Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 252 - 277, 30.11.2022
https://doi.org/10.55119/artuklu.1103782

Öz

Konumlandırma, ilk kez Ries ve Trout (1981) tarafından “zihinlerde oluşan beklentileri karşılamak maksadıyla markaya kıymetli bir yer bulma faaliyeti” olarak tanımlanmıştır. Tüketicilerin zihninde istenen konumun elde edilebilmesi öncelikle markanın doğru konumu belirlemesine dayanmaktadır. Nitekim güçlü markalar, hedef pazar açısından değerli, net ve eşsiz marka konumlarına sahiptir. Marka konumlandırma amacıyla elverişli bir araç olarak kullanılan algılama haritaları ise tüketici algılarının görselleştirilmesini sağlamaktadır. Bu çalışmada; marka konumlandırma ve algılama haritalarına dair teorik bir incelemenin yapılması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Adina, C., Gabriela, C. and Roxana-Denisa, S. (2015). Country-of-origin effects on perceived brand positioning. Procedia Economics and Finance, 23(1), 422-427.
  • Arslan, E. (2009). Hizmetlerde Konumlama ve Algılama Haritalarının Kullanılması (Erzurum’da Bankalar Üzerinde Bir Araştırma)(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Baran, T. (2012). Marka konumlandırma ve üniversite öğrencilerinin cep telefonu tercihinde marka konumlandırmanın etkisi üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Denizli.
  • Başpınar, E. ve Mendeş, M. (2000). İki yönlü tablolarda uyum analizi tekniğinin kullanımı. Tarım Bilimleri Dergisi, 6(2), 98-106.
  • Beyaz, R. (2018). Marka Kent Konumlandırmada Algılama Haritalarının Kullanımı: Erzurum İli Örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Tokat.
  • Brooksbank, R. (1994). The Anatomy of Marketing Positioning Strategy. Marketing Intelligence & Planning, 12(4), 10-14.
  • Bülbül, S. ve Köse, A. (2010). Türkiye’de bölgelerarası iç göç hareketlerinin çok boyutlu ölçekleme yöntemi ile incelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 75-94.
  • Candan, B. (2003). Büyük ölçekli perakendecilikte konumlama ve algılama haritalarının kullanılması (İstanbul’da büyük ölçekli gıda perakendecileri üzerinde bir araştırma)(yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Cangür, Ş., Sığırlı, D., Bülent, E., Ercan, İ. ve İsmet, K. (2005). Türkiye'deki Özürlü Grupların Yapısının Çoklu Uyum Analizi ile İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31(3), 153-157.
  • Churchill, G.A., Brown, T.J. and Suter, T.A. (1996). Basic marketing research. Orlando, FL: Dryden Press.
  • Çakmak, Z., Baş, M. ve Yıldırım, E. (2012). Gri İlişkisel Analiz Ve Uyum Analizi İle Bir İşletmede Karşılaşılan Üretim Hatalarının İncelenmesi. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 17(1), 123-142.
  • Çiftçi, K., Güngör, M. ve Çiftçi, N. (2020). Birleşmiş Milletler İnsani Gelişme Endeksi Verileri Kullanılarak Ülkelerin Sınıflandırılmasının Diskriminant Analizi İle Karşılaştırılması. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergi-si, 5(1), 163-177.
  • Demet, A. (2013). Bankaların 2012 yılı sermaye yeterlilik rasyolarına göre kümeleme analizi ve çok boyutlu ölçekleme sonucu sınıflandırılma yapıları. Bankacılık ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi, 1(5-6), 29-47.
  • Demirağ, B. (2017). Marka Konumlandırma Stratejilerinin Belirlenmesinde Hedef Pazar Seçimi Ve Tüketici Algılamalarına Dayalı Gerçekleştirilen Konumlandırma Strateji Hatalarına İlişkin Çözüm Önerileri. Route Educational and Social Science Journal, 4(7), 449-464.
  • Deneçli, C. (2015). Marka konumlandırma ve algılama. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Dibb, S., Simkin, L. and Bradley, J. (1996). The Marketing Planning Workbook Effective Marketing For Marketing Managers. New York: Routledge.
  • Erciş, A. ve Çelebi, Y. (2016). Marka konumlandırma ve tüketicilerin marka kişiliği algılamaları (erzurum'da beyaz eşya sektörü üzerine bir araştırma). Journal of ınternational social research, 9(45), 753-767.
  • Ersöz, T., Elitaş, M.T. ve Ersöz, F. (2015). Oecd Ülkelerinde Biyokütle Enerji Üretiminin Çok Boyutlu Ölçekleme Analizi İle İncelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 8(3), 1-11.
  • Eryiğit, C. (2014). Algılama haritalarının oluşturulmasında farklı ölçüm yöntemlerinin karşılaştırmalı bir incelemesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(2), 247-267.
  • Fuchs, C. and Diamantopoulos, A. (2010). Evaluating the effectiveness of brand-positioning strategies from a consumer perspective. European Journal of Marketing, 44(11-12), 1763-1786.
  • Ganesh, J. and Oakenfull, G. (2000). International Product Positioning. Journal of Global Marketing, 13(2), 85-111.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L. and Black, W.C. (1992). Multivariate Data Analysis. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Hauser, J.R. and Koppelman, F.S. (1979). Alternative perceptual mapping techniques: Relative accuracy and usefulness. Journal of marketing Research, 16(4), 495-506.
  • Herrmann, A. and Huber, F. (2000). Value-oriented brand positioning. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 10(1), 95-112.
  • İslamoğlu, A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Beta Yayınevi.
  • Kapferer, J.N. (2008). The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term. Kogan Page Publishers: Great Britain.
  • Karagöz, Y. (2019). İstatistiksel Analizler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keller, K.L. (2019). Marka sermayesinin inşası, ölçümü ve yönetimi (Çev.Ed. A. Candemir). Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Kim, J.O. and Mueller, C.W. (1978). Introduction to factor analysis: What it is and how to do it. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Kinnear, T.C. and Taylor, J.R. (1991). Marketing Research: An Applied Approach. McGraw-Hill series in marketing.
  • Kotler, P. (2000). Kotler ve Pazarlama (Çev. Özyağcılar, A.) Sistem Yayıncılık: İstanbul.
  • Lawler, J.J. (2007). Discriminant Analysis. Erişim: 07.12.2020. https://www.referenceforbusiness.com/encyclopedia/Dev-Eco/Discriminant-Analysis.html
  • Lee, J.L., Kim, Y. and Won, J. (2018). Sports brand positioning. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 19(4), 450-471.
  • Lilien, G.L. ve Rangaswamy A. (2003). Marketing Engineering Computer-Asisted Marketing Analysis and Planning. New Jersey: Pearson Education.
  • Meydan, S. (1999). Otel işletmelerinde stratejik pazarlama planlaması sürecinde ürün konumlandırma ve algılama haritalarının kullanılması (Ankara’da bulunan beş yıldızlı otellere yönelik bir uygulama)(Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlamada araştırma teknikleri. Seçkin Yayıncılık.
  • O’shaughnessy, J. (1995). Competitive Marketing: A Strategic Approach. Routledge: London.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi-2. Kaan Kitabevi: Eskişehir.
  • Ries, A. and Trout, J. (1981). Positioning: the battle for your mind. New York: McGrawHill.
  • Shepard, R.N. (1962). The analysis of proximities: Multidimensional scaling with an unknown distance function. II. Psychometrika, 27(3), 219-246.
  • Sinclair, S.A. and Stalling, E.C. (1990). Perceptual Mapping: A Tool For Industrial Marketing: A Case. The Journal of Business & Industrial Marketing, 5(1), 55-66.
  • Stephanie, G. (2014). Factor analysis: Easy Definition. Erişim: 07.12.2020. https://www.statisticshowto.com/factor-analysis/
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Allyn & Bacon.
  • Tatlıdil, H. (1992). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz. Akademi Matbaası: Ankara.
  • Thompson, A.B. (2004). Brand Positioning and Brand Creation. Brands and Branding, 1-17.
  • Tosun, N.B. (2020). Marka yönetimi. Beta Yayıncılık: İstanbul.
  • Uzgören, N. (2007). Uyum analizinin teorik esasları ve regresyon analizi ile benzerliğinin grafiksel boyutta karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 1-20.
  • Üner, M.M. ve Alkibay, S. (2001). Algılama haritaları: Departmanlı mağazalar üzerine ampirik bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(3), 79-110.
  • Yenidoğan, T.G. (2008). Pazarlama araştırmalarında çok boyutlu ölçekleme analizi: Üniversite öğrencilerinin marka algısı üzerine bir araştırma. Akdeniz İİBF Dergisi, 8(15), 138-169.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Selim Gülmez 0000-0002-9846-596X

Elif Boyraz 0000-0003-4717-1678

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülmez, Y. S., & Boyraz, E. (2022). MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi Ve İdari Araştırmalar Dergisi, 5(2), 252-277. https://doi.org/10.55119/artuklu.1103782
AMA Gülmez YS, Boyraz E. MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME. Artuklu Kaime. Kasım 2022;5(2):252-277. doi:10.55119/artuklu.1103782
Chicago Gülmez, Yavuz Selim, ve Elif Boyraz. “MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME”. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi Ve İdari Araştırmalar Dergisi 5, sy. 2 (Kasım 2022): 252-77. https://doi.org/10.55119/artuklu.1103782.
EndNote Gülmez YS, Boyraz E (01 Kasım 2022) MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi ve İdari Araştırmalar Dergisi 5 2 252–277.
IEEE Y. S. Gülmez ve E. Boyraz, “MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME”, Artuklu Kaime, c. 5, sy. 2, ss. 252–277, 2022, doi: 10.55119/artuklu.1103782.
ISNAD Gülmez, Yavuz Selim - Boyraz, Elif. “MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME”. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi ve İdari Araştırmalar Dergisi 5/2 (Kasım 2022), 252-277. https://doi.org/10.55119/artuklu.1103782.
JAMA Gülmez YS, Boyraz E. MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME. Artuklu Kaime. 2022;5:252–277.
MLA Gülmez, Yavuz Selim ve Elif Boyraz. “MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME”. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi Ve İdari Araştırmalar Dergisi, c. 5, sy. 2, 2022, ss. 252-77, doi:10.55119/artuklu.1103782.
Vancouver Gülmez YS, Boyraz E. MARKA KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMINA YÖNELİK TEORİK BİR İNCELEME. Artuklu Kaime. 2022;5(2):252-77.

Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi ve İdari Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.