Öz
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin yabancı dil kaygıları ile
akademik başarıları ve İngilizce dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin
araştırılmasıdır. Bu nedenle bu araştırma “ilişkisel tarama model”inde bir
araştırma olup, betimsel bir çalışmadır. Yapılan araştırmada Pearson momentler
çarpımı korelasyon analizin sonucunda lise öğrencilerinin yabancı dil kaygıları
ile akademik başarıları ve İngilizce dersine yönelik tutumları arasında negatif
yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca, yapılan tek yönlü regresyon analizi
sonucunda da yabancı dil kaygısı değişkeninin, öğrencilerin akademik
başarılarını ve İngilizce dersine yönelik tutumlarını anlamlı şekilde yordadığı
görülmüştür.
Anahtar kelimeler: Yabancı dil kaygısı, akademik başarı, İngilizce
dersine yönelik tutum.
The purpose of this study was to examine the correlation between high
school students’ foreign language anxiety with their academic success and
attitudes towards English course. For this purpose, “correlations survey
method” was adopted in this study in order to find answers to the research
questions. According to Pearson’s moments correlation analysis carried out in
the study, it was found out that there was a significant negative correlation
between students’ foreign language anxiety and their academic success and
attitudes towards English course. On the other hand, according to the results of
the regression analysis, it was found out that high school students’ foreign
language anxiety predicted their academic success and attitudes towards English
course significantly.
Key words: Foreign language anxiety, academic success, attitudes
towards English course.