This research focuses on the problems experienced by
the Syrian students studying in the religious-based (imam hatip) high schools
in the religious education courses in accordance with the opinions of the
religious education teachers. Within the scope of the research,
some solutions offered by religious education teachers regarding the problems encountered
in classes are presented. In this study, which is designed
with a phenomenological model, one of the qualitative research methods,
criterion and snowball sampling methods are employed simultaneously and mixed
sampling approach is used. The study group consists of 43
religious teachers working in 17 imam hatip high schools in Altındağ, Mamak,
Sincan, Çankaya, Yenimahalle, and Etimesgut districts of Ankara. According
to the results of the research, there are problems identified under these
themes: language and communication problems inside and outside the school,
social exclusion, and prejudice. According
to teachers, the most
important causes of the problems are that Syrian students do not speak Turkish
and cannot communicate with others. In order to solve these problems,
teachers have offered various suggestions, including providing language
education, empathy training and adaptation education, and opening private
schools for Syrians. The fact that this study focuses on
the related problem in the literature of religious education and constitutes an
important data source for future studies increases the importance of the
research.
Religious Education Religious Education Teachers Imam Hatip High Schools Syrian Students
Bu araştırma,
imam hatip liselerinde çalışan din dersi öğretmenlerinin görüşleri
doğrultusunda, bu okullarda öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin din eğitimi
derslerinde yaşadıkları sorunlara odaklanmaktadır. Ayrıca araştırma kapsamında
din dersi öğretmenlerinin, din derslerinde yaşanan sorunlara ilişkin çözüm
önerileri de sunulmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik
desende tasarlanan bu araştırmada ölçüt ve kartopu örnekleme yöntemleri eş
zamanlı olarak işe koşularak karma örnekleme yaklaşımı kullanılmıştır. Ankara
İlinin Altındağ, Mamak, Sincan, Çankaya, Yenimahalle ve Etimesgut ilçelerinde
bulunan 17 imam hatip lisesinde çalışan 43 din dersi öğretmeni bu araştırmanın
çalışma grubudur. Araştırma sonuçlarına göre; dilde, iletişimde, okul içinde ve
okul dışında yaşanan sorunların yanı sıra sosyal dışlanma ve önyargılar
temaları altında belirlenen sorunlar söz konusudur. Öğretmenler için en önemli
sorun kaynakları: Suriyeli öğrencilerin Türkçe bilmemesi ve diğerleriyle
iletişim kuramamasıdır. Bu sorunların çözümü için öğretmenler, dil eğitimi,
empati eğitimi ve uyum eğitimi ile Suriyelilere özel okulların açılmasına
yönelik çeşitli öneriler sunmuşlardır. Din eğitimi literatüründe ilgili soruna
odaklanan bir çalışma olması ve ileride yapılacak çalışmalar için önemli veri
kaynağı oluşturması araştırmanın önemini artırmaktadır.
Din Eğitimi Din Dersi Öğretmenleri İmam Hatip Liseleri Suriyeli Öğrenciler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 60 Sayı: 2 |