Öz
Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin gerekli becerilere sahip olmalarının
yanı sıra göreve ilk başladıklarında karşılaştıkları sorunların giderilmesi fen
eğitiminin hedeflerine ulaşabilmesi bakımından önemlidir. Çalışmada Fen ve
Teknoloji öğretmenlerinin görevlerinin ilk yıllarında karşılaştıkları sorunların ve
bu sorunların yıllara göre değişiminin tespit edilmesi amaçlanmış ve özel durum
yönteminden faydalanılmıştır. Trabzon Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı
okullarda görev yapan, 10 tanesi 5 yıla kadar, 10 tanesi 15 yıla kadar, 10 tanesi
de 15 yılın üzerinde görev yapmış 30 Fen ve Teknoloji öğretmeni ile yarı
yapılandırılmış mülakatlar yapılmıştır. Mülakatlar esnasında verilen cevaplar ses
kayıt cihazı ile kaydedilmiş olup, uygulama sonunda öğretmenlerin cevapları
betimsel analiz ve içerik analizi yönteminden yararlanılarak çözümlenmiştir.
Çalışma sonucunda Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin en fazla iletişim, uyum,
laboratuar malzemesi temin etme, özel eğitime muhtaç öğrenciler ve
yönetmelikler konularında sorunlar yaşadığı, iletişim, adaptasyon, sınıf yönetimi
ve özel eğitime muhtaç öğrenciler konularında yaşadığı sorunların devam ettiği,
görevlerinin ilk yıllarında aldıkları destekleri tatmin edici bulmadıkları, en fazla
rehberlik, sınıf yönetimi, laboratuar uygulamaları ve kaynaştırma öğrencileri
konularında destek almak istedikleri tespit edilmiştir. Bununla ilgili olarak öğretmen adaylarının, hizmet öncesi dönemlerinde öğretmenlik uygulaması gibi
mesleki uygulama derslerinde okulda tüm uygulamalara katılımına olanak
verilmesi, bir okul yerine mutlaka köy okullarını ve özel eğitim sınıflarını da içine
alan birkaç okulda öğretmenlik uygulamasına gitmesinin sağlanması
önerilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Fen ve Teknoloji Öğretmeni, Meslek, Problem,
Değişim
Science and Technology teachers face problems in early years of their
professions. In addition to having the necessary skills, eliminating these problems
is important with regard to achieve goals of science education. This study aims to
identify problems and variations of the problems by years which Science and
Technology teachers encounter. Case study method was preferred in this study.
Semi-structured interviews were conducted with 30 science and technology
teachers who are 10 of them served up to 5 years, 10 of them have served up to
15 years, 10 one of them served over 15 years in the schools connected to
Trabzon Directorate of National Education. During the interviews, answers were
recorded with a voice recorder. At the end of the application, answers were
analyzed using descriptive analysis and the content analysis method. As a result
most Science and Technology teachers have problems with communication,
compliance, providing laboratory equipment, students who need special
education and regulations. It is identified that problems with communication,
adaptation, classroom management, students who need special education
continue and teachers do not find a satisfactory for given supports the early years
of their professions and want to get supports for students who need special
education, guidance, classroom management, laboratory practices. In this
regard, it is suggested that during pre-service teacher training courses,
prospective teachers should participate in all of practices in more schools instead
of one school, includes village schools and science education classrooms at
Teaching Practicum courses.
Key Words: Science and Technology Teacher, Profession, Problem,
Change