Göreceli
yaş etkisinin, öğrencilerin okul başarılarında etkili olduğu birçok amprik
araştırma tarafından ortaya konulmuştur. Bu kapsamda, bu çalışmada dördüncü
sınıf Türk öğrencilerinin matematik ve fen bilimleri alanlarındaki başarıları
üzerinde göreceli yaş etkisinin olup olmadığı ve 4+4+4 sistemiyle bu etkinin nasıl
değiştiği araştırılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin yaşlarıyla cinsiyet, ev
kaynakları ve sahip olunan kitap sayısı değişkenlerinin etkileşimi de bu
çerçevede incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu TIMSS 2011 ve TIMSS
2015’e katılmış Türk öğrenciler arasından bazı kriterlere göre belirlenen
toplam 10297 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada verilerin analizinde çok değişkenli
çok düzeyli modeller kullanılmıştır. Öğrenci düzeyinde, öğrencinin ay olarak
sınav tarihindeki yaşı, bu değişkenin cinsiyet, ev kaynakları ve okunan kitap
sayısı ile etkileşimi; okul düzeyinde ise bölge değişkeni ele alınmıştır. Bu
kapsamda, çalışmada 4+4+4 öncesinde ve sonrasında da göreceli yaş etkisinin
öğrenci başarısında etkili olduğu fakat bu etkinin 2015 yılında daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Başka anlatımla, diğerlerine göre okula daha erken yaşta
başlayan öğrencilerin yaşlarının 2015 yılında onları daha dezavantajlı konuma
getirdiği belirtilebilir. Ayrıca akademik başarı açısından, yaşla ev kaynakları
etkileşiminin negatif, yaşla sahip olunan kitap sayısı etkileşiminin ise
pozitif bir etkisinin olduğu belirlenmiştir.
göreceli yaş etkisi öğrenci başarısı 4+4+4 TIMSS çok değişkenli çok düzeyli modeller
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt:52 Sayı:1 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.