Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖTBB VE OYU YÖNTEMLERİNİN 8. SINIF “MADDENİN HALLERİ VE ISI” ÜNİTESİ AKADEMİK BAŞARISI ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2022, Sayı: 44, 1 - 10, 31.03.2022
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.991234

Öz

Bu çalışmada 8. sınıf “Maddenin Halleri ve Isı” ünitesinde İşbirlikli Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri (ÖTBB) ve Okuma-Yazma-Uygulama (OYU) yöntemlerinin öğrencilerin ilgili konudaki akademik başarılarına etkisini ve öğrencilerin bu yöntemlerle ile ilgili görüşlerini belirlemek amaçlanmaktadır. Çalışmada ön test- son test eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu Ağrı’daki bir ortaokulun dört şubesinde öğrenim gören 121 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Ön Bilgi Testi (ÖBT), Maddenin Halleri ve Isı Başarı Testi (MHIBT) ve Yöntem Görüş Ölçeği (YGÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizi için tek yönlü ANOVA ve tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre bütün gruplar arasında anlamlı farklılık tespit edilmiş (p<,05) ve bu üç grubun arasındaki farklılığın ÖTBB grubu lehine, OYU grubu ve kontrol grubu arasındaki farkın OYU grubu lehine ve ÖTBB grubu ve OYU grubu arasındaki farkın ise ÖTBB grubu lehine olduğu tespit edilmiştir. Yöntemler ile ilgili öğrenci görüşleri incelendiğinde ise her iki gruptaki öğrencilerin de uygulama sonrasında yöntemle ilgili olumlu görüşlere sahip oldukları tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

110K252

Teşekkür

Bu çalışma 110K252 Nolu TÜBİTAK projesi desteği ile hazırlanmış olduğundan verdiği katkılardan dolayı TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2009). Aktif öğrenme. İzmir: (11. Baskı) Biliş Yayınları s(34).
  • Akar, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme modeli hakkında bilgilendirilmesi, bu modeli sınıfta uygulamaları ve elde edilen sonuçların değerlendirilmesi: Kars il örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Akdemir, E., ve Arslan, A. (2012). From past to present: Trend analysis of cooperative learning studies. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 55, 212-217.
  • Akkuş, A. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme modeli hakkında bilgilendirilmesi, bu modeli sınıfta uygulamaları ve elde edilen sonuçların değerlendirilmesi: Muş il örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Akpınar, B., & Gezer, B. (2010). Öğrenen merkezli yeni eğitim yaklaşımlarının öğrenme-öğretme sürecine yansımaları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 1-12.
  • Aksoy, G. (2013). The effects of learning together and reading-writing- application techniques on increasing 6th grade students’ ability of graphic and academic achievement. Energy Education Science and Technology, Part B, 5(1), 61-68.
  • Aksoy, G. ve Gürbüz, F. (2013). The effect of group research and cooperative reading-writing-application techniques in the unit of “what is the earth’s crust made of?” on the academic achievements of the students and the permanent. Balkan Physics Letters, 21, 132-139.
  • Alabeke, A.C, Samuel, A,. & Osaat, S.D.(2015). Effects of cooperative learning strategy on students learning experience and achievement in mathematics. International Journal of Education Learning and Development, 4, 67-75.
  • Aladejana, F., and Aderibigbe, O. (2007). Science laboratory environment and academic performance. Journal of Science Educational and Technology, 16, 500-506.
  • Alireza, J. (2010). The effect of cooperative learning techniques on college students’ reading comprehension. Science Direct, 38, 96–108.
  • Amirianzadeh, M. (2012). Hexagon theory - student leardship development. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 31, 333-339.
  • Arslan, A., & Zengin, R. (2016). İşbirlikli öğrenme yönteminin fen öğretimi laboratuar uygulamaları dersine yönelik öğrencilerin tutumlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2).
  • Aydede, M. N. (2006). İlköğretim altıncı sınıf fen bilgisi dersinde aktif öğrenme yaklaşımını kullanmanın akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aydın, S. (2011). Effect of cooperative learning and traditional methods on students’ achievements and identifications of laboratory equipments in science-technology laboratory course. Educational Research and Reviews, 6(9), 636-644.
  • Aydoğdu, S., Doymuş, K ve Şimşek, U. (2012). Instructors’ Practice Level of Chickering and Gamson Learning Principles. Mevlana International Journal of Education (MIJE), 2 (2), 11-24.
  • Ayyildiz, P., & Yilmaz, A. (2021). ‘Moving the Kaleidoscope’to see the effect of creative personality traits on creative thinking dispositions of preservice teachers: The mediating effect of creative learning environments and teachers’ creativity fostering behavior. Thinking Skills and Creativity, 41, 100879.
  • Azar, N. (2008). Fen ve Teknoloji dersinde öğrenme stillerinin işbirlikçi grup atamalarında kullanılmasının öğrencinin akademik başarı, tutum, bilimsel süreç becerileri ve kalıcılık düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Baleghizadeh, S. (2012). Comparing traditional with cooperative pairs: The case of Iranian EGAP students. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 66, 330-336.
  • Bektaş, Z.(2012). Maddenin tanecikli yapısı ünitesinin öğretiminde uygulanan birlikte öğrenme ve jigsaw yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarıları ve tutumları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Çalıklar, Ş., & Şimşek, Ü.(2017) Takım-Oyun-Turnuva Ve Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Yöntemlerinin Akademik Başarı Ve Kalıcılık Üzerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 44-63.
  • Çepni S. (Ed.). (2011). Fen ve teknoloji öğretimi.(9. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Daşdemir, İ.(2016). The effect of the 5E instructional model enriched with cooperative learning and animations on seventh-grade students’ academic achievement and scientific atitudes. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(1), 21-38.
  • Dikel, S., Okumuş, S. & Doymuş, K. (2013). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Modeli Hakkında Bilgi ve Uygulama Düzeyleri: Erzurum Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 385-406.
  • Doymuş, K. (2008). Teaching Chemical Bonding Through Jigsaw Cooperative Learning, Research in Science & Technological Education, 26,1, 47-57.
  • Doymuş, K., Akkuş, A. ve Bayrakçeken, S. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Modelini Sınıflarda Uygulaması: Muş İli Örneği. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 203-219.
  • Doymuş, K., Karaçöp, A., Şimşek, Ü. ve Doğan, A. (2010). Üniversite öğrencilerinin elektrokimya konusundaki kavramları anlamalarına jigsaw ve bilgisayar animasyonları tekniklerinin etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 431-448.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü., & Şimşek, U. (2005). A review on cooperative learning method: I. cooperative learning method and studies releated with this method. Journal of Education Faculty, 7(1), 59-83.
  • Duch, B. J., Groh, S. E., & Allen, D. E. (2001). The power of problem-based learning: a practical" how to" for teaching undergraduate courses in any discipline. Stylus Publishing, LLC..
  • Ebrahim, A. (2012). The effect of cooperative learning strategies on elementary students' science achievement and social skills in Kuwait. International Journal of Science and Mathematics Education 10(2), 293-314.
  • Ergin, M.(2007). İlköğretim fen ve teknoloji konularının öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Fraenkel, W., & Wallen, N. E. Hyun,(2012). How to design and evaluate research in education, 8.
  • Gelici, Ö,& Bilgin, İ. (2011). İşbirlikli Öğrenme Tekniklerinin Tanıtımı ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1 (1), 40-70.
  • Genç, M., & Şahin, F. (2015). İşbirlikli öğrenmenin başarıya ve tutuma etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 375-396.
  • Gençer, S. & Karamustafaoğlu, O. (2014). ‘Durgun elektrik’ konusunun eğitsel oyunlarla öğretiminde öğrenci görüşleri. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 4(2), 72-87.
  • Gradel, K., Edson, A. J. (2011).Cooperative learning: Smart pedagogy and tools for online and hybrid courses. Journal of Educational Technology Systems, 39, 193–212.
  • Gürsel. M. (2004). Eğitime İlişkin Çeşitlemeler. Eğitim Kitabevi. Konya.
  • Karakuş, M., & Öztürk, H.İ.(2016). Türkiye’de uygulanan işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin fen bilimleri öğretiminde akademik başarı ve derse karşı tutumlar üzerindeki etkisini incelemeye yönelik bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(1), 1-28.
  • Koç,Y. & Şimşek, Ü. (2016). İşbirlikli öğrenme yöntemlerinin 7. sınıf “maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi” üzerine etkisi. Journal of Computer and Education Research, 4(7), 1-23.
  • Koçyiğit, M., & Engin, A. O. (2019). İşbirlikli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin coğrafya derslerindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Turan: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 11(43), 174-188.
  • Macit, E., & Aslaner, R. (2019). Ortaokul Matematik Derslerinde İşbirlikli Öğrenmenin Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(2), 134-157.
  • Ling, W.N., & Ghazali, M.I.(2016). The effectiveness of student teams-achievement division (STAD) cooperative learning on mathematics comprehension among school students International Journal of Humanities and Social Science Research, 4, 30-35.
  • Marzban, A. and Akbarnejad, A.A. (2013). The Effect of Cooperative Reading Strategies on Improving Reading Comprehension of Iranian University Students. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 70, 936-942.
  • Okumuş, S., & Doymuş, K. (2018a). Modellerin Okuma-Yazma-Uygulama Yöntemi Ve Yedi Ilke Ile Uygulanmasinin Maddenin Tanecikli Yapisi Ve Yoğunluk Konularinin Kavramsal Anlaşilmasina Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1603-1638.
  • Okumuş, S., & Doymuş, K. (2018b). İyi Bir Eğitim Ortamı İçin Yedi İlkenin İşbirlikli Öğrenme ve Modellerle Birlikte Uygulanmasının Fen Başarısına Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 203-238.
  • Okumus, S. (2020). The Effect of Cooperative Reading-Writing-Application Method on Environmental Science Learning and Writing Skills Development. International Journal of Progressive Education, 16(1), 168-191.
  • Okur Akçay, N. (2012). Kuvvet ve hareket konusunun öğretilmesinde işbirlikli öğrenme yöntemlerinden grup araştırması, okuma-yazma-sunma ve birlikte öğrenmenin etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özerbaş, M. A. (2007). Yapılandırmacı öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(4), 609-635.
  • Parveen, Q., Mahmood, S.T., Azhar Mahmood, A. and Arif, M. (2011). Effect of Cooperative Learning on Academic Achievement of 8th Grade Students in the Subject of Social Studies, International Journal of Academic Research, 3(1), 950-954.
  • Parveen, S. (2010). Effect of cooperative learning on academic achievement of 8th grade students in the subject of social studies. International Journal of Academic Research, 38(1), 950-955.
  • Saraç, E., & Yıldırım, M. S. (2019). 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 3(2), 138-151.
  • Sezek, F. (2012). Teaching cell division and genetics through jigsaw cooperative learning and individual learning. Energy Education Science and Technology Part B-Social and Educational Studies, 4 (3), 1323-1336.
  • Sezer, A., & Tokcan, H. (2003). İş birliğine dayalı öğrenmenin coğrafya dersinde akademik başarı üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3).
  • So, W.M.W., and Ching, N.Y.F. (2011). Creating a Collaborative Science Learning Environment for Science Inquiry at the Primary Level. The Asia Pacific Education Researcher, 20 (3), 559-569.
  • Şimşek, Ü., Doymuş, K., & Şimşek, U. (2008). İşbirlikli öğrenme yöntemi üzerine derleme çalışması: II. İşbirlikli öğrenme yönteminin sınıf ortamında uygulanması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 123-142.
  • Şimşek, Ü., Doymuş, K., Doğan, A. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenmenin iki farklı tekniğinin öğrencilerin kimyasal denge konusundaki akademik başarılarına etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (3), 763-791.
  • Tan, W., Wen, X., Jiang, C., Du, Y., & Hu, X. (2012). An evaluation model integrating user trust and capability for selection of cooperative learning partners. Chinese Journal of Electronics, 21(1), 42-46.
  • Thurston, A., Topping, K.J., Tolmie, A., Christie, D., Karagiannidou, E. and Murray, P. (2010). Cooperative Learning in Science: Follow-up from Primary to High School, International Journal of Science Education, 32(4) 501-522.
  • Türksoy, E., & Taşlıdere, E. (2016). Aktif Öğrenme Teknikleri ile Zenginleştirilmiş Öğretim Yönteminin 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarı ve Tutumları Üzerine Etkisi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1).
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Ural, A. ve Argün, Z. (2010). İşbirlikli Öğrenmenin Matematikte Başarıya Ve Tutuma Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 489-516.
  • Ünlü, M. ve Aydıntan, S. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin matematik öğretiminde öğrenci takımları başarı bölümleri tekniği hakkındaki görüşleri. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1),101-117.
  • Vijayaratnam, P. (2012). Developing Higher Order Thinking Skills and Team Commitment via Group Problem Solving: A Bridge to the Real World. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 66, 53-63.
  • Yıldız, E., Çalıklar, Ş., & Şimşek, Ü. (2020). Gazların Kinetik Teorisi Konusunun Öğretiminde Üç Farklı İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkisi. Buca Faculty of Education Journal, (49).
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü., & Ağdaş, H. (2017). Eğitsel Oyun Entegre Edilmiş İşbirlikli Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Fen Öğrenimi Motivasyonları ve Sosyal Becerileri Üzerine Etkisi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(2).
  • Yiğit, N., & Akdeniz, A. R. (2003). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci kazanımları üzerine etkisi elektrik devreleri örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3).
  • Zarei, A.A. (2012). The effects of STAD and CIRC on L2 reading comprehension and vocabulary learning. Frontiers of Language and Teaching, 3, 161-173.
  • Zentall, S.S., Kuester, D.A. ve CraigB. A. (2011).Social behavior in cooperative groups: Students at risk for ADHD and their peers. Journal of Educational Research, 104(1), 28-41.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Yasemin Koç 0000-0003-4918-9054

Ümit Şimşek 0000-0003-2010-9321

Proje Numarası 110K252
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2021
Kabul Tarihi 27 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Koç, Y., & Şimşek, Ü. (2022). ÖTBB VE OYU YÖNTEMLERİNİN 8. SINIF “MADDENİN HALLERİ VE ISI” ÜNİTESİ AKADEMİK BAŞARISI ÜZERİNE ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(44), 1-10. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.991234