The purpose of this research is to determine the complaint subjects by examining the complaints created about the experiences related to reservation and service purchase on the Tripadvisor website of the restaurants in Istanbul, which serve in the concept of child-friendly restaurants. Within the scope of the research, the content analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used. Accordingly, the comments about the restaurants that work in integration with the Tripadvisor site were analyzed and examined according to the theme and sub-themes. According to the research findings, it was observed that the majority of the complaints were about the lack of cleaning and hygiene in the playgrounds, the difficulties experienced in the point of accessibility, the variety of the menu and the unhealthy food, the lack of a children's menu and the inadequacy of child-friendly services. It is expected that the service diversification activities will provide sectoral contributions to reveal how sufficient the activities are to meet the needs of the family, to understand the duties of the enterprises in terms of including children in social activities, and to identify and eliminate the obstacles that stand in the way of families with children to participate more comfortably in social activities.
Bu araştırmanın amacı İstanbul’da yer alan ve çocuk dostu restoran konseptinde hizmet veren restoranların Tripadvisor internet sitesi üzerinden rezervasyon ve hizmet satın almaya bağlı deneyimlere yönelik oluşturulan şikâyetlerin incelenerek şikâyet konularının belirlenmesidir. Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Tripadvisor sitesine entegre bir şekilde çalışan restoranlara yönelik yorumlar analiz edilerek, tema ve alt temalara göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre şikâyetlerin büyük çoğunluğunun oyun alanlarında temizlik ve hijyen eksikliği, işletme ulaşılabilirliği noktasında yaşanan zorluklar, menü çeşitliliği ve yiyeceklerin sağlıklı olmaması, çocuk menüsü bulundurulmayışı ve çocuk dostu hizmetlerin yetersizliği konularında olduğu gözlemlenmiştir. Hizmet çeşitlendirme faaliyetlerinin aileye yönelik ihtiyaçları karşılama konusunda ne derece yeterli olduğunun ortaya konulması, çocukların sosyal faaliyetlere dâhil edilmesi noktasında işletmelere düşen görevlerin anlaşılması ve çocuklu ailelerin sosyal faaliyetlere daha konforlu katılımının önünde duran engellerin tespit edilerek ortadan kaldırılması yönünde sektörel katkılar sağlaması beklenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Aksi belirtilmediği sürece, bu sitedeki içerik Creative Commons Attribution 4.0 International lisansı ile lisanslanmıştır. (CC-BY-NC 4.0)