Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim, Özgürlük ve Tel Örgüler Bağlamında Okuldan Kaçmak: Gitmek mi Zor, Kalmak mı?

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 111 - 130, 25.12.2019

Öz

Bazı öğrenciler için okul, gidilmek istenmeyen ya da
gidilse de ilk fırsatta kaçılacak bir yer olabilmektedir. Öğrencilerin ‘içeride
tutulmasını’ sağlamak için de okul idaresi tarafından başta tel örgü olmak
üzere birçok önlem alınmaktadır. Öğrencilerin okuldan kaçma isteklerinin
nedenlerini belirlemek, durum karşısındaki duygularını ve çözüm önerilerini
öğrenmek, bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Çalışma, nitel bir araştırma
olup, durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırma için bir meslek lisesi
seçilmiştir. Okuldan kaçmayı alışkanlık haline getirmiş 15 öğrenci ile aynı
okulun 3 rehber öğretmeni araştırmanın çalışma grubu olarak belirlenmiştir.
Veri toplama aracı olarak 8 açık uçlu sorudan oluşan bir anket kullanılmıştır. Ayrıca
okulun rehber öğretmenleri ile de yarı yapılandırılmış görüşme
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analiz yöntemlerinden
içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler, özellikle
öğle aralarında dışarıda yemek yemek için ve derslerin sıkıcı olmasından dolayı
okuldan kaçmaktadır. Öğrenciler okulda eğitim öğretim dışında farklı
aktivitelere de ihtiyaç duymaktadır. Rehber öğretmenler de öğrencilere anlayış
ve yaklaşımı merkeze alan bir bakış açısının okulda hâkim olması, dışarıda
çekici gelen imkânların okulda sunulması ve öğrencilerin özgürlüğü okulda
hissetmesinin gerekliliği noktasında görüş belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Akademik Başarıya Olan Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (20), 129-142.
  • Anadolu Ajansı. (2009). Okuldan Kaçmak İsterken... Kasım 17, 2018 tarihinde NTV: https://www.ntv.com.tr/turkiye/okuldan-kacmak-isterken,PrI2Gmh_c0qxIa12dqOyhg adresinden alındı
  • Anayasa. (1982). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Aralık 15, 2018 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi: https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa_2018.pdf adresinden alındı
  • Balkıs, M., Arslan, G., & Duru, E. (2016). The School Absenteeism among High School Students: Contributing Factors. Kasım 18, 2018 tarihinde ERIC Institute of Education Sciences: https://eric.ed.gov/?id=EJ1130748 adresinden alındı
  • Cook, L. D. & Ezenne, A. (2010). Factors Influencing Students’ Absenteeism in Primary Schools in Jamaica. Kasım 18, 2018 tarihinde The University of the West Indies: http://uwispace.sta.uwi.edu/dspace/handle/2139/11301 adresinden alındı
  • Ereş, F. (2014). Lise Öğrencilerinin Okuldan Kaçma Nedenlerinin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 321-336.
  • Gatto, J. T. (2018). Eğitim: Bir Kitle İmha Silahı. İstanbul: EDAM.
  • Gülcemal, E. (2019) Okula Yönelik Tutum ve Okul Algısının Öğrencilerin Okulu Kırma Davranışı ile İlişkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi.
  • MEB. (2013). E-Mevzuat. Aralık 15. 2018 tarihinde http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.AspxMevzuatKod=7.5.18812&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=orta%F6%F0retim adresinden alındı
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu Açıklandı. Ocak 09, 2019 tarihinde MEB: http://www.meb.gov.tr/2023-egitim-vizyonu-aciklandi/haber/17298/tr adresinden alındı
  • MEB. (2018). Vizyon, Misyon. TC Milli Eğitim Bakanlığı: Ocak 09, 2019 tarihinde www.meb.gov.tr/vizyon-misyon/duyuru/8851 adresinden alındı
  • Önder, E. (2017). Student Absenteeism in Secondary Education, Absenteeism-Related School Practices and Recommended Policies. Education and Science, 42, 361-378.
  • Öztekin, Ö. (2013). Lise Öğrencilerinin Devamsızlık Nedenlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Pehlivan, Z. (2006). Resmi Genel Liselerde Öğrenci Devamsızlığı ve Buna Dönük Okul Yönetimi Politikaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Tavşanlı, Ö.F., Birgül, K. & Oksal, A. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Okul İklimine Yönelik Algılarını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Turkish Studies, 11(9), 821- 838.
  • Ünlü, A., Evcin, U., Yılmaz, B.H. & Dalkılıç, A. (2013). “İstanbul Devlet Liselerinde Suç ve Şiddet Yaygınlığı: Okul Türlerinin Karşılaştırılması”. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 14, 152-60.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, L. E. (2013). Ergenlerde Evden Kaçma Davranışının Sosyo - Demografik Özellikler ve Aile İşlevleri Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans T Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi

Skipping School in the Context of Education, Freedom and Wire Fences: Which One is Difficult? Going or Staying?

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 111 - 130, 25.12.2019

Öz

This study aims to identify the reasons why
students want to skip school, whose purpose is to prepare them for life, and to
learn their feelings and suggested solutions about this issue. This is a
qualitative study and designed as a case study. A vocational high school is
selected for study. 15 students with a habit of skipping school are identified
as the work group of the study. As a tool for data collection, a survey
consisting of 8 open-ended questions that aim to find out education and
learning perceptions, reasons for skipping school, and suggested solutions is
used. In addition, 3 guidance counselors were also face-to-face interviewed in
order to understand the case studied in a detailed fashion. The data obtained
is made subject to content analysis which is a method of qualitative data
analysis.
Students
say that the money spent for such measures would be more useful if spent on
plays and activities. Guidance counselors also underline that students should
be approached with empathy and care, opportunities outside school which attract
students should be provided at school lessons should be more enjoyable, and
students should feel freer at school.

Kaynakça

  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Akademik Başarıya Olan Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (20), 129-142.
  • Anadolu Ajansı. (2009). Okuldan Kaçmak İsterken... Kasım 17, 2018 tarihinde NTV: https://www.ntv.com.tr/turkiye/okuldan-kacmak-isterken,PrI2Gmh_c0qxIa12dqOyhg adresinden alındı
  • Anayasa. (1982). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Aralık 15, 2018 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi: https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa_2018.pdf adresinden alındı
  • Balkıs, M., Arslan, G., & Duru, E. (2016). The School Absenteeism among High School Students: Contributing Factors. Kasım 18, 2018 tarihinde ERIC Institute of Education Sciences: https://eric.ed.gov/?id=EJ1130748 adresinden alındı
  • Cook, L. D. & Ezenne, A. (2010). Factors Influencing Students’ Absenteeism in Primary Schools in Jamaica. Kasım 18, 2018 tarihinde The University of the West Indies: http://uwispace.sta.uwi.edu/dspace/handle/2139/11301 adresinden alındı
  • Ereş, F. (2014). Lise Öğrencilerinin Okuldan Kaçma Nedenlerinin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 321-336.
  • Gatto, J. T. (2018). Eğitim: Bir Kitle İmha Silahı. İstanbul: EDAM.
  • Gülcemal, E. (2019) Okula Yönelik Tutum ve Okul Algısının Öğrencilerin Okulu Kırma Davranışı ile İlişkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi.
  • MEB. (2013). E-Mevzuat. Aralık 15. 2018 tarihinde http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.AspxMevzuatKod=7.5.18812&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=orta%F6%F0retim adresinden alındı
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu Açıklandı. Ocak 09, 2019 tarihinde MEB: http://www.meb.gov.tr/2023-egitim-vizyonu-aciklandi/haber/17298/tr adresinden alındı
  • MEB. (2018). Vizyon, Misyon. TC Milli Eğitim Bakanlığı: Ocak 09, 2019 tarihinde www.meb.gov.tr/vizyon-misyon/duyuru/8851 adresinden alındı
  • Önder, E. (2017). Student Absenteeism in Secondary Education, Absenteeism-Related School Practices and Recommended Policies. Education and Science, 42, 361-378.
  • Öztekin, Ö. (2013). Lise Öğrencilerinin Devamsızlık Nedenlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Pehlivan, Z. (2006). Resmi Genel Liselerde Öğrenci Devamsızlığı ve Buna Dönük Okul Yönetimi Politikaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Tavşanlı, Ö.F., Birgül, K. & Oksal, A. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Okul İklimine Yönelik Algılarını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Turkish Studies, 11(9), 821- 838.
  • Ünlü, A., Evcin, U., Yılmaz, B.H. & Dalkılıç, A. (2013). “İstanbul Devlet Liselerinde Suç ve Şiddet Yaygınlığı: Okul Türlerinin Karşılaştırılması”. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 14, 152-60.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, L. E. (2013). Ergenlerde Evden Kaçma Davranışının Sosyo - Demografik Özellikler ve Aile İşlevleri Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans T Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yücel Kabapınar 0000-0001-6039-0096

Verim Gümüşsoy 0000-0002-1009-7972

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kabapınar, Y., & Gümüşsoy, V. (2019). Eğitim, Özgürlük ve Tel Örgüler Bağlamında Okuldan Kaçmak: Gitmek mi Zor, Kalmak mı?. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 111-130.