Ülkeler, küreselleşme sürecinde sanayi kolunda ihtiyaç duydukları iş gücü gereksinimini, uluslararası deneyimlerden faydalanarak kendi dinamiklerine uygun olarak oluşturdukları meslekî teknik eğitim yöntemleri ile karşılamaktadırlar. Mesleki eğitimde başarının sağlanabilmesi açısından, çağdaş psikolojik hizmetler kapsamında okul öncesi dönemden başlayarak ortaöğretim kademesi sonuna kadar devam eden süreçte öğrencileri kişisel kabiliyetlerine göre yönlendirme yapılması oldukça önemlidir. Bu çalışma ile ortaöğretim kurumlarına yönlendirme hizmetlerinde aktif rol alan okul psikolojik danışmanlarının, tercih danışmanlığı sürecinde mesleki ve teknik okullara daha uygun öğrencilerin yönlendirilmesi hususunda daha titiz davranmaları için onların mesleki ve teknik okullara ilişkin farkındalıklarını artırmak amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmış, olgubilim (fenomenoloji) araştırmanın deseni olarak seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Malatya ilinde görev yapan 14 psikolojik danışman oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında yer alan psikolojik danışmanlarla Mesleki ve Teknik ortaöğretim kurumlarına yönelik farkındalığı artıracağı öngörülen atölye faaliyetleri gerçekleştirmişlerdir. Psikolojik Danışmanlarla gerçekleştirilen faaliyetler sonrasında öğretmenlerin farkındalıklarına ilişkin görüşlerini içeren yarı yapılandırılmış değerlendirme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çalışmaya dahil olan psikolojik danışmanların hem mesleki ve teknik eğitime hem de yapılan işlerin ne kadar zor olduğuna ilişkin farkındalıklarının arttığı onların ifadeleriyle desteklenmiştir. Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitim’in geleceğine yönelik üst makamlara gerekli önerilerde bulunulmuştur.
Mesleki Eğitim Psikolojik Danışma Tercih Danışmanlığı Yönlendirme
In the process of globalisation, countries meet their workforce needs in the industrial sector with vocational technical education methods that they have created in accordance with their own dynamics by benefiting from international experiences. In order to ensure success in vocational education, it is very important to orient students according to their personal abilities in the process starting from pre-school period until the end of secondary education within the scope of contemporary psychological services. With this study; it is aimed to increase the awareness of school psychological counsellors, who take an active role in the guidance services to secondary education institutions, about vocational and technical schools in order to be more meticulous about directing more suitable students to vocational and technical schools in the preference counselling process. In the study, qualitative research method was used and phenomenology was chosen as the research design. The study group of the research consists of 14 psychological counsellors working in Malatya. The psychological counsellors within the scope of the research carried out workshop activities that are predicted to increase awareness of Vocational and Technical secondary education institutions. After the activities carried out with the psychological counsellors, a semi-structured evaluation form containing the opinions of the teachers about their awareness was used. As a result of the research, it was supported by their statements that the psychological counsellors involved in the study increased their awareness of both vocational and technical education and how difficult the work is. Necessary suggestions were made to the higher authorities for the future of Vocational and Technical Education in Turkey.
Vocational Education Psychological Counselling Preference Counselling Guidance
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала