In a corresponding manner with the increased severity of SME’s on Turkish economy, contribution of SME’s to the socio-economic development of Turkey is also gradually increasing. SMEs had become an important customer segment for the Turkish banking industry. Most of the banks are attempting to offer enterprise banking applications in conjunction with the understanding that being only the finance agent is not enough to increase the share of SME’s for their customer portfolio. One of the tools recently offered by banks in addition to standard banking services to differentiate themselves in competition is SME information portals. In this study, emphasizing the importance of SME information portals in gaining competitive advantage and differentiation is aimed. Besides, determining the information content of an ideal SME information portal and signifying the role of SME information portals on SME’s bank preferences are also aimed. Results of the study indicated that the bank preferences of SME’s are related with non-business issues, trade fair information and investment decisions which take part in information portals.
SME (Small and Medium-sized Enterprise) SME Information Portals Banks Exploratory Factor Analysis Regression Analysis.
Ekonomideki ağırlıklarına paralel olarak ülkemizin sosyoekonomik
gelişmesine katkısı giderek artan KOBİ’ler, günümüzde bankalar
açısından daha fazla önem verilen bir müşteri kitlesi haline gelmişlerdir.
KOBİ’lerin müşterileri içindeki ağırlığını arttırmayı hedefleyen bazı bankalar
ise KOBİ’leri banka müşterisi yapmak için sadece bir finansman aracı olmanın
yeterli olmadığının bilinci ile KOBİ’lere özel işletme bankacılığı uygulamaları
geliştirme yoluna gitmektedir. Günümüzde bankaların rekabette farklılaşmak
için klasikleşmiş bankacılık hizmetlerine ek olarak sundukları yeni önerilerden
biri internetteki bilgi portallarıdır.
Bu çalışmada, yeni bir rekabet avantajı unsuru ve farklılaşma aracı olarak
KOBİ’lere yönelik oluşturulan bilgi portallarının önemine dikkat çekmek, ideal
bir bilgi portalında bulunması yararlı olabilecek içeriği belirlemek ve
KOBİ’lerin banka tercihlerinde bilgi portallarının rolünü ortaya koymak
hedeflenmiştir. Araştırma sonuçları KOBİ’lerin banka tercihine yön veren
faktörlerin, bilgi portallarında yer alan iş dışı konulardaki bilgiler, fuarlar
hakkındaki bilgiler ve yatırım kararları ile ilgili bilgiler olduğunu göstermiştir
KOBİ (Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletme) KOBİ Bilgi Portalları Bankalar Keşfedici Faktör Analizi Regresyon Analizi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Şubat 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 28 Sayı: 2 |