Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Sayı: 40, 86 - 99, 30.06.2020
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.746205

Öz

2017 yılında Milli Eğitim Bakanlığı ilkokuma yazma öğretimi sürecinde bitişik eğik yazı öğretiminin yanında dik temel yazının da kullanılabilmesini kararlaştırmıştır. Yani yazı stilinin seçimi öğretmenlere bırakılmıştır. 2019 yılında ise okuma yazma öğretiminde sadece dik temel yazının kullanılması kararlaştırılmıştır. Bu çalışmanın amacı, ilkokul birinci sınıfta görev yapan ve ilkokuma yazma öğretiminde dik temel yazıyı kullanan, diğer ilkokul sınıflarında ise bitişik eğik yazı kullanmakta iken dik temel yazıya geçiş yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesidir. Çalışma nitel olarak tasarlanmış ve desen olarak özel durum yöntemi seçilmiştir. Çalışma grubu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ağrı ili Patnos ilçesindeki ilkokullarda görev yapan 17 sınıf öğretmeni tarafından oluşturulmuştur. Araştırmacılar verilerin toplanabilmesi amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlamışlardır. Verilerin analizinde NVİVO 9 bilgisayar destekli nitel analiz programı kullanılmıştır. 17 öğretmenle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucunda, öğretmenlerin toplamda 8 görüş etrafında birleştiği görülmüştür. Buna göre katılımcı öğretmenlerin tamamı dik temel yazıya geçişi olumlu bulmakta ve öğrenci için daha uygun olarak görmektedirler. Öğretmenlerin çoğunluğuna göre dik temel yazının uygulanışı bitişik eğik yazıya göre daha kolaydır ve yazma becerilerini olumlu yönde etkilemektedir. Öğretmenlere göre öğrenciler dik temel yazıya karşı daha olumlu tutumlara sahipken, dik temel yazının hayatımızın her alanında karşılaşacağımız yazı stili olduğunu vurgulamışlardır. Öğretmenlerin düşük bir oranına göre, geçiş sürecinde bir takım zorluklar olmaktadır ve bitişik eğik yazı bütünün görülmesinin sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, D., ve Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve Öğrencilerin Bitişik Eğik Yazı İle İlgili Görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 2, 69-92.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bitişik Eğik Yazıda Yaptıkları Hatalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, M.(2006). İlkokuma Yazma Öğretimi Sürecinde Öğrencilerin Yaptıkları Yazım Yanlışları. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Gazi Üniversitesi. Ankara: Kök Yayıncılık, Bildiri Kitabı 1.Cilt.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bitişik Eğik Yazıda Yaptıkları Hatalar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bektaş, A.(2007). Ses Temelli Cümle Yöntemiyle Gerçekleştirilen İlk Okuma-Yazma Öğretiminin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012) Bilimsel Araştırma yöntemleri (12. Bs). Ankara : Pegem Akademi.
  • Cemaloğlu, N. ve Yıldırım, K. (2005). İlkokuma Yazma Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çevik, S. O. (2006). Birinci Sınıf Öğretmenlerinin İlkokuma Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemine İlişkin Görüşleri (Bursa İli Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 3. Baskı), Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Arcagök, S, Kobak, G, Demir, M. K, Şahin, Ç . (2017). Dik Temel Yazı ve Bitişik Eğik Yazı Kullanımına Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5 (4) , 861-879 . DOI: 10.16916/aded.338579
  • Duran, E. (2009). Bitişik Eğik Yazı Öğretimi Çalışmalarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Farris, P.J. (1997). Language arts process, product, and assessment (2nd ed.). Madison, WI: Brown & Benchmark.
  • Given, L. M. (2008). The Sage Encyclopedia Of Qualitative Research Methods. Sage Publications.
  • Güneş, F . (2017). Bitişik Eğik ve Dik Temel Yazı Savaşları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2 (3), 1-20.
  • Graham, S., Berninger, V., Weintraub, N., & Schafer, W. (1998). Development of handwriting speed and legibility. Journal of Educational Research, 92, 42–51.
  • Graham, S., Morphy, P., Harris, K. R., Fink-Chorzempa, B., Saddler, B., Moran, S., & Mason, L. (2008). Teaching spelling in the primary grades: A national survey of instructional practices and adaptations. American Educational Research Journal, 45(3), 796-825.
  • Gray, W. S. (1975).Okuma-Yazma Öğretimi, (Çev: Nejat Yüzbaşıoğulları),Öğretmen Kitapları: 86. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Güneş, F. (2006). Niçin bitişik el yazısı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. 6, 71-73.
  • Kaya, M. ve Bacanak, A. (2013) Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Düşünceleri: Fen Okuryazarı Birey Yetiştirmede Öğretmenin Yeri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2013) 209-228.
  • Kazu, H., Ersözlü, Z. N. (2006). Yeni Müfredatla Gelen Bitişik Eğik Yazıya İlişkin Öğretmen Görüşleri. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Gazi Üniversitesi. Ankara: Kök Yayıncılık, Bildiri Kitabı 2. Cilt.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Programlarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Gazi Üniversitesi. Ankara: Kök Yayıncılık, Bildiri Kitabı 2. Cilt.
  • Kuhl, D. & Dewitz, P. (1994). The effect of handwriting style on alphabet recognition. New Orleans: Paper presented at the American Educational Research Association Meeting. The effect of handwriting style on alphabet recognition adresinden edinilmiştir. (22.10.2019)
  • MEB, (2018) Türkçe Dersi Öğretim Programı, 1. Sınıf. Milli Eğitim Yayınları.
  • Turan, M., Gözler, A. ve Erdoğan, B.(2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Ses Temelli Cümle Yöntemine İlişkin Görüş Ve Önerileri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Eskişehir.
  • Sarıkaya, İ. ve Yılar, Ö. (2017). Bitişik Eğik Yazı Yazma Süreçlerinin Beceri ve Görüşler Bağlamında İncelenmesi: Birinci Sınıf Öğretmenleri Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 916-938.
  • Vishnevsky, T. and Beanlands, H. (2004). Qualitative Research. Nephrology Nursing, 31, 234-238.
  • Yardımcı, M. M. (2013). El yazı incelemelerinde bağlantılı ve düz yazıların bireysel farklılıklarının incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara üniversitesi, Sağlık bilimleri enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, K. (2007). Yazılı Program ve Uygulanan Program Kavramları Açısından Ses Temelli Cümle Yönteminin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 25-46.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F, Cımbız, A . (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Bitişik Eğik Yazı Hakkındaki Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 567-592.
  • Yin, R. K. (1984). Case Study Research: Design and Methods. Newbury Park, CA.:Sage.
  • Yurduseven, S. (2007). İlkokuma Yazma Programının Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hamdi Karaman 0000-0002-6782-4691

Rabia Yılar 0000-0002-9717-8360

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2020
Kabul Tarihi 22 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Karaman, H., & Yılar, R. (2020). İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(40), 86-99. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.746205