Covid-19 pandemisinin getirdiği olumsuzlukları azaltmak adına pek çok sektör tarafından uzaktan
çalışma modeli, zorunlu olarak tercih edilmiştir. Buna bağlı olarak eğitim sürecinin aksamaması için
bu alanda da uzaktan çalışma modeline hızlı şekilde geçilmiştir. Bu durum, öğrencilerin ve
eğitimcilerin kurumdan fiziksel olarak uzak kalmasına yol açmıştır. Böylelikle uzaktan eğitimin gerek
öğrenciler üzerinde gerekse eğitimcilerin kurumsal bağlılıkları ve aidiyet duyguları üzerinde ne yönde
etkili olduğu tartışılmaya başlanmıştır. Bu noktadan hareketle literatürde ortaya çıkan bu boşluğu
doldurmak amacıyla uzaktan çalışma ve kurumsal aidiyet konusu ele alınmıştır.
Bu çalışmada uzaktan çalışma modeli olarak nitelendirilebilecek uzaktan eğitim sürecinin,
akademisyenlerin personeli oldukları kuruma yönelik aidiyet duygusu üzerindeki etkilerinin
araştırılması amaçlanmaktadır. Araştırmada uzaktan çalışma modelinin kurumsal aidiyet üzerindeki
rolü bütüncül ve derinlemesine ortaya konulacağı için nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji
(olgubilim) deseni kullanılmıştır. Bu süreçte veriler, olgubilim çalışmalarında sıklıkla tercih edilen
görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Bu kapsamda İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, Sosyal ve Beşeri
Bilimler Fakültesi bünyesinde yer alan 14 öğretim üyesi ile yarı yapılandırılmış formatta görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sürecinde Covid-19 pandemisinde kurumdan uzak kalmanın kuruma
olan bağlılığı nasıl etkilediği, uzaktan çalışma modelinin verimliliği, uzaktan çalışma modelinde
kurumsal aidiyetin güçlendirilmesi için neler yapılması gerektiği gibi araştırma amacına uygun sorular
sorulmuştur. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Görüşmeye
katılan akademisyenlerde, Covid-19 pandemisi ile birlikte ortaya çıkan uzaktan çalışma modelinin
kurumlarına olan aidiyetlerini doğrudan azaltmadığı saptanmıştır. Bundan sonraki çalışmalarda
uzaktan çalışma ve kurumsal aidiyet arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için daha fazla katılımcının yer
aldığı nicel çalışmaların yürütülmesi daha genellenebilir sonuçlar verebilecektir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: Özel Sayı |