Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Review On Ankara University Faculty of Fine Arts Dean's Office Building

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 462 - 485, 30.12.2023
https://doi.org/10.58608/augsfd.1387068

Öz

This study is a survey and an examination of the office building allocated for the use of The Deanery of Ankara University Fine Arts Faculty located in the Ankara University Gumusdere 60th Year Campus, at the Yavuz Sultan Selim Boulevard, 37/17 Kecioren/Ankara/Turkiye address. The aforementioned building is examined and discussed on its architectural order and style, its history, conservation status, past conservation and restoration works and proposals for future conservation implementations.
There were no encounters of an academic study regarding this building during literature review. As a result, this survey is constructed and conducted on the data acquired from verbal testimony of individuals, examination of printed and/or digital photographs and records of the building’s utilization history, observation/investigation, and macro examinations.
The building had been constructed for Turkiye Zirai Donatim Kurumu during the Second National Architecture Movement, then the building had been transferred to Et ve Balik Kurumu and after when its service for this institution is completed, building has been again transferred to Ankara University. The building was allocated for the use of Directorate of Baskent Vocational School by the Rectorate of Ankara University in 2007, then was transferred to Fine Arts Faculty. It had been discerned that during its service to Ankara University, the building has undergone major repairs and renovations, and some minor maintenance, repairs, and simple additions and function changes during utilization. During these restoration and repair works, interference to the architectural aspects of the building has been kept to a limited extent. As a result, the building still keeps substantial amount of its authenticity.

Kaynakça

  • Ahunbay, Z. (1996). Tarihi çevre koruma ve restorasyon, YEM Yayın.
  • Alpagut, L. (2018). Üretken bir mimar ve Ankara’da modern bir bina: Bruno Taut ve Atatürk Lisesi, Sanat Tarihi
  • Dergisi, 26, 135-161.
  • Alsaç, Ü. (1973). Türk mimarlık düşüncesinin Cumhuriyet devrindeki evrimi, Mimarlık, 11-12, 12-25.
  • Balmumcu, Ş. (1935). Sergi evi, Arkitekt, 1935-04 (52), 97-107.
  • Beypazarı’ndan Geleneksel Türk Sivil Mimari Örneği (2023, 05 Kasım). Beypazarı Kaymakamlığı Resmi İnternet
  • Sitesi içinde. http://www.beypazari.gov.tr/beypazari-evleri.
  • Bilici, Z. K. (2012). Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi: bir yapım öyküsü üzerine yeniden düşünmek, Ankara’nın
  • Dergisi, 1, 46-50.
  • Ceylan, O. (2020) Türkiye Zirai Donatım Kurumu (1943-1998) (2023, 29 Ekim). Atatürk Ansiklopedisi içinde.
  • https://ataturkansiklope0disi.gov.tr/bilgi/turkiye-zirai-donatim-kurumu-1943-1998/.
  • Çetin, C., Uzun, K., Şay, S., Saraç, E. (2019). Türkiye’de kültür varlıklarını koruma ve onarımı: Başkent Meslek
  • Yüksekokulu örneği, Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 1(1), 99-141.
  • Demirel, Y. R. (1941). Prof. Mimar M. Vedad Tel, Arkitekt, 1941/42-09-10, 231-233.
  • Emre, N. (1941). Mimar Vedad’ın Sanat Hayatı, Arkitekt, 1941/42-09-10, 234-235.
  • Ergut, E. A. (2009). Cumhuriyet dönemi mimarlığı: tanımlar, sınırlar, olanaklar, Türkiye Araştırmaları Literatür
  • Dergisi, 7(13), 121-130.
  • Et-Balık Kurumu, https://kutuphane.tarimorman.gov.tr/pdf_ goster?
  • file=6e7f5506b8c67c2d35e76a51e47db2cf#book/
  • Kırmızı, H. B. (2022). Arif Hikmet Koyunoğlu’nun Ankara’daki kamu yapıları, Ankara Hacı Bayram Veli
  • Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 7, 31-47.
  • Kopuz, A. D. (1999). Cumhuriyet döneminde mimarlık akımları ve Adana’daki yansımaları [Yayımlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Kutluoğlu, O. (2019). Mimarlık tarihi yazımında alternatif anlatı yöntemleri: Şevki Başmumcu’nun sergi evi
  • yapısının hikayesinin “Opera’nın Hayaleti” grafik romanı ile anlatımı [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
  • Başkent Üniversitesi.
  • Nicolai, B. (1998). Bruno Taut’un akademi reformu ve Türkiye için yeni bir mimariye uzanan yolu. Atatürk İçin
  • Düşünmek içinde (s. 32-45). İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Onat, E. ve Arda, O. (1955). Anıtkabir. Arkitekt, 1955-02, 51-61.
  • Onat, E. ve Arda, O. (1955). Anıtkabir. Arkitekt, 1955-02, 92-93.
  • Sarıarslan, Ü. (2017). Aramızdan ayrılışının 80. yılında Bruno Taut Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi mimarı.
  • Ankara Üniversitesi Basım Evi.
  • Seçkin, S. ve Sönmezer, Ş. (2003). Mimar Vedat Tek ve Mimarlığı. Eyüpsultan Sempozyumu VI İstanbul Mart
  • 2003, 242-249.
  • Sezgin, A. (2022). Mimar Vedat Tek ve Eserleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi
  • Edebiyat Fakültesi Dergisi/KAEFAD, 10(1), 114-143.
  • Sunay-Özdemir, R. S. (2001). 20. Yüzyıl mimarlık mirası: Ankara Opera Binası ve 1923-1950 yılları arası Türk
  • mimarlığında Yüksek Mimar Şevki Balmumcu’nun yeri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
  • Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Tarhan, A., Doğançay, M.N., Kulaksız, A.H., Akalp, A. (1973). Cumhuriyetin 50. yılında Türkiye Zirai Donatım
  • Kurumu, Türkiye Zirai Donatım Kurumu.
  • Teke, K. M. ve Öncü, B. (2019). Anıtkabir bir veda bir başlangıç. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Türkiye Zirai Donatım Kurumu Anonim Şirketi (2023, 05 Kasım). Wikipedia içinde.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye_Zirai_Donat%C4%B1m_Kurumu_Anonim_%C5%9Eirketi
  • Uçar, B. (1941). D.D.Y. Umumi İdare Binası. Arkitekt, 1941/42-11-12, 241-247

Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanlık Binası Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 462 - 485, 30.12.2023
https://doi.org/10.58608/augsfd.1387068

Öz

Bu çalışma, Ankara Üniversitesi Gümüşdere 60. Yıl Yerleşkesi Yavuz Sultan Selim Bulvarı 37/15 Keçiören/Ankara/Türkiye konumunda bulunan Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanlık birimi kullanımına tahsis edilmiş Dekanlık Binası üzerine yapılmış bir incelemedir. Söz konusu yapı, mimari üslubu ve mimari yapısı, tarihçesi, korunma durumu, geçmişte yapılmış koruma ve onarım uygulamaları ve yapının korunmasına ilişkin öneriler gibi başlıklar altında incelenerek tartışılmıştır.
Yapılan literatür taramasında yapı ile ilgili herhangi bir akademik çalışmaya rastlanamamıştır. Bu nedenle çalışma, yapının kullanım aşamalarına ait fotoğraf ve kayıtların incelenmesi, gözlem ve makro inceleme yöntemleri ile elde edilen veriler üzerine kurulmuştur.
Bina, Türkiye Zirai Donatım Kurumu tarafından İkinci Ulusal Mimarlık akımı döneminde yapılmış, daha sonra kısa bir süre Et ve Balık Kurumu tarafından kullanılmış ve 2006 yılında Ankara Üniversitesi’ne devredilmiştir. Bina Ankara Üniversitesi Rektörlüğü tarafından 2007 yılında Başkent Meslek Yüksek Okulu Müdürlüğünün kullanımına tahsis edilmiştir. Bina 2016 yılında aynı üniversitenin Güzel Sanatlar Fakültesi’ne devredilmiştir. Binanın Ankara Üniversitesi hizmetinde bulunduğu dönemde büyük bir onarımdan geçtiği, yapının kullanım sürecinde bina mekanlarında küçük onarımlar ve ilavelerle işlev değişikliklerinin yapıldığı tespit edilmiştir. Bu restorasyon ve onarım çalışmalarında binanın mimari niteliğine müdahaleler sınırlı ölçüde tutulmuştur. Bunun sonucunda bina büyük ölçüde özgünlüğünü korumuştur.

Kaynakça

  • Ahunbay, Z. (1996). Tarihi çevre koruma ve restorasyon, YEM Yayın.
  • Alpagut, L. (2018). Üretken bir mimar ve Ankara’da modern bir bina: Bruno Taut ve Atatürk Lisesi, Sanat Tarihi
  • Dergisi, 26, 135-161.
  • Alsaç, Ü. (1973). Türk mimarlık düşüncesinin Cumhuriyet devrindeki evrimi, Mimarlık, 11-12, 12-25.
  • Balmumcu, Ş. (1935). Sergi evi, Arkitekt, 1935-04 (52), 97-107.
  • Beypazarı’ndan Geleneksel Türk Sivil Mimari Örneği (2023, 05 Kasım). Beypazarı Kaymakamlığı Resmi İnternet
  • Sitesi içinde. http://www.beypazari.gov.tr/beypazari-evleri.
  • Bilici, Z. K. (2012). Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi: bir yapım öyküsü üzerine yeniden düşünmek, Ankara’nın
  • Dergisi, 1, 46-50.
  • Ceylan, O. (2020) Türkiye Zirai Donatım Kurumu (1943-1998) (2023, 29 Ekim). Atatürk Ansiklopedisi içinde.
  • https://ataturkansiklope0disi.gov.tr/bilgi/turkiye-zirai-donatim-kurumu-1943-1998/.
  • Çetin, C., Uzun, K., Şay, S., Saraç, E. (2019). Türkiye’de kültür varlıklarını koruma ve onarımı: Başkent Meslek
  • Yüksekokulu örneği, Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 1(1), 99-141.
  • Demirel, Y. R. (1941). Prof. Mimar M. Vedad Tel, Arkitekt, 1941/42-09-10, 231-233.
  • Emre, N. (1941). Mimar Vedad’ın Sanat Hayatı, Arkitekt, 1941/42-09-10, 234-235.
  • Ergut, E. A. (2009). Cumhuriyet dönemi mimarlığı: tanımlar, sınırlar, olanaklar, Türkiye Araştırmaları Literatür
  • Dergisi, 7(13), 121-130.
  • Et-Balık Kurumu, https://kutuphane.tarimorman.gov.tr/pdf_ goster?
  • file=6e7f5506b8c67c2d35e76a51e47db2cf#book/
  • Kırmızı, H. B. (2022). Arif Hikmet Koyunoğlu’nun Ankara’daki kamu yapıları, Ankara Hacı Bayram Veli
  • Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 7, 31-47.
  • Kopuz, A. D. (1999). Cumhuriyet döneminde mimarlık akımları ve Adana’daki yansımaları [Yayımlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Kutluoğlu, O. (2019). Mimarlık tarihi yazımında alternatif anlatı yöntemleri: Şevki Başmumcu’nun sergi evi
  • yapısının hikayesinin “Opera’nın Hayaleti” grafik romanı ile anlatımı [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
  • Başkent Üniversitesi.
  • Nicolai, B. (1998). Bruno Taut’un akademi reformu ve Türkiye için yeni bir mimariye uzanan yolu. Atatürk İçin
  • Düşünmek içinde (s. 32-45). İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Onat, E. ve Arda, O. (1955). Anıtkabir. Arkitekt, 1955-02, 51-61.
  • Onat, E. ve Arda, O. (1955). Anıtkabir. Arkitekt, 1955-02, 92-93.
  • Sarıarslan, Ü. (2017). Aramızdan ayrılışının 80. yılında Bruno Taut Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi mimarı.
  • Ankara Üniversitesi Basım Evi.
  • Seçkin, S. ve Sönmezer, Ş. (2003). Mimar Vedat Tek ve Mimarlığı. Eyüpsultan Sempozyumu VI İstanbul Mart
  • 2003, 242-249.
  • Sezgin, A. (2022). Mimar Vedat Tek ve Eserleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi
  • Edebiyat Fakültesi Dergisi/KAEFAD, 10(1), 114-143.
  • Sunay-Özdemir, R. S. (2001). 20. Yüzyıl mimarlık mirası: Ankara Opera Binası ve 1923-1950 yılları arası Türk
  • mimarlığında Yüksek Mimar Şevki Balmumcu’nun yeri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
  • Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Tarhan, A., Doğançay, M.N., Kulaksız, A.H., Akalp, A. (1973). Cumhuriyetin 50. yılında Türkiye Zirai Donatım
  • Kurumu, Türkiye Zirai Donatım Kurumu.
  • Teke, K. M. ve Öncü, B. (2019). Anıtkabir bir veda bir başlangıç. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Türkiye Zirai Donatım Kurumu Anonim Şirketi (2023, 05 Kasım). Wikipedia içinde.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye_Zirai_Donat%C4%B1m_Kurumu_Anonim_%C5%9Eirketi
  • Uçar, B. (1941). D.D.Y. Umumi İdare Binası. Arkitekt, 1941/42-11-12, 241-247
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarihi Malzemelerin Korunması
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Berkan Çetin 0009-0000-9816-7551

Cengiz Çetin 0000-0001-5843-1290

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2023
Kabul Tarihi 11 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çetin, B., & Çetin, C. (2023). Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanlık Binası Üzerine Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 5(2), 462-485. https://doi.org/10.58608/augsfd.1387068