Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevrimiçi öğrenmede öğrenci engelleri ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 61 - 84, 30.04.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, Muilenburg ve Berge tarafından 2005 tarafından geliştirilen Çevrimiçi Öğrenmede Öğrenci Engelleri Ölçeği’ni Türkçe’ye ve Türk kültürüne uyarlamaktır. Bu amaçla 45 madde ve 8 faktörden (yönetici/öğretici konuları, sosyal etkileşimler, akademik beceriler, teknik beceriler, öğrenci motivasyonu, çalışmalar için zaman ve destek, teknik problemler, internet erişimi ve fiyatları) oluşan 5’li likert tipindeki ölçeğin çevirisi ve geri çevirisi yapıldıktan sonra her iki dili bilen bir grup vasıtasıyla dilsel eşdeğerliğine bakılmış ve ardından ölçek çevrimiçi öğrenme uygulamasına bir dönem boyunca katılmış olan toplam 477 pedagojik formasyon öğrencisine uygulanmıştır. Uygulanan ölçekte sırasıyla faktöriyel geçerlik için açımlayıcı (AFA) ve doğrulayıcı (DFA) faktör analizi, yapı geçerliği için ayırt edici ve yakınsama geçerlik analizleri, ölçüt geçerliliği, iç tutarlılık ve kompozit güvenirlik işlemleri gerçekleştirilmiştir. Çevrimiçi Öğrenmede Öğrenci Engelleri ölçeğinin uyarlanması sonucunda Türkçe ve Türk kültürüne uygun geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Albayrak, E., Canan Güngören, Ö., Horzum, M.B. (2014). Algılanan Öğrenme Ölçeğinin Türkçeye Uyarlaması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi(OMÜ) Eğitim Fakültesi Dergisi. 33(1), 1-27. Ali, G. E., & Magalhaes, R. (2008). Barriers to implementing e‐learning: a Kuwaiti case study. International journal of training and development, 12(1), 36-53. Allen, I. E. ve Seaman, J. (2013). Changing Course: Ten Years of Tracking Online Education in the United States. Sloan Consortium. http://www.onlinelearningsurvey.com/reports/changingcourse.pdf Erişim tarihi: 03.01.2017 Allen, I. E., Seaman, J., Poulin, R., & Straut, T. T. (2016). Online report card: Tracking online education in the United States. http://www.onlinelearningsurvey.com/reports/changingcourse.pdf Erişim tarihi: 03.01.2017 Broadbent, B. (2002). ABCs of e-Learning: reaping the benefits and avoiding the pitfalls. San Francisco: ASTD, USA. Cho, S. K., & Berge, Z. L. (2002). Overcoming barriers to distance training and education. USDLA Journal, 16(1), 16-34. Demir Kaymak, Z., & Horzum, M. B. (2013). Relationship between online learning readiness and structure and interaction of online learning students. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(3), 1792-1797. Hambleton, R. K. (2005). Issues, Designs and Technical Guidelines for Adapting Tests Into Multiple Languages and Cultures. In R. K. Hambleton, P. F. Merenda and C. D. Spielberger (Eds.). Adapting Psychological and Educational Tests for Cross-Cultural Assessment. NJ: Lawrence Erlbaum. Hillesheim, G. (1998). Distance learning: Barriers and strategies for students and faculty. The Internet and Higher Education, 1(1), 31-44. Hillesheim, G. (1998). Distance learning: Barriers and strategies for students and faculty. The Internet and Higher Education, 1(1), 31-44. Holmes, B. ve Gardner, J. (2006). e-Learning: Concepts and Practice. London: SAGE Publications. Holmes, B., & Gardner, J. (2006). E-learning: Concepts and practice. Sage. AUAd 2017, Cilt 3, Sayı 2, 61-84 Horzum, Demir-Kaynak ve Canan-Güngören 79 Horton, W. (2000). Designing Web Based Training. New York: John Wiley & Sons. Horzum, M. B. (2007). İnternet tabanlı eğitimde etkileşimsel uzaklığın öğrenci başarısı, doyumu ve öz-yeterlik algısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Horzum, M. B., Kaymak, Z. D., & Gungoren, O. C. (2015). Structural Equation Modeling towards Online Learning Readiness, Academic Motivations, and Perceived Learning. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(3), 759-770. Jöreskog, K. & Sörbom, D. (1996). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Chicago: Scientific Software International/Erlbaum. Khan, B.H. (1997). Web-Based Instruction. New Jersey: Educational Technology Publications Englewood Cliffs. Lloyd, S. A., Byrne, M. M., & McCoy, T. S. (2012). Faculty-perceived barriers of online education. Journal of online learning and teaching, 8(1), 1. Lynch, M.M. (2002). The online educator: a guide to creating the virtual classroom. Routledge Falmer Taylor & Francis group. London. Maguire, L. L. (2005). Literature review–faculty participation in online distance education: Barriers and motivators. Online journal of distance learning administration, 8(1), 1-16. Muilenburg, L. Y., & Berge, Z. L. (2005). Student barriers to online learning: A factor analytic study. Distance education, 26(1), 29-48. Muilenburg, L., & Berge, Z. L. (2001). Barriers to distance education: A factor‐analytic study. American Journal of Distance Education, 15(2), 7-22. Osborne, J. W., & Costello, A. B. (2004). Sample size and subject to item ratio in principal components analysis. Practical assessment, research & evaluation, 9(11), 8. Osborne, J.W. ve Costello, A.B. (2004). Sample size and subject to item ratio in principal components analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(11). http://PAREonline.net/getvn.asp?v=9&n=11 Erişim tarihi: 18.10.2010 Rabiee, A., Nazarian, Z., & Gharibshaeyan, R. (2013). An explanation for internet use obstacles concerning e-learning in Iran. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14(3), 361-376. Simpson, O. (2002). Supporting students in online, open and distance education. London: Kogan Page. Simuth, J., & Sarmany-Schuller, I. (2010). Online learning barriers. In Technological developments in education and automation (pp. 109-111). Springer Netherlands. AUAd 2017, Cilt 3, Sayı 2, 61-84 Horzum, Demir-Kaynak ve Canan-Güngören 80 Song, L., Singleton, E. S., Hill, J. R., & Koh, M. H. (2004). Improving online learning: Student perceptions of useful and challenging characteristics. The internet and higher education, 7(1), 59-70. Stodel, E. J., Thompson, T. L., & MacDonald, C. J. (2006). Learners' Perspectives on What Is Missing from Online Learning: Interpretations through the Community of Inquiry Framework. International Review of Research in Open and Distance Learning, 7(3), 1- 24. Stodel, E. J., Thompson, T. L., & MacDonald, C. J. (2006). Learners' perspectives on what is missing from online learning: Interpretations through the community of inquiry framework. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 7(3). Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2007). Using Multivariate Statistics, 5th ed. Boston: Allyn & Bacon. Vonderwell, S. (2003). An examination of asynchronous communication experiences and perspectives of students in an online course: A case study. Internet and Higher Education, 6, 77–90. Woods, R.H. (2002). How much communication is enough in online courses? Exploring the relationship between frequency of instructor-initiated personal email and learners’ perceptions of and participation in online learning. International Journal of Instructional Media, 29(4), 377–394.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Barış Horzum

Zeliha Demir Kaymak

Özlem Canan Güngören

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Horzum, M. B., Demir Kaymak, Z., & Canan Güngören, Ö. (2017). Çevrimiçi öğrenmede öğrenci engelleri ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 61-84.