Bu araştırmanın amacı ortaokul
öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıklarını ortaya çıkarmaya yönelik
bir ölçme aracı geliştirmektedir. Öğrencilerin üstbiliş farkındalıkları
doğrudan gözlenemeyen çok faktörlü değişkenlerdir. Bu nedenle taslak ölçek
maddeleri oluşturulurken literatür, öğretim programları ve uzman görüşleri
dikkate alınmıştır. Taslak ölçeğe yönelik pilot çalışma 193 ortaokul öğrencisi
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Son şekli verilen ve “Matematiksel Üstbiliş
Farkındalık Ölçeği” (MÜFÖ) olarak adlandırılan ölçek, 2013-2014 öğretim yılı
ikinci döneminde Kars ilindeki rastgele seçilen bir devlet okulunda öğrenim
gören 323 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Analizler sonunda 23 maddelik
ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .905 hesaplanmıştır. Açıklayıcı
faktör analizi sonucunda ölçeği oluşturan maddelerin üç faktör altında
toplandığı ve bu faktörlerin açıkladığı toplam varyans oranının % 43.12 olduğu
tespit edilmiştir. İlk faktörde toplanan sekiz maddeye “matematiksel bilgi”,
ikinci faktörde toplanan sekiz maddeye “matematiksel izleme”, yedi maddeden
oluşan son faktöre ise “matematiksel tespit” adları verilmiştir. Doğrulayıcı
faktör analizi sonucunda üç faktörlü modelin yeterli uyum indekslerine sahip
olduğu tespit edilmiştir. Sonuçta ölçeğin ortaokul matematik derslerinde
kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 32 |