkinliğin Mühendislik
İçin Önemi Nedir?” ölçeği kullanılırken, nitel araştırma kapsamında ise “Bir
Mühendis Çiz” formu ve bir açık uçlu soru veri toplama aracı kullanılmıştır. Elde
edilen bulgulara göre öğrenciler mühendisliği icat ve tasarım yapmak, hayatı
kolaylaştırmak olarak algılarken, çizim sonuçlarında göre ise mühendisi genelde
erkek mesleği olarak gördükleri ve daha çok açık alanda inşaatta ya da yol
yapımında çalışan kişi olarak algıladıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin
mühendislik alanının çeşitliliğine ilişkin de yeterli bilgiye sahip olmadıkları
genelde inşaat ve bilgisayar mühendisi çizdikleri tespit edilmiştir. Ek olarak
mühendislik için matematik kullanmanın çok önemli olduğu algısına sahip
oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |